اصرار بر سیاست همیشگی و غیر اصولی تعطیلی مدارس


تعطیلی مدارس به دلایل مختلف اعم از آلودگی هوا و برف و کولاک، یکی از موضوعات قابل بحث این روزها در نظام آموزشی کشور است که به نظر می رسد چاره واقعی حل مشکلات نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، از آلودگی هوا تا مصرف بیش از حد گاز یا بارش برف و باران به نظر می‌رسد با هر مشکلی قرار است مدارس تعطیل شوند.
این داستان سال تحصیلی فعلی است؛ از ابتدای سال و ۱۴ فروردین که مدارس پس از دو سال وقفه ناشی از شیوع ویروس کرونا، مجدداً به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کردند؛ کمتر کسی فکر می‌کرد سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ باز هم شاهد تعطیلی‌های متوالی باشیم.
آلودگی هوا، سرمای زیاد و بی‌سابقه، بارش برف و باران سنگین و شدید، گرد و غبار، بازی‌های تیم ملی در جام‌جهانی و اتفاقاتی نظیر این‌ها دلایلی بود که باعث شد در همین حدود ۴ ماه از آغاز سال تحصیلی جدید، کمتر روزی را در کشور داشته باشیم که مدرسه‌ای در یکی از شهرها یا در بسیاری از شهرها تعطیل نبوده باشد. با این حال به نظر می‌رسد از روزهای تعطیل، سهم زیادی به عامل آلودگی هوا مربوط است. تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا موافقان و مخالفان زیادی هم دارد.بسیاری از پزشکان معتقدند حضور کودکان در مدارس در روزهای آلوده به شدت بر سلامتی آنها اثرگذار است، در حالی که فرهنگیان، معلمان و مدیران مدارس با اشاره به اثرات منفی غیر حضوری شدن مدارس بر آموزش، معتقدند می‌توان راهکارهایی را برای این موضوع در نظر گرفت.



در این شرایط مخالفان حضور دانش آموزان در مدارس در روزهای آلوده سن پایین و شرایط جسمی کودکان را بسیار اثرگذار می‌دانند.
ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوا به حدی متنوع است که خطرات حضور کودکان در فضای بیرون قابل چشم پوشی نیست، گفت: از گاز ازت تا کربن دی اکسید تا منوکسید کربن و گرد و خاک؛ ریه و قلب یک کودک و یا یک بیمار توانایی مواجهه با این هوای آلوده را ندارد و کودک و بیمار و سالمند خیلی زود به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.
وی با بیان اینکه کودک را نمی‌توان کنترل کرد تا جنب و جوش نداشته باشد، افزود: باید مانع رفتن کودک به مدرسه شد زیرا جنب و جوش می‌کند؛ می‌دود یا بازی می‌کند و در نتیجه سریع‌تر و بیشتر نفس می‌کشد.
به گفته خسرونیا، به همین دلیل هم باید مانع فعالیت ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی در روزهای آلوده شویم زیرا فعالیت بدنی موجب بیشتر نفس کشیدن شده و ضرر بیشتری به بدن می‌زند.
این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه من هم با تعطیلی مدارس موافق هستم، افزود: چشم، پوست، دستگاه تنفسی و قلب، مهم‌ترین اندام‌هایی هستند که در برابر آلودگی هوا کارایی خود را از دست می‌دهند و دچار مشکل می‌شوند.
رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خاطر نشان کرد: دانش آموزان آینده ایران هستند و اگر به راحتی در مورد سلامتی قلبی و ریوی آنان ریسک کنیم آینده ایران را به مخاطره انداخته ایم. در سال‌های دور خیلی از جوامع به علت آلودگی هوا یک شهر را تعطیل می‌کردند.