جزئیات ماجرای مدرسه فوتبال مشهد

چرا دانش آموزان و نوجوانان ما خود مراقبتی بلد نیستند؟  
آرمان امروز- حميد رضا خالدي: تجمع خانواده چند بازيکن نونهال و نوجوان که در يک باشگاه فوتبال مشهد، نشان از فاجع مي داد، موضوعي که هنوز تاييد نشده و مسئولان خبر از پيگيري آن مي‌دهند. موضوعي که در کمتر از چند ساعت به يکي از ترندهاي فضاي مجازي بدل شد و حتي وزير ورزش را وادار به واکنش کرد.   
خبر از جايي آغاز شد که جواد طاري‌بخش، مدير رسانه سابق تيم شهر خودرو با انتشارش در استوري اينستاگرامش خبر از وقوع اين فاجعه براي فوتبال مشهد مي‌داد. بر اساس صحبت‌هاي مطرح‌شده از سوي خانواده‌هاي اين بازيکنان، پس از تغيير رفتار فرزندانشان و پيگيري و بررسي محتواي گوشي تلفن همراه بازيکنان، متوجه مي‌شوند مربي اين باشگاه آن‌ها را مورد آزار و اذيت قرار داده است و اين نونهالان از ترس بازگو شدن اين موضوع تحت فشار روحي و رواني قرار دارند.
بالا گرفتن موج ناشي از انتشار اين خبر، سجادي، وزير ورزش نيز دستور پيگيري تخلف در اين مدرسه فوتبال  به حراست اين وزارت‌خانه بدهد.  در همين راستا علي اکبر هاشمي جواهري، مديرکل ورزش و جوانان خراسان رضوي نيز اظهار کرد: «به محض اطلاع از اين موضوع که به اتفاقات رخ داده در يک باشگاه فوتبال غيرمجاز در مشهد مربوط بود، موضوع به شکل جدي در دست بررسي و پيگيري قرار گرفت. پس از مطرح شدن خبر اوليه دستور داده شد حراست اداره کل ورزش و جوانان به دقت تمام ابعاد موضوع را مورد تحقيق و بررسي قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود.»


 
هنوز چيزي ثابت نشده!
با اين وجود محسن حيدري، دبير هيئت فوتبال استان خراسان رضوي مدعي شد: «شکايتي به هيات فوتبال در اين زمينه واصل نشده است، هنوز شکايتي به هيئت فوتبال ارسال نشده و اثبات و رد اين موضوعات زمان‌بر است. به نظر من کار غيراخلاقي رسانه‌اي صورت گرفته است و هنوز چيزي مشخص نيست، يک هفته از شکايت گذشته است و اينطور خبر منتشر شد و واژگاني در آن استوري به کار برده شده است که داراي بار حقوقي است لذا هيئت فوتبال به جد در حال بررسي موضوع است.» اما به نظر مي رسد فدراسيون فوتبال، خودش هم از ماجرا بي خبر بود و از طريق رسانه ها متوجه شده باشد. احسان اصولي سخنگوي فدارسيون فوتبال با تاييد اين موضوعات که در فضاي رسانه‌اي پيچيده، ساعاتي بعد مصاحبه و اعلام کرد: «فدراسيون فوتبال از طريق رسانه‌ها متوجه شد که چنين موضوعي در يکي از مدارس فوتبال مطرح شده اما تاکنون شکايتي در هيأت فوتبال خراسان‌رضوي يا فدراسيون دريافت نکرده‌ايم. پرونده‌اي تشکيل شد و وظايف اوليه نيز انجام مي‌شود. موضوع به صورت کامل و دقيق با احضار طرفين، اخذ توضيحات و به صورت دقيق در چارچوب قوانين، مقررات و آئين‌نامه‌هاي مرتبط پيگيري خواهد شد و نتايج آن به سمع و نظر مردم و رسانه‌ها مي‌رسد.»
ضرورت يک آموزش که جدي گرفته نشد
اما چنانچه اين خبر درست باشد گذشته ازاصل و ماهيت آن، اينکه چرا بايد تعدادي نوجوان و نونهال در يک فضاي عمومي و دسته جمعي، مورد تعرض قرار گيرند ولي کمترين آموزش را در زمينه «خود مراقبتي» و «خوددفاعي» نشان ندهند و از ترس لب به سکوت ببندند، سوالي است که مي تواند در نهايت به يکي از آسيب هاي اجتماعي منتهي‌شود.»
فاطمه قاسم زاده، روانشناس کودک در گفت و گو با «آرمان امروز» با اشاره به ضرورت  آموزش «خود مراقبتي» درکودکان و نوجوانان مي‌گويد: «آگاهي دادن به کودکان و نوجوانان در مورد چگونگي برخورد با مسايل خود مراقبتي در برابر دست درازي‌هاي احتمالي امري ضروري است. کما اينکه در تمام دنيا، اين آموزش ها به کودکان و نوجوانان داده مي شود. چندي قبل يونيسف طي بيانيه‌اي خواستار آموزش خود مراقبتي در کودکان و نوجوانان سراسر جهان شد. اما نمي‌دانم چرا در کشور ما مسئولان به بهانه اينکه اين آموزش‌ها، مي‌تواند باعث تحريک جنسي جوانان شود، با آن مخالفت کردند درحالي‌که آموزش خودمراقبتي جنسي با آموزش‌هاي جنسي تفاوت دارد. آموزش هاي خودمراقبتي از کودکان 4 سال به بالا لازم است. يعني بايد به آنها آموزش د‌اد که چگونه در مورد اعضاي بدنشان حساسيت به خرج بدهند. بعد از بيانيه يونيسف حتي کتاب هايي در اين زمينه نيز تاليف شد ولي به خاطر همان دليلي که گفته شد، متاسفانه روند توليد آن در کشور متوقف‌گرديد.       
قاسم زاده با تاکيد براينکه آموزش اين مهارت‌ها در مدارس ضروري است، مي‌افزايد: «آموزش و پرورش با 15 ميليون دانش آموز بهترين مکان براي آموزش و مهارت‌هاست که جلوي اينگونه اتفاقات را بگيريم. حتي آموزش و پرورش مي‌تواند با کمک مشاوران مدارس اين مهارت‌ها را در آموزش و پرورش آموزش دهد تا کودکان و نوجوانان در مواجهه با چنين رخدادهايي بتوانند از خود واکنش نشان دهند و تاجايي که  مانع از دست درازي افراد بيمار و خاطي به نوجوانان و نونهالان بي‌دفاع شد.»