کابوس باکینگهام

زهره صفاری/  کتاب پرسر و صدای خاطرات شاهزاده هری، پس از یک هفته مصاحبه‌های جنجال برانگیز او، دیروز در حالی به گیشه‌های فروش رسید که تکانه‌های آن نه تنها باکینگهام، کاخ سلطنتی انگلیس را به هم ریخته که هزاران کیلومتر دورتر، ادعای او درباره کشتارهایش در افغانستان، امنیت ملی این کشور را نیز به مخاطره انداخته است.
به گزارش آسوشیتدپرس، این کتاب با جمله معروف ویلیام فالکنر، نویسنده مشهور امریکای جنوبی «گذشته هرگز نمی‌میرد. حتی عبور هم نخواهد کرد» آغاز شده است. عمده مطالب آن به خصومت‌های هری با شاهزاده ویلیام؛ برادر بزرگترش و مرگ پرنسس دایانا در سال 1997 اختصاص دارد. اما افشای جزئیات زندگی شخصی و نظامی هری از مصرف مواد مخدر تا روابط غیراخلاقی‌اش و در عین حال برخی اخبار محرمانه از روابط خاندان سلطنتی مانند ازدواج پادشاه چارلز و همسرش و بویژه چگونگی توصیف او از کشتار نیروهای طالبان در جنگ افغانستان که بخشی از آن به دست خود او انجام شده، نه تنها مقامات نظامی انگلیس بلکه افغانستان را نیز به واکنش واداشته و درخواست‌ها برای محاکمه نظامی او را افزایش داده است.
انتقاد کاملیا از خاطرات خصوصی هری
شاهزاده هری بعد از برادرش ویلیام، کاملیا، همسر پادشاه انگلیس را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. او در کتابش مدعی شده که کاملیا برخلاف خواست هری و ویلیام با پدرش ازدواج کرده و حتی تلویحاً جایگاه او به عنوان همسر شاه را زیر سؤال برده است؛ موضوعی که ملکه کاملیا درباره آن به برنامه تلویزیونی «انترتیمنت تو نایت» گفت: «جزئیات خصوصی که هری گفته، خانواده را وحشتزده کرده چراکه افشای آنها کاملاً بی‌مورد است. در واقع او برای افشای مسائل راه اشتباهی را رفته و مشکل اینجاست که هیچ مکالمه‌ای بین اعضای خانواده شکل نگرفته و هری همیشه مدعی شده او و مگان مخالف افشای حقایق هستند و بعد مسائل را علنی در رسانه‌ها گفته‌اند.»


درخواست محاکمه نظامی شاهزاده دردسرساز
شاهزاده هری در کتاب خاطراتش بخش‌هایی را به دو بار حضور در مأموریت ارتش بریتانیا در افغانستان در فاصله سال‌های 2012 تا 2013 اختصاص داده و در آنجا با اشاره به کشتن 25 نفر از نیروهای طالبان مدعی شده آنها را نه مانند انسان بلکه همچون مهره‌های شطرنجی می‌دیده که باید کنار گذاشته می‌شدند. بنابراین نه از اقداماتش خرسند است و نه شرمنده.
اما این تعابیر، صدای اعتراض بسیاری از نظامیان کهنه‌کار انگلیس و نیروهای طالبان را بلند کرده است. کلنل ریچاد کمپ، از افسران بازنشسته ارتش انگلیس با انتقاد از اظهارات هری گفت: «این روشی نیست که ارتش به نظامیانش آموزش داده است. در عین حال این اظهارات می‌تواند امنیت هری را به مخاطره بیندازد.»
به نوشته اسکای نیوز، انتشار خاطرات هری واکنش بسیاری از خانواده‌های قربانیان افغانستانی را که در بمباران جنگنده‌های انگلیسی کشته شده بودند برانگیخت. آنان خواستار محاکمه او شدند.
در همین حال از مقامات طالبان نیز حمدالله حامدی از اعضای استانداری هلمند افغانستان که در تجمعی اعتراضی علیه شاهزاده هری، خواستار محاکمه او شده بود، گفت: «اگر هری به‌عنوان عضوی از یک جهان متمدن تلقی می‌شود، واقعاً اعتراف به کشتن 25 انسان برایش شرم‌آور است. ما از طریق دادگاه بین‌المللی این پرونده را پیگیری کرده و از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم او را مجازات کند.»
بنا بر این گزارش همچنین، توبیاس الوود، از اعضای کمیته دفاعی پارلمان انگلیس در حالی که خاطرات هری را نسنجیده خواند، نسبت به خطرات امنیتی حاصل از آن برای دیگر نظامیان حاضر در عملیات‌های مشترک با شاهزاده هری ابراز نگرانی کرد.
کریس پری، از افسران ارشد بازنشسته نیروی دریایی نیز مانند دیگر همرزمانش گفت: «در طول 35 سال خدمت هرگز نشنیده بودم، نظامیان تعداد اهدافشان را علنی بگویند.» فیلیپ اینگرام، افسر ارشد اطلاعاتی سابق بریتانیا هم خاطرات هری را از نشانه‌های اختلال اضطراب پس از سانحه عنوان کرد و گفت: «چنین افرادی به جای انتقاد، نیازمند حمایت هستند.»در همین حال ایسنا به نقل از نیوزبیزرنوشت ، مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه  در واکنش به خاطرات هری گفت: «پسر سفید اروپایی! تو که هستی که بخواهی درباره انسان بودن یا نبودن افراد تصمیم بگیری! اصلاً تو در افغانستان چه کار می‌کردی؟ »