عقب نشيني ظريف باهنر از اظهارات جنجالي درمورد اسرائيل

آرمان امروز، گروه سياسي: «محمدرضا باهنر»، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با حضور در «برنامه حضور»، گفته بود که «امام(ره) به اصولي که اعتقاد داشتند، ذره‌اي کوتاه نمي‌آمدند. مثلاً در اعلام حکم اعدام «سلمان رشدي»، يک عده در دولت بحث کردند که اين خلاف منافع سياست خارجي ما هست‌وفلان.
امام (ره) فرموده بودند اصلاً مقامات رسمي روي اين مسئله موضع نگيرند. اگر هم در خارج از کشور چيزي گفتند، بگويند آن طلبه گفته است. جمهوري اسلامي لازم نيست موضع بگيرد که سلمان رشدي قتل واجب است. بگذريم که بعدها آقاي صانعي در مجموعه 15 خرداد جايزه تعين کردند.»
وي همچنين در اظهار نظري جنجال برانگيز گفت: «حتي من قدري ترديد دارم که امام گفته باشند اسرائيل بايد از بين برود.
يک زماني هم در شوراي دفاع بحث شد که اين، موضع نظام جمهوري اسلامي باشد يا نه؟ که حضرت امام (ره) فرمودند بگوييد نه، آن طلبه گفته است. چون آن موقع مي‌گفتند امام فرموده است صدور انقلاب و در بيرون از کشور، ايران‌هراسي راه انداخته‌ بودند که ايران با توپ و تانک و لشکرکشي مي‌خواهد انقلاش را صادر کند. امام توضيح دادند که ما اگر مي‌گوييم صدور انقلاب، منظور صدور فرهنگي، اعتقادي، صدور فکري است، نه صدور نظامي.»


اين مصاحبه باهنر واکنش‌هاي منفي گسترده‌اي به همراه داشت و باعث شد در نهايت او روز گذشته با اشاره به بخشي از مصاحبه خود با برنامه «حضور» که روز شنبه منتشر شد، تلاش کرد که گفته‌هاي خود را اصلاح کند، باهنر در هيمن مورد ادامه مي‌دهد: ترديدي نيست که امام خميني‌(ره) در شهريور 61 در حسينيه جماران بر محو رژيم صهيونيستي تاکيد ورزيدند؛ ترديد من از اين منظر بود که ايشان آيا اين جمله را سياست اعلامي جمهوري اسلامي دانسته‌اند‌ياخير.
در اين برنامه به جلسه شوراي عالي دفاع اشاره مي‌کنم که برخي اين صحبت را مخالف منافع ملي جمهوري اسلامي در عرصه سياست خارجي دانستند و از امام پرسيدند که آيا آن را سياست اعلامي جمهوري اسلامي بدانيم يا خير؟ که امام ظاهرا فرمودند نگوييد سياست اعلامي جمهوري اسلامي بلکه بگوييد آن طلبه اين را گفته است و ترديد من در اين زمينه بود.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه جمهوري اسلامي ايران هيچگاه رژيم صهيونيستي را به رسميت نشناخته؛ نمي‌شناسد و نخواهد شناخت تصريح کرد: اينکه ما رژيم صهيونيستي را به رسميت نمي‌شناسيم و دشمن خود مي دانيم کاملا طبيعي است، چون اين رژيم اولا يک رژيم جعلي و غاصب است و ثانيا از ابتداي انقلاب تاکنون دشمني‌هاي فراواني عليه ملت ايران داشته و شهداي زيادي از ما گرفته است. حتي قبل از انقلاب هم در کنار رژيم شاه هر آنچه توانست عليه انقلابيون ايران انجام داد .
محمدرضا باهنر رژيم منحوس و جعلي صهيونيستي را منشا همه مفاسد و دشمني‌ها در منطقه و جهان دانست و گفت: بنيانگذار جمهوري اسلامي به عنوان مرجعيت شيعه تاکيد مي کنند اين رژيم منحوس بايد از صفحه روزگار محو شود و همان گونه خلف صالح ايشان حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي نيز همين بينش را درخصوص رژيم جعلي صهيونيستي دارند.
نيازمند «جمهوري دوم» هستيم
وي در مصاحبه خود در صدا و سيما همچنين به انتخابات سال آينده اشاره کرد ادامه داد: اگر کسي بخواهد قانون اساسي را اصلاح کند، بگويد ما مجلس نمي‌خواهيم، اين قابل قبول نيست؛ چون مجلس نماد جمهوريت نظام است يا مثلاً رياست جمهوري انتخاباتي نباشد؛ اين هم نمي‌شود اما مي‌تواند بگويد به‌جاي يک مجلس، دو مجلس داشته باشيم؛ يا به‌جاي اينکه مجلس 4ساله باشد، 6ساله باشد. اينها اشکال ندارد. يا عوض اينکه نظام رياستي باشد، پارلماني باشد. بعضي از اصول و ساختارهاي نظام جمهوري اسلامي بايد اصلاح و تجديدنظر بشود. من از اين به «جمهوري دوم» تعبير مي‌کنم.
باهنر تأکيد کرد: من معتقد هستم با يک مجلس نمي‌توانيم مملکت را اداره کنيم. بايد حتماً دو مجلس داشته باشيم. چون مجلس فعلي، متشکل از افرادي است که خواستگاهشان يا منطقه است، يا قوميت و يا صنف‌شان. خواستگاه ملي ندارند و به همين دليل است که خيلي از منافع ملي مردم، معمولاً قرباني منافع منطقه‌اي مي‌شود. در صورتي مي‌شود از اين وابستگي قوميتي بهترين استفاده را کرد.