گاف تبلیغاتی دولت در تغییر استانداران

آرمان امروز، گروه سياسي: وضعيت کشور در ماه‌هاي اخير تا حدي چالش‌ برانگير بود که دولت در عملي تبليغاتي تصميم گرفت اعلام کند که تعداد زيادي از استاندارن تغيير خواهند کرد تا با اعلام اين برنامه به شهروندان معترض نويد بدهد که براي بهبود وضعيت فعاليت‌هايي را انجام خواهد داد. ولي روز گذشته وزير کشور اعلام کرد که تغييري در تيم استانداران وجود نخواهدداشت.
از ابتداي روي کار آمدن دولت سيزدهم عملکردش در زمينه چينش مديريت‌ها نيز مورد انتقاد شديد قرار داشت به نحوي که به اعتقاد اکثر تحليلگران و فعالان سياسي، اقتدار دولت در اين مورد تاحدودي کاهش يافته است به‌گونه‌اي که چينش‌ها تحت امر نمايندگان صورت مي‌گيرد و آنان بي‌توجه به منافع دولت يا نياز‌هاي مردمي به انتخابات آينده مجلس نگاه مي‌کنند و بر اساس آن نيرو‌ها را معرفي مي‌کنند.
در ادامه اين گزارش به اين موضوع خواهيم پرداخت که دليل عدم تغيير استانداراني که در دستور کار دولت بودند چه بود و به چه دليلي همچنان در اين مسند حضور دارند، آيا بهبودي در وضعيت حاصل شده است که رسانه‌اي نشده است؟
10 تغيير مديريتي ملي و استاني تا پايان آذرماه!


 سخنگوي دولت در اواسط آذرماه اعلام کرد: دولت تصميم گرفته تعدادي از استانداران را تغيير بدهد و الان حرف و حديث‌هاي در استان کهگيلويه و بويراحمد شنيده مي‌شود که احتمالاً دولت سيزدهم در اين استان هم دست به تغييرات بزند. «علي بهادري‌جهرمي»، سخنگوي دولت روز 13 آذرماه در حساب توييتر خود نوشت: «با تصميم رئيس‌جمهور، تا پايان ماه جاري 10 تغيير مديريتي در سطح ملي و استاني صورت مي‌پذيرد. در گام اول دو جوان ديگر به ترکيب دولت اضافه مي‌شوند؛ آقاي سپهر خلجي به‌عنوان رئيس شوراي اطلاع‌رساني منصوب شد؛ آقاي مهرداد بذرپاش هم به‌عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به مجلس معرفي مي‌گردند.» با اين وجود استانداران «کرمانشاه»، «سيستان و بلوچستان» و «خوزستان» از استان‌هايي بودند که استاندار ويژه منصوب از سوي رئيسي در آنها برکنار شدند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد هدف رئيسي از دادن اختيارات ويژه به اين استانداران، شتاب دهي به روند توسعه و اجراي سريع پروژه هاي عمراني استان بوده اما به مرور خود اين استانداران، به بخشي از مشکلات استان تبديل شده و دولت ترجيح داده آنها را برکنار کند.
 
وزير کشور: «تغيير فوري» استانداران، «فعلاً»، در دستورکار نيست
با همه اين شرايط باز هم شاهد هستيم که دولت به وعده‌هاي خود بي محلي مي‌کند و وضعيت را با توجه به ديد خود ادامه مي‌دهد، باتوجه بهاينکه سخنگوي دولت از تحولاتي در دولت خبر داده بود ولي روز گذشته اين وزير کشور بود که خيال استانداران را از تغييرات راحت کرد و گفت تغيير فوري استانداران در دستور کار نيست. وحيدي گفت: فعلاً، تغيير فوري استانداران در دستور کار نيست، ولي طبيعتاً مراحل ارزيابي علملکرد همه مسئوليني که مربوط به حوزه وزارت کشور هستند در دستور کار قرار دارد. احمد وحيدي، درباره اينکه «بنا بود در دولت سيزدهم اختيارات استانداران افزايش يابد، اما چرا هنوز تغييري در اين زمينه شاهد نيستيم؟» گفت: فعلاً تغيير فوري استانداران در دستور کار نيست، ولي طبيعتاً مراحل ارزيابي علملکرد همه مسئوليني که مربوط به حوزه وزارت کشور هستند در دستور کار قرار دارد. وي درباره آخرين وضعيت انتقال گاز به تربت جام، اظهار داشت: علت اصلي قطع گاز در تربت جام اين بود که اين شهرستان در آخر خط انتقال بود و افت فشار موجب شد براي مدتي گاز قطع شود. آنچه مسئولين انجام دادند اعم از وزارت نفت، استانداري و فرمانداري، اقدامات بسيار خوبي بوده است. مسئولين تلاش کردند که با رساندن بخاري ها، نفت سفيد و ساير اقداماتي که لازم بود، مشکل قطعي گاز در تربت جام را برطرف کنند. وحيدي درباره احتمال تغيير فرماندار تربت جام به دليل نارضايتي برخي مردم از عملکرد اين مسئول در زمان قطعي گاز، گفت: ما هنوز دليلي براي تغيير فرماندار تربت جام پيدا نکرديم و بايد ارزيابي کنيم که آيا کوتاهي، از سوي اين مسئول بوده است؛ تاکنون گزارشي از کوتاهي ها دريافت نکرديم.