چین برای نفت دنیا شاخ شد!

آرمان امروز- سرويس اقتصادي :‌بازار نفت در روزهاي اخير با تغييرات عمده اي مواجه شده به گونه ايکه علاوه بر توافق ايالات متحده و متحدان اروپايي براي  تعيين  سقف قيمت محصولات نفتي روسيه در ماه مارس ، چين نيز که لقب بزرگترين متقاضي نفت جهاني را يدک مي کشد سعي دارد تا با استراتژي تقاضا به ويژه افزايش خريد نفت پر تخفيف روسيه ، نقش خود را بيش از پيش در مبادلات جهاني انرژي تثبيت کند . موضوعي که اگرچه امريکا تمايل دارد تا سلطه خود را بر ورود انرژي روسيه گسترش دهد ، اما فشارهاي که از سوي بازار متوجه آمريکا مي شود احتمالا اين کشور را مجبور خواهد کرد همچون ونزوئلا در مقابل روسيه نيز عقب نشيني کند . البته به نظر مي رسد روسيه نيز با آگاهي از اين موضع گيري تمام تمرکز خود را بر روي ابزار کنترل بازار چين گذاشته تا با همکاري تنگاتنگ اين کشور ، قيمت نفت را در بازار تحت کنترل خود درآورد.
در اين رابطه آمار منتشر شده نشان مي دهد بهاي معاملات نفت برنت براي تحويل در مارس، با 30 سنت معادل 0.35 درصد افزايش، به 86 دلار و 46 سنت در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت آمريکا با 49 سنت معادل 0.6 درصد افزايش، به 80 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسيد. هر دو شاخص روز پنج شنبه با يک درصد افزايش بسته شده بودند که بالاترين قيمت نهايي آنها از اول دسامبر بود. از سوي ديگر تقاضاي چين براي نفت در نوامبر، به بالاترين ميزان از فوريه رسيده است . ضمن آنکه تقاضاي اين کشور براي نفت، امسال با تسهيل مقررات مقابله با گسترش کوويد، بهبود بيشتري پيدا خواهد کرد البته اين پايان ماجرا نوده و تحليلگران نفتي معتقدند . دو اقتصاد بزرگ جهان، به نفت بيشتري نياز دارند. بازار نفت تحت تاثير نگرانيهاي رکود، نزولي شده است اما همچنان نشانه هايي نشان مي دهد که ممکن است دچار اندکي محدوديت عرضه بماند. در اين رابطه بايد توجه داشت چين به عنوان يکي از قدرت هاي اقتصادي جهان و همچنين حجم مصرفي بالاي اين کشور مي تواند مدييت اين کشور رابر  منابع انرژي جهان تقويت کند . در واقع  اژدهاي سرخ که فاقد هرگونه ذخاير نقتي است . با کنترل تقاضا از طريق خريد و توقف خريد و در حاليکه نفت روسيه  و ايران را با تخفيف بالايي خريداري مي کند . اهرمي اثر گذار در بازار بوده و تصميم دارد تا خود را به عنوان يکي از تعيين کنندگان نرخ طلاي سياه به اثبات برساند و تا اينجاي کار موفق نيز عمل کرده است . البته بايد توجه داشت . موضوع تعيين سقف قيمتي آمريکا و متحدانش براي روسيه نيز اين فرصت را در اختيار چيني هاي قرار خواهد داد . اگرچه که به نظر مي رسد با توجه به فشار بازار بر سياست هاي نفتي آمريکا اين کشور چاره اي ندارد براي مقابله با چين هم که شده همانگونه که در مقابل ونزوئلا سياست مدارا را در پيش گرفت براي روسيه نيز عقب نشيني نفتي را به کار گيرد تا از قدرت گرفتن بيشتر دومين اقتصاد بزرگ جهان جلوگيري کند .
 بر اين اساس آژانس بين‌المللي انرژي اخيرا و پس از آن که اوپک بهبود تقاضاي چين براي نفت را پيش بيني کرد، اعلام کرد لغو محدوديتهاي کوويد 19 در چين، تقاضاي جهاني براي نفت در سال ميلادي جاري را به رکورد بالايي خواهد رساند. از سوي ديگر عامل ديگري که از روند افزايشي قيمت نفت پشتيباني مي کند، اميدواري به افزايش اندک نرخ بهره از سوي بانک مرکزي آمريکا بود که دورنماي اقتصادي ايالات متحده را روشن‌تر خواهد کرد. به گونه ايکه فدرال رزرو پيش بيني کرده پس از افزايش 25 واحدي نرخ بهره در دو جلسه سياستگذاري آتي خود، به سيکل تحکيم سياست پولي پايان مي‌دهد و نرخ بهره را تا پايان سال ميلادي جاري، ثابت نگه خواهد داشت. قيمت نفت در حالي افزايش يافت که آمار رسمي نشان داد ذخاير نفت آمريکا در هفته منتهي به 13 ژانويه، به ميزان 8.4 ميليون بشکه افزايش پيدا کرده و به حدود 448 ميليون بشکه رسيده که بالاترين ميزان از ژوئن سال 2021 است.
همچنين بهاي معاملات نفت برنت با يک دلار و 47 سنت معادل 1.7 درصد افزايش، در 87 دلار و 63 سنت در هر بشکه بسته شد. بهاي معاملات نفت آمريکا با 98 سنت معادل 1.2 درصد افزايش، در 81 دلار و 31 سنت در هر بشکه بسته شد.


کارشناسان معتقدند توقف فروش نفت از ذخاير استراتژيک آمريکا، کمک کرد تاثير منفي اين گزارش معکوس شده و قيمت هاي نفت بالاتر رود. همچنين اعمال سقف قيمت روي نفت روسيه که در بازار جهاني انعکاس پيدا کرده، هم به تقويت قيمت هاي نفت کمک کرده است. تحريم ها و سقف قيمت روي نفت روسيه، به تدريج روي قيمت ها تاثير مي‌گذارند و به عامل مثبت‌تري نسبت به ماه گذشته که محموله هاي نفت روسيه توسط بازار جهاني جذب شدند، تبديل مي‌شود.