خوراکی‌هایی با اسمی عجیب و ‌غریب

 «دلت می‌خواد به همه نشون بدی چقدر با کلاسی و چشم همه رو با پولدار بودنت در بیاری؟ پس یک سر به فروشگاه ما بزن»، این یک جمله تبلیغاتی برای یکی از فروشگاه‌های اینترنتی است که بیشتر خوراکی‌های لوکس و گران خارجی را می‌فروشد. این کالاها از میوه‌های استوایی تا خوراکی‌های نیمه آماده و آماده خارجی هستند. نکته جالب اما درباره اسامی این خوراکی‌هاست که توجه افراد را به خودش جلب می کند و برای‌شان سوال برانگیز می‌شود. البته این روزها اگر شما سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم بزنید، بعضی از این خوراکی‌ها را می‌بینید که در ویترین‌ها چیده شده است. احتمالا شما هم بعد از دیدن میوه‌های با اسامی دراگون، رامبوتان، لیچی و... یا گوشت ویل و فرنچ فرایز، ذهن‌تان درگیر شده که این اسامی عجیب و غریب به چه معناست؟ در پرونده امروز زندگی‌سلام، سری به دنیای همین خوراکی‌ها با اسامی خاص زدیم که احتمالا در بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی دیده‌اید اما  شاید در مواردی نمی دانید دقیقا چه هستند، چه طعمی دارند و... . با ما همراه باشید.
 
پنیر بلوچیز    کپک‌زده باکلاس
در میان همه انواع پنیر، پنیر بلوچیز یا پنیر کپک‌زده آبی خاص‌تر است و فرانسوی‌ها و ایتالیایی‌ها هر دو خودشان را مالک آن می‌دانند. توصیف طعم، رایحه و بافت بلوچیزها در یک خط ممکن نیست اما به‌طور کلی می‌توان گفت که این پنیر شبیه پنیر کپک‌زده، طعمی سوزشی، گزنده، فلفلی، شور و ترش دارد اما طرفداران این پنیر، بوی خاصش را به بقیه خصوصیات این پنیر ترجیح می‌دهند. این پنیر در ایران در بین افرادی که به دنبال خوراکی‌های خارجی با کلاس هستند، چند سالی است که پرطرفدار شده و این پنیر را نه به عنوان صبحانه بلکه به عنوان میان وعده در مهمانی‌ها می‌خورند.
فرنچ فرایز   همان سیب‌زمینی سرخ‌شده خودمان
فرنچ فرایز می‌تواند یک اسم مرموز باشد اما درواقع همان سیب‌زمینی سرخ‌کرده است و چون اولین بار سرباز‌های آمریکایی آن را در منطقه فرانسوی‌زبان امتحان کردند، اسمش را فرنچ فرایز گذاشتند. البته بلژیکی‌ها اعتقاد دارند آن‌ها برای اولین بار سیب‌زمینی سرخ‌شده را اختراع کرده‌اند و شرکت باتو هم می‌گوید فرنچ‌فرایز‌های خودش را به شیوه بلژیکی‌ها درست کرده است.


رامبوتان   یک توپک کاموایی
رامبوتان، شیرین، کمی گس با ته مزه‌ توت فرنگی است. این میوه در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود و بومی کشورهای مالزی، اندونزی و تایلند است. در زبان مالیایی به معنای میوه مودار است که این نام از ظاهر آن که شبیه یک توپک کاموایی است، گرفته شده. رامبوتان به صورت خوشه ای روی درخت خود رشد می کند و در رنگ های زرد و صورتی موجود است. این میوه شیرین و آب‌دار، هسته بزرگی دارد که به رنگ قهوه‌ای روشن و به قطر ۲ سانتی متر است.
گوشت ویل   گوساله ماساژ گرفته
گوشت ویل یکی از لاکچری‌ترین گوشت‌ها در ایران است که چند سال پیش حسابی سرو صدا کرده بود. این گوشت از گوساله‌ای که فقط و فقط شیر خورده باشد و البته ماساژ هم گرفته باشد، به دست می‌آید! بله، تعجب نکنید این گوساله‌ها ماساژورهای مخصوص دارند. پولدارهایی که طرفدار گوشت ویل و به خصوص استیکش هستند، معتقدند که این گوشت به دلیل نوع رسیدگی به آن، بافتی لطیف پیدا می‌کند که هم آن را در پخت، تردتر و هم در طعم لذیذتر می‌کند.
