سانچی،فائزه هاشمی و دستگیری لیدر اینترنشنال

سخنگوی قوه قضاییه با دستانی پر، پا به نشست خبری روز گذشته خود گذاشت. او از  آزادی 98.5 درصد از بازداشت‌ شدگان اغتشاشات اخیر در استان تهران خبرداد، گریزی به آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی و رئیس سابق هلال احمر زد و توضیحاتی درباره ادعای شرکت حقوقی در زنده بودن خدمه سانچی و آخرین جزئیات بازداشت یکی از سر پل‌های شبکه اینترنشنال و لیدر اغتشاشات ارائه کرد . در ادامه بخش های مهم اظهارات ستایشی،سخنگوی دستگاه قضا را به گزارش میزان می خوانید:
*مشارالیه (فائزه هاشمی)  در ۲ پرونده محکومیت دارد. یکی از آن پرونده‌ها اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و پرونده دیگر توهین به مقدسات و فعالیت تبلیغی علیه نظام است. متهم در پرونده نخست به ۱۵ ماه حبس تعزیری و در پرونده دوم به ۳۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده است و هم اکنون در حال گذراندن محکومیت مجازات نخست است.
* 98.5 درصد بازداشت ‌شدگان اغتشاشات اخیر در استان تهران تاکنون آزاد شدند. در کل کشور هم به نظر می رسد همین گونه باشد.
*درباره کشتی سانچی، ادعاهای بدون پشتوانه و قصه‌پردازی‌های رسانه‌های بیگانه مطرح است و انتظار داریم رسانه‌ها درخصوص داستان‌سرایی‌های رسانه‌های خارجی دقت داشته باشند و مطمئن باشند که قوه قضاییه محل رجوع و بررسی ادعاهایی است که اگر مستدل و مستند ارائه شود ،حسب مورد پیگیری می‌شود. ادعای شرکت حقوقی در زنده بودن خدمه سانچی بدون پشتوانه و قصه‌پردازی رسانه‌های معاند است. پس از وقوع این حادثه، موضوع شکایت خانواده‌های خدمه این کشتی علیه شرکت ملی نفتکش ایران و ادعای زنده بودن خدمه در دادگاه تشکیل شد. پس از انجام استعلام ها؛ این پرونده منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب یا منع تعقیب شد. با اعتراض شکات پرونده به تصمیم دادسرا؛ پرونده حسب مقررات شکلی قابل طرح در دادگاه کیفری تهران بود؛ پرونده رسیدگی شد و دادگاه اعتراض را وارد ندانست. تاریخ قرار نهایی پرونده سانچی ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ و تاریخ تایید رای دادگاه قراری که مورد اعتراض واقع شده ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ است. انعکاس این داستان سرایی‌ها باعث ایجاد تشویش می شود.


*درباره ادعای آزادی رئیس سابق جمعیت هلال احمر؛ حکم پرونده مطروحه قطعی شده و در مرحله اجراست. نامبرده به ۶ سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیارد ریال رد مال، ۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی و انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم شده است و وی در زندان است.
*درخصوص دستگیری یکی از سرشبکه های اغتشاشات اخیر  فرد مدنظر از سرشبکه‌های باند جمع‌آوری و هدایت اراذل و اوباش بوده است. متهم ارتباط وسیعی در جهت هدایت با باند مزبور در داخل داشته و با شبکه اینترنشنال هم به صورت برخط مرتبط بوده و از آن ها دستور می گرفته است. این فرد به صورت مستقیم با سرویس‌های جاسوسی مختلف هم در ارتباط بوده است. تمامی حلقه‌های ارتباطی هم در استان‌های مختلف طی روزهای اخیر بازداشت شدند.  مبالغ اعطایی ( به او ) از مبدأ انگلیس و آمریکا بوده است.
*ستایشی درباره اعلام ممنوع‌الخروجی افراد در فرودگاه به رغم دستور رئیس قوه قضاییه گفت: دستور و تاکید رئیس قوه قضاییه مبنی‌‌ بر این که ممنوع‌الخروجی از قبل اعلام شود، جزو افتخارات دستگاه قضایی است. در تمام واحد‌های ذی‌مدخل قضایی و اجرایی امر وی باید محقق شود و این فصل‌الخطاب است.
*وی در ادامه سخنان خود درباره پرونده فردی که سال گذشته در اهواز همسر خود را با همدستی برادرش به قتل رساند، گفت: در این پرونده سجاد حیدرنوا متهم به مباشرت در قتل عمد، ایراد ضرب و جرح عمدی مقتول و اخلال در نظم عمومی و حیدر حیدر نوا متهم به معاونت در ارتکاب قتل عمدی آن مرحوم هستند.
وی افزود: اولیای دم متوفی گذشت کردند و با توجه به قابل گذشت بودن این قسمت از اتهام به استناد بند «پ» ماده 13 قانون آیین دادرسی کیفری در مواردی که جرم واجد جنبه و حیثیت خصوصی است، پرونده منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب شده و در این پرونده قانون اجرا شده است.
 اما جنبه عمومی جرم باقی است و بر این اساس از لحاظ جنبه عمومی جرم ،متهم ردیف اول از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل 7 سال و نیم حبس تعزیری و از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب و جرح عمدی به هشت ماه حبس محکوم شده است.ستایشی با بیان این که رأی صادرشده قطعی است، افزود: همچنین متهم ردیف دوم به 45 ماه حبس تعزیری به دلیل معاونت در قتل عمدی محکوم شده است و اکنون متهمان در زندان هستند.