شبکه سرقت «زرد قناری» متلاشی شد

سیدخلیل سجادپور- اعضای یک شبکه سرقت از منازل و محتویات خودروها در منطقه طرق مشهد که به دزدان «زرد قناری» معروف بودند در حالی با تلاش نیروهای انتظامی و دستورات ویژه قضایی دستگیر شدند که در قالب گروه های دو نفره مرتکب جرم می شدند.
به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان، در پی اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر دستبرد سارقان به منازل یا خودروهای پارک شده در کوچه و خیابان های شهرک طرق، گروهی از افسران کارآزموده دایره تجسس تحقیقات گسترده ای را در  این باره آغاز کردند. آن ها در اولین مرحله از اقدامات پلیسی، جلسه تجزیه وتحلیل شگرد متهمان و محیط جغرافیایی جرم را زیر نظر سرگرد سید امیرموسوی (رئیس کلانتری طرق) برگزار کردند و به کالبدشکافی پرونده های موجود پرداختند. بررسی های کارشناسی پلیس حکایت از آن داشت که سارقان از دزدان سابقه دار هستند و در اوایل شب با تخریب قفل منازل سرقت ها را انجام می دهند.
تحقیقات میدانی در برخی از مناطق وقوع جرم نیز نشان می داد که مال باختگان برای مدت کوتاهی به صورت خانوادگی از منزل خارج شده اند یا به مهمانی شبانه رفته اند.
گزارش روزنامه خراسان حاکی است تحلیل این سرنخ ها بیانگر آن بود که دزدان مذکور از شیوه کمین در کوچه ها یا از زنگ منازل برای اطمینان از خالی بودن اماکن استفاده می کنند. بنابراین نیروهای انتظامی نتیجه بررسی های کارشناسی را به فرمانده انتظامی مشهد گزارش دادند. طولی نکشید که آن ها با بهره گیری از راهنمایی های سرهنگ احمد نگهبان، رصدهای اطلاعاتی را با تمرکز بر دوربین های ترافیکی ادامه دادند و به تصاویری از زن و مردی میان سال رسیدند که لباس های زردرنگ به تن داشتند و در چندین محل وقوع سرقت تردد کرده بودند. پیگیری سوابق و نشانی دو زن و مرد مذکور آن ها را به پاتوقی در شهرک طرق رساند که فقط چند زن معتاد درآن حضور داشتند اما بررسی های نامحسوس پلیس که با دستورات ویژه قاضی اسماعیل عندلیب (معاون دادستان مرکز خراسان رضوی) وارد مرحله جدیدی شده بود، راز این پاتوق سیاه را فاش کرد چرا که تحقیقات نشان داد این مکان متعلق به زن 50 ساله ای به نام «عزت» است که در یکی از تصاویر دوربین های ترافیکی و در کنار مرد زرد پوش در حرکت بود. به همین دلیل گروه تخصصی افسران دایره تجسس وارد پاتوق مذکور شدند اما هیچ گونه لوازم سرقتی در آن مکان وجود نداشت. این موضوع در حالی که به معمایی پیچیده برای پلیس تبدیل شده بود، زنان معتاد با دستور قضایی آزاد شدند اما همچنان به طور نامحسوس زیر نظر ماموران قرار داشتند تا این که ردیابی های اطلاعاتی درباره مرد 40 ساله زردپوش نیز نشان داد که او به همراه مرد دیگری شبانه به پاتوق مذکور رفت و آمد دارد. این گونه بود که نیروهای انتظامی به دو گروه اطلاعاتی و عملیاتی تقسیم شدند و گروهی از آنان به ردیابی اموال سرقتی از منازل پرداختند و گروه دیگری نیز در پوشش های مبدل رفت وآمد افراد به پاتوق عزت را زیر نظر گرفتند. چند روز بعد باز هم همه سرنخ ها به همین پاتوق گره خورد چرا که عوامل اطلاعاتی کلانتری به اسنادی از انتقال لوازم سرقتی به پاتوق یادشده دست یافتند.


  اما دیگر فرصتی برای ادامه تحقیقات وجود نداشت به همین دلیل افسران عملیاتی با هدایت مستقیم سرگرد موسوی و با کسب مجوزهای قضایی، وارد عمل شدند و در یک عملیات ضربتی چند زن را به همراه سرکرده زردپوش باند در پاتوق سیاه دستگیر کردند که در حال انتقال لوازم سرقتی بودند.
ساعتی بعد مالخران این شبکه نیز به همراه دیگر عوامل مرتبط با آنان به دام پلیس افتادند و بدین ترتیب شبکه سرقت «زرد قناری» در مشهد متلاشی شد. ادامه بررسی ها مشخص کرد اعضای این شبکه در قالب گروه های دو نفره و با تخریب قفل منازل سرقت ها را انجام می دادند و در هر دو شب، همه لوازم سرقت شده را که به پاتوق سیاه انتقال داده بودند یک جا به مالخر معروفی می فروختند و او نیز شبانه اموال را به شهرستان ها و به حاشیه شهر مشهد منتقل می کرد.
بنابر گزارش روزنامه خراسان، با دستور قاضی عندلیب 3 منزل (پاتوق) به همراه دو مغازه که محل نگهداری لوازم سرقتی بود پلمب شد و بازجویی ها برای کشف سرقت های اعضای این شبکه در حالی ادامه یافت که آن ها دستبرد به محتویات خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان ها را نیز پذیرفتند و به 12 فقره سرقت از منازل و خودروها اعتراف کردند. واکاوی پلیس درباره شگرد اعضای شبکه زرد قناری همچنان نشان داد که آن ها با این ترفند که سوئیچ خودرو را گم کرده اند یا خودروی آن ها به طور ناگهانی در حاشیه خیابان دچار نقص فنی شده است، به اموال داخل خودروها دستبرد می زدند به طوری که هیچ گاه شهروندان به گروه دو نفره سارقان (زن و مرد) مشکوک نمی شدند.
گزارش روزنامه خراسان حاکی است همه اعضای شبکه زرد قناری به مواد مخدر صنعتی از نوع کریستال اعتیاد دارند و سرکرده زردپوش باند به تناسب حضور و نقش اعضا در سرقت ها سهم آنان را می پرداخت. تحقیقات بیشتر در این باره توسط نیروهای دایره تجسس کلانتری طرق همچنان ادامه دارد.