بیکن  فراوری شده از گوشت
بعد از سوسیس آلمانی و سوسیس بلغاری حالا پای بیکن‌های فرانسوی و ایرلندی به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باز شده است. معمولا در کشور‌های خارجی از گوشت خوک برای تهیه بیکن استفاده می‌شود اما این جا بیکن را با گوشت گوساله درست می‌کنند. به‌طور کلی، بیکن نوعی خوراک فراوری شده از گوشت خوک است که در کشورهای اسلامی با گوشت‌های حلالی مانند گوشت گوسفند، گوساله، مرغ و بوقلمون درست می‌شود. بیکن را می‌توانید سرخ کنید یا به صورت سرد بخورید. در این بین، بیکن ایرلندی به خاطر نوع طبخ آن طرفداران زیادی در بین ایرانی‌ها دارد.
ماست ایسلندی  غلیظ اما بدون چربی
گفته می‌شود ماست ایسلندی توسط وایکینگ‌های باستانی در این کشور ساخته شده است و از ماست‌های آمریکایی و اروپایی غلیظ‌تر است. ماستی که باید غلیظ و بدون چربی باشد. ماست ایسلندی ماستی است که مقدار پروتئین آن بسیار بیشتر از ماست‌های معمولی است. برخی از شرکت‌های تولید کننده ادعا می‌کنند مقدار پروتئین ماست ایسلندی تولید شده توسط آن‌ها سه برابر دیگر ماست‌هاست.
ترشی اسپانیایی   ترکیبی از زیتون، خیارشور، قارچ و ...   
ترشی اسپانیایی از سرکه، زیتون سبز، زیتون سیاه، ترب سفید، گل کلم، خیارشور، ذرت، انبه، هویج، قارچ، رب گوجه فرنگی، سیر، موسیر، نمک و البته فلفل تشکیل شده است. هم اکنون ترشی اسپانیایی از چند برند معروف را می‌توان در بازار ایران هم پیدا کرد که قیمت‌هایشان با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد.
بشقاب بودا   گران‌ترین غذای دریایی جهان
بشقاب بودا یکی از غذاهای لوکس در فهرست گران‌ترین غذاهای دریایی جهان است که از کشور چین می‌آید و نام کامل آن، «بودا از دیوار می‌پرد» است. سوپ بودا در چین به صورت‌های مختلفی تهیه می‌شود اما در کشور انگلستان به دلیل اضافه کردن ترکیبات گران‌قیمت و یک‌سری مواد دریایی، یک کاسه‌اش حدود ۱۷۰ هزار دلار است. بشقاب بودا ترکیب متعادلی از موادغذایی مورد نیاز روزانه ماست و این که چرا اسمش بوداست، می‌گویند چون بودا به این شکل غذا می‌خورده است!
جک فروت    مناسب برای تزیین و جایگزین بشقاب
این میوه غول‌پیکر در جنوب و غرب هند، سریلانکا، فیلیپین و بنگلادش می‌روید. میوه جک فروت شبیه آناناس، اما از آن شیرین‌تر است. هنگام مصرف این میوه چون جک‌فروت شیره چسبناکی دارد، برای این که مانع برش دادن پوست آن نشود، ابتدا تیغه‌ چاقو باید حسابی چرب شود و بعد از برش، دست‌ها را هم باید چرب کرد تا به راحتی بتوان گیاه را قطعه قطعه کرد. از جک فروت برای درست کردن مربا و تزیین کیک استفاده می‌شود. جک فروت بزرگ ترین میوه درختی جهان شناخته می شود. پوستی بسیار ضخیم دارد و رسیده آن 36 کیلوگرم وزن و تا 90 سانتی‌متر طول و 50 سانتی‌متر قطر دارد. در هند از برگ آن به عنوان بشقاب هم استفاده می‌کنند.
