اخبار کوتاه


افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

معاون اول رییس جمهور صبح دیروز (سه شنبه) و پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان بصورت میدانی از ذخائر آبی و چاه نیمه های استان بازدید کرد. محمد مخبر در این بازدید که با حضور وزیر نیرو، نفت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان وضعیت ذخایر آبی استان و همچنین انتقال آب از چاه نیمه ها برای جلوگیری از تبخیر آب و تصفیه خانه‌ های این مرکز برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم منطقه قرار گرفت. وی در این بازدید با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب های زیرزمینی به استان سیستان و بلوچستان را پیگیری می کند تا مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم این منطقه بطور ریشه ای حل شود. مخبر همچنین با اشاره به پیگیری های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین المللی پیگیری می کند.

 

اکثر شاخص‌های اقتصادی رو به بهبود است

علی بهادری جهرمی با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر در مورد بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: ما در بودجه سال آینده پیشرفت هر استان را بر اساس سند آمایش سرزمینی و ویژگی‌ها و مزیت‌ها و اولویت‌های مردم آن منطقه دیده‌ایم و در این مورد از همکاری و نظرات مردم و کارشناسان همان منطقه استفاده کردیم. وی در مورد مالیات در بودجه سال آینده اظهار کرد: دولت علیرغم اینکه سعی کرده با شناسایی مودیان جدید مالیاتی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، در عین حال مبنای افزایش مالیات را کاهش داده است.
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت در بودجه سال آینده مالیات تولیدکنندگان را ۷ درصد کاهش داده ولی سعی کرده کسانی که عدم شفافیت دارند و در جاهای غیرمولد کار می‌کنند و فرار مالیاتی دارند را شناسایی کند و از آنها مالیات اخذ کنند. بهادری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اکثر شاخص‌های اقتصادی ما رو به بهبود است اما بهبودی که در سر سفره مردم احساس شود، طبیعتاً زمان میبرد و اوضاع مانند بیمار درحال درمان است. سخنگوی دولت همچنین در مورد مهمترین دستاوردهای دولت در سه ماه اخیر گفت: کارهای بزرگ و زیادی در این مدت انجام شده که به دلیل برخی اتفاقات اخیر کمتر دیده شده است.