جنگ زرگری یا دوراندیشی بلندمدت

آرمان امروز، گروه سياسي: شنيده‌هاي يکي از خبرنگاران «خبرگزاري ايلنا» از راهروهاي مجلس شوراي اسلامي بار ديگر واکنش رسانه‌ها به طرح «عدم کفايت رييس جمهور» به‌همراه داشت. هشت ماه قبل يکي از نمايندگان مجلس در گفت‌وگويي از ثبت طرح «عدم کفايت سياسي رئيس جمهور» خبر داد، طرحي که البته با امضاي طراح و تنها يک نفر نماينده ديگر يعني دو امضاء ماه‌ها است که در سامانه نمايندگان قرار دارد و عدد امضاي آن افزايشي نداشت تا بتواند اعلام وصول شده و راهي صحن مجلس شود. اما اکنون شنيده مي‌شود جمعي از نمايندگان درصدد امضاء و تحويل طرح سوال از «ابراهيم رئيسي»،  رئيس‌جمهور هستند. براساس شنيده‌ها يکي از نمايندگان مجلس طرح سوال از رئيس‌جمهور در 6 محور تهيه کرده و درصدد جمع‌آوري امضاء نمايندگان و تحويل اين طرح به هيات رئيسه مجلس است. نماينده طراح سوال که نخواست نامش فاش شود مي‌گويد:«طرح سوال را با تعدادي از همکاران مطرح کرده‌ام، گروهي از آن استقبال کردند و گروهي ديگر هنوز مي‌ترسند.»
«مصطفي رضاحسيني قطب‌آبادي» نماينده مستقل مجلس که از شهر بابک به بهارستان رسيده است. او همان نماينده‌اي محسوب مي‌شود که اين طرح پرحاشيه را تهيه کرده است. قطب‌آبادي اين طرح را با شش بند تهيه کرده بود که مي‌توان به «دولت برنامه‌اي براي اداره کشور ندارد»، «توجهي به مناطق محروم و ضعيف نمي‌شود»، «گروه‌هاي افراطي به اسم رئيس جمهور اجازه فعاليت به ديگران نمي‌دهند»، «وزاري راه و شهرسازي، ارتباطات، بهداشت، صمت، خارجه و ...، قوي نيستند»، «سياست خارجه خوب نيست» و ... اشاره کرد.
لازم به ذکر است که آبان سال 1399 رضاحسيني قطب آبادي، در نطق ميان دستور خود از تحصن و اعتصاب غذا در دفتر کاري‌اش خبر داد و گفت: در حمايت از محتاجين به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخي مسوولان اين کار انجام مي‌دهم.
طرح عدم کفايت رئيس جمهوري


مصطفي رضاحسيني قطب‌آبادي، در گفت‌وگويي که اوايل ارديبهشت ماه انجام داده بود در پاسخ به اين سوال که «اعلام وصول» نکردن استيضاح رييس جمهور از سوي هيات رئيسه، علت خاصي دارد؟ گفت: «احتمال زياد، فشارهاي دولت بر هيات رئيسه در ايجاد چنين روندي مؤثر است. همچنين تفکر هيات رئيسه، تعامل حداکثري با کابينه است، بنابراين، مانع استيضاح مي‌شوند. افرادي از جاي مشخصي مي‌آيند و در وزارتخانه منصوب مي‌شوند و تعاملي هم با مجلس ندارند. در چنين روندي، حتي اگر وزرا هم، تغيير کنند، مشکلات حل نمي‌شوند و پابرجا مي‌مانند. درواقع، مشکل از وزرا نيست، از جاي ديگري است و تنها چاره کار، طرح «عدم‌کفايت» اجرايي آقاي رئيس‌جمهور است. طرح «عدم‌کفايت» رئيس‌جمهور را مکتوب کرده‌ام و روي سيستم بهارستان گذاشته‌ام. مسائل اساسي کشور، اصلاً، قابل‌اغماض نيست و نبايد مشمول مماشات و مرور زمان شود. واقعيت اين است که علت اصلي ناکارآمدي دولت‌ها در يک نکته خلاصه مي‌شود و آن‌هم چنبره زدن بر قدرت اجرايي کشور است که بحث اصلاح‌طلب و اصولگرا ، راه انداخته و نگاه تماميت‌خواهانه به قدرت دارند و شايسته‌ها را به جرم همسو نبودن، حذف مي‌کنند. اگر اين خودمحوري‌ها نبود و اراده‌اي جدي براي اولويت دادن به مطالبات مردم وجود داشت، شناسايي و حل چالش‌هاي اصلي مردم، کار نشدني نبود. بعيد مي‌دانم نمايندگان حاضر به امضاي چنين طرحي شوند، البته نه به‌اين‌علت که به رئيس‌جمهور و دولت انتقاد ندارند، بلکه به دليل پرهيز از بحث‌هاي حاشيه‌اي امضا نخواهند کرد.