دراگون    میوه اژدها با ‌طعم گلابی  
این میوه، بومی مکزیک و آمریکای‌مرکزی و جنوبی است و در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین و مالزی هم کشت می‌شود. دراگون سه رنگ سفید، صورتی و قرمز دارد و طعم آن شبیه گلابی است. بخش داخلی این میوه قابل خوردن است و برخلاف شکل ظاهری و اسمی که دارد، طعمش تند نیست. طعم آن حالتی خنک‌کننده و شیرینی جزئی دارد. این میوه با اسامی میوه اژدها، میوه اژدهای سرخ  و... نامیده می‌شود. طبق یک افسانه چینی، میوه اژدها از آخرین نفسِ آتشین یک اژدها که طی یک نبرد کشته شده، به جا مانده است. در داخل پرطرفدارترین نوع این میوه ماده‌ای شبیه خمیر کاغذ با دانه‌هایی ریز و سیاه رنگ وجود دارد که آن‌ها هم خوردنی و مفید هستند.
کیوانو   خیاری که طعم موز می‌دهد
کیوانو که با نام‌های خربزه شاخدار یا خیار آفریقایی هم شناخته می‌شود، میوه‌ای عجیب و غریب و بومی بیابان کالاهاری در قاره آفریقا، آفریقای مرکزی و جنوبی است. کیوانوی رسیده طعم موز می دهد و طعم کیوانوی نارس به خیار نزدیک است. با دیدن تصویر آن، احتمالا این سوال برای‌تان ایجاد می‌شود که آن‌را چطور می‌خورند؟ پوست بیرونی این میوه ضخیم و پوشیده از برآمدگی‌های ریز است. به همین دلیل ممکن است با نگاه اول، این میوه خوراکی به نظر نرسد. ساده‌ترین راه برای خوردن کیوانو، این است که آن را به دو قسمت تقسیم و با قاشق گوشت داخل آن را به عنوان میوه مصرف کنید. علاوه بر گوشت و دانه‌های داخلی، پوست این میوه هم قابل خوردن است. برای این که مزه بهتری پیدا کند، توصیه می‌شود مقداری نمک یا شکر به آن اضافه کنید.
کامکوات   پرتقال کوچولو
زادگاه اصلی این میوه چین است و از جمله مرکبات بسیار کوچک به شمار می‌آید که شبیه پرتقال اما در اندازه کوچک‌تر است. کامکوات، میوه جالب و خوش طعمی از خانواده مرکبات است که بیشتر ما آن را دیده‌ایم. این میوه دارای پوست نارنجی رنگ  و درون آن مانند دیگر مرکبات پره پره است اما اندازه و فرم آن مانند خرما کوچک و بیضوی و دارای هسته است. این میوه زمستانه - بهاره است و طعمی شبیه دیگر میوه‌های خانواده مرکبات دارد با این تفاوت که می‌توان آن را درسته و با پوست مصرف کرد.
کاکتوس   گلابی خاردار یا انجیر هندی
میوه کاکتوس یا گلابی خاردار نام میوه‌ای است که بالای برگ‌های کاکتوس نوپال رشد می‌کند. این میوه با نام «انجیر هندی» هم شناخته می‌شود. نوپال بیشتر به عنوان محل اصلی کاشت میوه کاکتوس شناخته می‌شود. این میوه طعمی شبیه هندوانه و آدامس بادکنکی دارد. این میوه گران و لاکچری به تازگی جای خودش را در بازارهای جهانی پیدا کرده است و از اسانس آن در نوشابه‌های گازدار هم استفاده می‌شود.
برندهای قهوه  از استارباکس تا نسپرسو
قهوه در بین جوانان بسیار طرفدار دارد اما مارک بازها فقط مارک خاصی از قهوه را می‌خورند. استارباکس معروف‌ترین برند قهوه در بین قهوه‌بازهاست. از دیگر مارک‌های قهوه می‌توان به کاستا، ماکسول هاوس، نسپرسو، ایلی، جاکوبز و لاوازا اشاره کرد. قهوه‌خورهای لاکچری معتقدند هر برند قهوه طعم مخصوص خودش را دارد و حاضر نیستند برند قهوه مورد علاقه شان را تغییر دهند.
