۴ فیلم اقتباسی‌ سیمرغ چهل و یکم

 فیلم‌های سینمایی راه‌یافته به بخش سودای سیمرغِ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه، 12 بهمن به نمایش درمی‌آیند. تفاوت این دوره جشنواره با دوره‌های دیگر این است که از سیمرغ بهترین فیلم نامه اقتباسی، خبری نیست و تنها یک سیمرغ به بهترین فیلم نامه اهدا می‌شود. نکته مهم دیگر این جشنواره، حضور چند نویسنده و اهل قلم در میان اعضای هیئت انتخاب جشنواره چهل و یکم است؛ افرادی مانند حبیب احمدزاده، نویسنده شاخص دفاع مقدس و برنده جایزه 20سال داستان‌نویسی دفاع مقدس، رضا پورحسین، نویسنده آثار روان‌شناسی و روح‌ا... سهرابی، نویسنده رمان «اسبی که ایستاد». حضور این نویسنده‌ها در هیئت انتخاب، می‌تواند نویدبخش این باشد که فیلم‌های حاضر در جشنواره از بضاعت ادبی قابل توجهی برخوردارند. با توجه به اطلاعاتی که از فیلم نامه فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ این دوره جشنواره در رسانه‌ها منتشر شده، چهار فیلم از 22 فیلم حاضر در بخش رقابتی، اقتباسی هستند. در این مطلب به معرفی این فیلم‌ها پرداخته و از نوع اقتباس آن‌ها نوشته‌ایم. «غریب» بر اساس   کتاب  «محمد؛ مسیح کردستان» «محمد؛ مسیح کردستان»، نوشته نصرت‌ا... محمودزاده است و زندگی شهید محمد بروجردی را روایت می‌کند. او از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی بود که توانست منطقه کردستان را به ایران بازگرداند و به همین دلیل به او لقب مسیح کردستان را داده‌اند. به گفته نویسنده، نگارش این کتاب (که برای اولین بار در سال 1395 به چاپ رسید) حدود 16 سال زمان برده‌ است. «محمد؛ مسیح کردستان» حالا پایه و اساس فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی شده که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حضور دارد. نصرت‌ا... محمودزاده هم به عنوان مشاور محتوایی با سازندگان این فیلم همکاری کرده ‌است. حامد عنقا، نویسنده فیلم نامه «غریب» درباره اقتباس از کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» گفته‌است: «من برای نوشتن فیلم نامه «غریب» می‌توانستم جداگانه تحقیق کنم، اما بعد از مواجهه با کتاب «محمد؛ مسیح کردستان» نوشته نصرت‌ا... محمودزاده احساس کردم درون این کتاب چیزی است که می‌توانم به یک فیلم تبدیلش کنم. در نهایت با گفت‌و‌گو با نویسنده کتاب به تفاهم رسیدیم. ما همه توان خود را می‌گذاریم تا در حد بضاعت اثری درخور آماده شود. همه سعی‌ام این است که وقتی نویسنده کتاب، فیلم را می‌بیند، احساس لذت از آن داشته باشد. ولی این که «غریب» موفق خواهد بود یا نه مثل یک هندوانه در بسته است. وقتی بهروز افخمی کتاب «گاوخونی» جعفر مدرس صادقی را تبدیل به فیلم کرد، ما که آن کتاب را دوست داشتیم، چندان فیلم را دوست نداشتیم؛ اما همین بهروز افخمی کتاب «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» مرجان شیرمحمدی را هم اقتباس می‌کند که در نوع خودش، اثر موفقی است». اقتباس از یک پرونده جنایی در «پرونده باز است» «پرونده باز است» یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به کارگردانی کیومرث پوراحمد است؛ چهره آشنای سینما و تلویزیون ایران که بیشتر ما او را با «قصه‌های مجید» می‌شناسیم؛ اثری که اقتباسی موفق از نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نامدار کشورمان است. پوراحمد امسال با «پرونده باز است» به سراغ اقتباس از یک ماجرای جنایی رفته و پرونده بهنود شجاعی، جوانی را که در 17 سالگی مرتکب قتل شد، به تصویر کشیده ‌است. بهنود در ۲۷ مرداد ۸۴ در یکی از پارک‌های تهران، جوانی به نام احسان نصراللهی را با ضربات چاقو به قتل رساند و در نهایت با وجود تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران، در 19 مهر 88 به دار آویخته شد. حکم قصاص بهنود شجاعی بارها به تعویق افتاد و یک بار در سال 87 جمعی از سینماگران که کیومرث پوراحمد هم در میان شان بود، برای جمع‌آوری دیه مقتول فراخوان دادند که بازپرس جنایی تهران آن‌ها را به دادسرا احضار کرد. باید منتظر ماند و دید کیومرث پوراحمد در فیلم «پرونده باز است» از چه زاویه‌ای به ماجرای بهنود شجاعی و قصاص او پرداخته ‌است و آیا در جذب مخاطب موفق خواهد بود یا نه؟ «های‌پاور»، برگرفته از زندگی 2 قهرمان اقتباس سینمایی از زندگی قهرمانان ملی، یکی از جذاب‌ترین انواع اقتباس است. یکی از فیلم‌های حاضر در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 99، فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی بود که در آبان ماه 1400 هم اکران عمومی شد. این فیلم بخشی از زندگی شهید منصور ستاری، سرلشکر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را روایت می‌کرد. امسال هم در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر یک کارگردان فیلم اولی به نام هادی محمدپور از زاویه‌ای دیگر به زندگی شهید منصور ستاری و نیز شهید عباس بابایی پرداخته ‌است. داستان این فیلم به افتخارات عملیات والفجر8 و سرنگونی 78 جنگنده دشمن می‌پردازد. هادی محمدپور، کارگردان «های‌پاور» درباره فیلم گفته ‌است: «این فیلم که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد با فاصله گرفتن از زندگی‌نامه شخصیت‌ها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان ستاری و بابایی سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف، در هشت سال دفاع مقدس با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند». «اتاقک گلی»، روایتگر یک اتفاق واقعی در جنگ از دیگر فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، اثر سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسکری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری است. داستان این فیلم برگرفته از رویدادی است که برای تهیه‌کننده فیلم اتفاق افتاده‌است. «اتاقک گلی» نجات یک دختر کرد از دست منافقان را روایت می‌کند و داوود صبوری یکی از همان رزمنده‌های لشکر 27 محمد رسول‌ا...(ص) است که برای نجات این دختر وارد عملیات می‌شود. حالا این اتفاق دست مایه ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» شده‌است. داوود صبوری، تهیه‌کننده درباره ماجرای فیلم می‌گوید: «این فیلم مربوط به عملیات مرصاد در سال ۶۷ و حمله منافقان به کشورمان و حضور لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا...(ص) در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است. در عملیات مرصاد یک دسته از رزمندگان لشکر ۲۷ برای حفاظت از خانواده‌های ساکن در روستای شیان عازم این منطقه می‌شوند که در نهایت تعدادی از رزمندگان لشکر در حفاظت از روستا به شهادت می‌رسند و اهالی سالم می‌مانند».