واکنش رسانه جبهه پايداري
«رجانيوز»، سايت نزديک به جبهه پايداري در واکنش به اين طرح قطب‌آبادي نوشت: يک نماينده مجلس نزديک به «علي لاريجاني» اعلام کرده است که طرح عدم کفايت رئيس‌جمهور را مطرح کرده اما با استقبال نمايندگان مجلس روبه‌رو نشده است. رضاحسيني قطب آبادي که قبلا از سوي علي لاريجاني رئيس سابق مجلس به سمت مديرکل ارزيابي عملکرد و بازرسي مجلس منصوب شده بود در گفت‌وگويي اعلام داشت که علت عدم همراهي نمايندگان با طرح عدم کفايت رئيس جمهور بي اعتقادي يا مصلحت انديشي و احتياط است. نماينده شهربابک درحالي مجلس را به دليل عدم راهبري با طرح غيرمعقول خود مورد انتقاد قرار مي‌دهد که 220 نماينده پيش از انتخابات از آيت‌الله رئيسي براي نامزدي رياست جمهوري دعوت‌ کرده بودند. همچنين کابينه دولت سيزدهم تنها چند ماه قبل و با آراي به شدت بالا و قابل توجه اکثريت نمايندگان ملت حمايت ساکنان بهارستان را با خود به همراه آورد.
عدم کفايت رييس جمهور به نتيجه نميرسد
«جواد آرين‌منش»، تحليلگر مسايل سياسي و نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در واکنش به طرح عدم کفايت رييس جمهور که در دستور کار برخي از نمايندگان مجلس قرار گرفته است، به‌‎خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد که مشکلاتي که در سطح جامعه در حوزه‌هاي «اقتصادي»، «سياسي»، «اجتماعي» و ... به دليل چالش‌هايي است که دولت‌ها و مجلس‌ها به وجود آورده‌اند که راه‌حل آن طبيعتا استيضاح رييس جمهور کنوني نخواهد بود. در اين مورد بايد بگوييم که هدف از مطرح کردن چنين طرح‌هايي از سوي برخي نمايندگان مجلس نشان از جنگ زرگري و حرکت نمايشي دارد چون اينکه بخواهيم مشاهده کنيم که يک سوم نمايندگان مجلس بخواهند چنين طرحي را به امضا برسانند دور از ذهن است. توجه داشته باشيد که حتي اگر يک سوم نمايندگان به اين طرح راي بدهند براي برکنار کردن رييس جمهور به راي حداقل دوسوم آراي نمايندگان نياز است. البته بعد از اين روند بايد مقام معظم رهبري آن را تاييد کنند. باتوجه به اين روند بايد بگوييم که دور از ذهن است که اين طرح بتواند به نتيجه‌اي‌برسد.»
اين تحليلگر مسايل سياسي با اشاره به تجربيات پيشين در اين مورد ادامه مي‌دهد: «البته توجه داشته باشيد که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برابر قانون مي‌توانند راي به عدم کفايت رييس جمهور بدهند، پيش‌تر در مورد «ابوالحسن بني‌صدر»، اولين رييس جمهوري تاريخ جمهوري اسلامي نمايندگان راي به عدم کفايت او دادند. اين طرح براي «محمود احمدي‌نژاد» و «حسن روحاني» هم مطرح شده است ولي هرگز نتوانست به نتيجه‌اي برسد.»