پنیر کممبر   شبیه کرم با پوسته خوردنی
 پنیر کممبر یا کامامبر یک نوع پنیر فرانسوی است که قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این پنیر را معمولا برای تهیه کیک، ساندویچ یا دسر استفاده می‌کنند که در اصل از شیر گاو ساخته شده است. یکی از متداول ترین روش‌های خوردن آن با نان است اما به سبکی کاملا فرانسوی! این پنیر نرم و کرم مانند را در فرانسه با نان‌های باگت، تست و هر نوع نان ترد و برشته و خوش‌طعمی می‌خورند. اگر برای اولین بار این پنیر را در یک مهمانی خاص ببینید، احتمالا فکر می‌کنید پوسته بیرونی پنیر را باید دور بریزید اما این کار را نکنید زیرا این پوسته طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه دارد.
خاویار الماس   سوغات لاکچری ایران
خاویار را همه می شناسیم و می دانیم جزو گران‌ترین خوراکی‌های جهان است که البته خودش و اسمش خارجی نیست و نوع ایرانی اش معروف است. این خوراکی اشرافی بیشتر در وعده صبحانه همرا با زرده تخم مرغ یا پیاز خرد شده صرف می‌شود. در این بین، خاویار الماس را می‌توان الماسی در بین غذاهای دریایی دانست چرا ‌که بسیار نادر است و متعلق به گونه خاصی نیست. خاویار الماس به دلیل رنگ شفاف و طلایی که دارد به این نام شهرت دارد که در واقع تخم ماهی‌های زال است. این نوع خاویار در همه جای دنیا با نام خاویار الماس شناخته می‌شود. حتما هم می دانید خاستگاه اصلی آن کشور ایران است و همچنین خاویارهای زال ایرانی در جهان از شهرت زیادی برخوردار هستند. شاید برایتان جالب باشد که بیش از 85 درصد خاویار ایران صادر می‎‌شود و به علت گران بودن آن فقط تعداد معدودی از افراد در ایران خاویار می‌خورند.
پاپایا    معروف‌ترین میوه لاکچری
شاید اولین و معروف‌ترین میوه لاکچری که در سال‌های اخیر در بین مردم لاکچری‌باز طرفدار پیدا کرد، پاپایا باشد. این میوه را حتی به صورت خشک در بین آجیل‌ها هم می‌توان یافت. پاپایا یا خربزه‌ درختی یک میوه‌ استوایی است با ظاهری شبیه انبه، بافتی شبیه یک آووکادوی رسیده و طعمی شبیه یک آناناس یا گرمک شیرین. این میوه کهربایی و نارنجی رنگ است. هرچند پاپایا جزو میوه‌های لوکس وارداتی است اما 20 آذر امسال در پرونده زندگی‌سلام با کشاورزی گفت‌و‌گو کردیم که با همت زیاد آن را در گلخانه‌اش کشت کرده و با این کار جلوی خروج ارز از کشور را گرفته است.
لیچی   ترکیب طعم گلابی و هندوانه
لیچی یا سرخ‌آلو پوستی نازک اما گوشته‌ای ژله‌ای و شفاف دارد. این میوه دارای یک هسته‌ بزرگ و غیرخوراکی است که می‌توان گفت شکل و اندازه‌ میوه لیچی بیشتر به بزرگی آن هسته ربط دارد. طعم میوه لیچی را شبیه انگور، گلابی و گاهی هم هندوانه دانسته اند. این میوه عطر و طعمی ملایم شبیه گل دارد. این میوه معطر و شیرین، بومی جنوب چین است و این کشور به عنوان تولیدکننده اصلی لیچی شناخته می‌شود. کشورهای آسیای‌جنوبی، شبه قاره هند و آفریقای‌جنوبی هم جزو تولیدکنندگان لیچی محسوب می‌شوند.
تنقلات   از شکلات اسنیکرز تا چیپس پرینگلز
شکلات‌ها بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی لاکچری‌بازهاست. در این بین، شکلات‌هایی چون اسنیکرز (آمریکایی)، توبلرون (سوییسی)، کدبری (انگلیسی)، گیلیان (بلژیکی) و فررو روشر (ایتالیایی) جزو پرطرفدارترین شکلات‌ها با اسامی عجیب و غریب هستند. از بقیه تنقلات خارجی و گران می‌توان به چیپس پرینگلز، بیسکویت اورئو، اسمارتیز ام‌اند‌ام، پاستیل هاربیو و ویفر نسکوئیک اشاره کرد.