ترخیص فوکر آسمان

مسعود حمیدی/ اگرچه دیر اما بالاخره بعد از 4 سال هواپیمای فوکر 100 متعلق به شرکت آسمان ترخیص شد.
15 شهریور امسال بود که طی گزارش اختصاصی با تیتر «هواپیمای پیدا شده در گمرک!» پرده از دپوی 3 ساله یک هواپیمای فوکر 100 در گمرک برداشتیم، به قول مدیر اموال تملیکی استان کسی هم تصور نمی‌کرد هواپیما دپو شود. هواپیمایی که بنا بر اذعان این مدیر جزو جوان‌ترین هواپیماهای کشور با 17 هزار پرواز است اما 3 سال در آشیانه دپو شده بود و گمرک برخلاف قانون ،متروکه شدن را به اموال تملیکی اعلام نکرده بود و درنهایت در پایان سال 1400 متروکه بودن آن به اموال تملیکی اعلام شد و ناظر  فعلی گمرکات استان اعلام نکردن متروکه بودن این هواپیما را مربوط به مدیریت قبل دانست. ماجرا را از خود هواپیمایی آسمان پیگیر شدیم، اما پاسخ رسمی دریافت نکردیم تنها به ‌صورت غیررسمی اعلام شد با ورود روزنامه خراسان به این پرونده و رسانه‌ای شدن آن ،هواپیمایی آسمان به ‌صورت جدی‌تر پیگیر این هواپیما شده است.
15 آذر بود که درنهایت اموال تملیکی دولت در استان این هواپیما را به گمرک برگشت داد و ناظر گمرکات استان خبر از دستور مقام قضایی برای بازگشت این هواپیما به خارج کشور داده بود که در گزارش «دیپورت فوکر آسمان» به آن پرداختیم. مطالبه مطرح ‌شده ما در گزارش‌های قبلی همواره این بوده که در شرایط تحریم و زمین‌گیر شدن بیش از نیمی از ناوگان هوایی کشور، چرا باید هواپیمایی که طبق گفته مدیر اموال تملیکی دولت در استان جزو جوان‌ترین هواپیماهای کشور است و با ارز دولتی(دلار4200 تومانی) وارد کشور شده، در آشیانه خاک بخورد و برای نگهداری‌اش هزینه شود، اما تعیین تکلیف  یا حداقل برای استفاده از قطعات کاربردی آن مانند موتور ترخیص نمی‌شود.
اکنون بعد از گذشت بیش از 3 ماه از رسانه‌ای شدن پرونده این هواپیما ،سرنوشت آن را از ناظر گمرکات استان جویا شدیم. جعفری در گفت وگو با خراسان رضوی دراین‌ باره می‌گوید: بنا بر تصمیمات حاکمیتی و ابلاغ گمرک کشور این هواپیما ترخیص می‌شود.وی می‌افزاید: چند هفته پیش بود که هواپیمایی آسمان درخواستی را برای ترخیص هواپیمایی فوکر 100 خود که در آشیانه فرودگاه مشهد در محدوده گمرکی قرارگرفته بود  به گمرک کشور ارائه کرد و بنا بر مصالح و تصمیمات حاکمیتی این هواپیما ترخیص می‌شود و شرکت هواپیمایی آسمان بعد از پرداخت حق‌وحقوق دولتی، هواپیمای خود را ترخیص می‌کند که این فرایند در حال انجام است.


هرچند ترخیص هواپیمای فوکر 100  برای بهره‌گیری از آن اقدام مثبتی است،اما این سؤال همواره مطرح است چرا این هواپیما 3 سال در آشیانه دپو شده بود و فرصت استفاده از این ظرفیت برای ترمیم ناوگان فرسوده هوایی کشور گرفته شد؟ سؤالی که ناظر گمرکات استان هم ترجیح داد پاسخی به آن ندهد.