شطرنج امارات در میدان اوکراین

آرمان امروز- سرويس بين الملل: دولتمردان امارات متحده عربي دست به تلاش هاي مداومي براي ميانجيگري بين روسيه و اوکراين در هفته هاي اخير زده اند.
يک منبع ديپلماتيک رده بالا در ابوظبي در اظهار نظري درباره مورد اخير مربوط به تبادل اسراي جنگي بين روسيه و اوکراين گفت، امارات متحده عربي بين مسکو و کي‌يف با هدف کاستن از تنش ها و تقويت صلح و امنيت جهاني ميانجي‌گري کرده است.
وزارت دفاع روسيه اعلام کرد که در نتيجه يک فرآيند پيچيده مذاکرات، در مجموع 63 پرسنل نظامي اسير روسيه و 116 اوکرايني به خانه بازگشتند. اين وزارتخانه افزود که اين مبادله اسرا به لطف ميانجي‌گري امارات با موفقيت انجام شده است.
ميانجي‌گري بين روسيه و اوکراين تداوم تلاش هاي امارات متحده عربي براي تقويت اساسي صلح و امنيت جهاني، کاستن از تنش ها و يافتن راه حل‌هاي ديپلماتيک براي بحران‌ها است.


امارات متحده عربي در حال دست زدن به تلاش هايي براي ميانجي‌گري بين مسکو و کي‌يف مطابق با توافق حاصل شده بين ولاديمير پوتين،‌ رئيس جمهور روسيه و محمد بن زايد آل نهيان، رئيس امارات متحده عربي در ماه اکتبر در شهر سن پترزبورگ است.
طي ماه‌ هاي گذشته امارات متحده عربي به ابراز تمايل براي تسهيل تبادل اسرا بين دو کشور پرداخته است. ماه اکتبر، دميتري پسکوف، سخنگوي کرملين اظهار کرد، طرف روسي علاقمند به تلاش هاي ابوظبي براي ميانجي‌گري در قبال اين مسائل است.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که بايد توجه داشت که دولت امارات وارد يک بازي شطرنج به مراتب بزرگ تر شده که روسيه و اوکراين تنها دو مهره از آن هستند زيرا دولت امارات در ماه هاي اخير هم زير فشار آمريکا قرار گرفته و هم سياست هاي جديد خود را در تضاد با منافع ايران در منطقه خليج فارس مي داند.
بر همين اساس اماراتي ها در يک بازي چندوجهي وارد معادلات جهاني شده اند. معادلاتي که نخستين گام آن تفاهم نظامي با يونان عضو ناتو بود که رابطه خوبي با ترکيه ندارد.
اين تفاهم سبب شد تا ترکيه علاوه بر دغدغه در مرزهاي جنوبي، وارد بازي جديدي در مرزهاي غربي خود شود و برخي قدرت هاي منطقه اي بتوانند به راحتي ترکيه را در اين شطرنج به عقب برانند. بازي پنهاني که مشخصا امارات با کشورهايي آن را پيش برده که بعضا با آن ها نيز اختلافاتي دارد.
از سوي ديگر امارات براي اين که جبهه شرق را زير فشار آمريکا از دست ندهد، تلاش مي کند تنا هر چه سريع تر وضعيت را در اوکراين تثبيت کند. زيرا تجاوز روسيه به اوکراين دقيقا همان موضوعي است که رابطه امارات را با روسيه و ايران سخت کرده است و مشخصا مي تواند براي امارات هم آثار سياسي و هم اقتصادي و هم امنيتي داشته باشد و به همين علت شايد ترکيه را نيز در اين بازي با وجود اختلافات با خود همراه کند تا هر چه سريع تر جنگ را در اوکراين تمام کند.
پايان جنگي که مي تواند به احياي برجام، رفع تحريم هاي روسيه و حتي ارتقاي جايگاه بين المللي امارات در منطقه و جهان کمک بسزايي کند.