نه، جدا نمي شويم

محمد تقي رهبربا تحليل اختلافات در جمنا:
نه، جدا نمی‌شويم
آرمان- حمید شجاعی: جبهه مردمی نیروهای انقلاب یا جمنا قرار بود تشکلی باشد در به وحدت رسیدن اصولگرایان تا از این رهگذر بتوانند برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم طرفی ببندند و روحانی را به رئیس‌جمهوری تک‌دوره‌ای تبدیل کنند، اما روزگار آن‌طور که آنها می‌خواستند پیش نرفت و قبل از اینکه اعضای جمنا بتوانند اصولگرایان را در یک ساختار واحد گردهم آورند، به شکست گراییدند. این شکست از آنجایی نشات گرفت که سعید جلیلی با این سازوکار کنار نیامد، حداد عادل بی‌طرفی اتخاذ کرد و محسن رضایی نیز کناره گرفت. از سوی دیگر اعضایی که تا دیروز به میثاق‌نامه جمنا وفادار بودند، با پشت کردن به میثاق‌نامه در انتخابات ثبت‌نام کردند. روزها گذشت و کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده اصولگرا در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شدند: قالیباف، رئیسی و میرسلیم؛ گویا برای هریک از آنها برنامه‌ای وجود داشت. سه روز مانده به انتخابات محمدباقر قالیباف زیر بار فشارهای وحدت کناره‌گیری کرد و گرچه میرسلیم کناره‌گیری خود را هرگز نپذیرفت و تا روز آخر در میدان انتخابات باقی ماند، اما همه چیز نشان می‌داد که سیدابراهیم رئیسی نامزد اصلی اصولگرایان شده است. حالا دیگر می‌دانستند این بازی از قبل بدین صورت طراحی شده، اما شکست سنگین رئیسی در صحنه انتخابات سبب شد تا جمنا در اولین کارکرد خود با شکست روبه‌رو شود. اکنون پس از انتخاباتی که بار دیگر با شکست اصولگرایان همراه شده، جمنا مانده و سیلی از انتقادات؛ انتقاداتی از جنس رفتن و ماندن. اعضای جمنا البته معتقد به ماندن و ترمیم هستند و کسانی هم معتقد به حذف جمنا. باید دید آینده این تشکل نوپای اصولگرا به کجا خواهد انجامید و آیا در ماه‌ها و سال‌های آینده باز هم از جمنا خبری در میان خواهد بود یا نه.
بازسازی یا بقای سخت


بسیاری معتقد بودند جمنا صرفا برای انتخابات تشکیل شده بود و با پایان یافتن انتخابات اکنون ماموریت این تشکل به پایان رسیده، اما بانیان جمنا چنین فکر نمی‌کنند. آنها معتقدند جمنا تشکلی در میان اصولگرایان است که در فرایند انتخابات شکل گرفت، نه برای انتخابات، و این بدان معناست که فعالیت این تشکل همچنان قرار است تداوم داشته باشد. اکنون که انتخابات تمام شده و مباحث حول و حوش جمنا زیاد شده، بانیان آن می‌خواهند هر طور شده این جبهه را حفظ کنند، اما در این میان کم نیستند اشخاصی که نمی‌خواهند سایه جمنا بر سرشان سنگینی کند. بسیاری از چهره‌ها و تشکل‌های اصولگرا، از محمدرضا باهنر گرفته تا جبهه پایداری، مخالف ادامه فعالیت جمنا هستند. البته خبرهای جدید حاکی از این موضوع است که بانیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای بقای تشکلی که به‌سرعت به جمنا مشهور شد، دست به تغییراتی زده و خواهند زد. از این رو گویا پرویز سروری، رئیس استان تهران جمنا شده است و حسین فدایی نیز از جمنا جدا شده و جانشینی برای او انتخاب شده است. آنچه از شواهد برمی‌آید، این است که اگر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان جمنا افراد کاردان و خوشفکر را از سراسر کشور به کار نگیرند و صرفا از افراد فعلی در جایگاه‌های دیگر استفاده کنند، به جایی نخواهند رسید و شکست انتخابات 29اردیبهشت را در سال‌های آینده تکرار خواهند کرد. در مقابل، می‌توان از ظرفیت اصولگرایان در استان‌های دیگر نیز بهره برد. در همین راستا حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب با «آرمان» گفت‌و‌گو کرده است.
نظر شما درباره تغییرات مطرح‌شده در جمنا چیست؟
حقیقت این است که در ارتباط با جمنا من در جلسات تصمیم‌گیری جدید نبودم و خبری از تغییرات ندارم. البته خودم نظراتی در این ارتباط دارم، اما نمی‌دانم که آقایان در نشست‌هایی که در شورای مرکزی داشتند، چه تصمیماتی اتخاذ کرده‌‌اند. من معتقدم جمنا به عنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از متن جامعه و توده ملت با تحولاتی که در انتخابات مشاهده شد، هویت اجتماعی قابل قبولی پیدا کرده است. این تشکل باید با برنامه‌ریزی‌های حساب‌شده و سنجیده همراه نظام، انقلاب و رهبری موضع داشته و فعالیت داشته باشد.
بسیاری عنوان می‌کنند جمنا صرفا برای حضور در انتخابات تشکیل شده بود. شما در این باره چگونه فکر می‌کنید؟
جمنا فقط برای انتخابات نبود، بلکه در کشور مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی وجود دارد و این جبهه با پشتوانه مردمی باید در این عرصه‌ها همراه با مقام معظم رهبری موضعگیری مناسب، معقول، منطقی داشته باشد و دور از جنجال‌های سیاسی در مسیر حفظ نظام و انقلاب حرکت کرده و برنامه‌ریزی کند. اگر توفیق باشد که در جمع دوستان حضور یابم، همین مسائل را آنجا نیز بیان کرده و رسانه‌ای خواهم کرد تا بدانیم این جمع چیست. همان‌طور که گفته شد، این جمع برای انتخابات نبود، بلکه جمنا برای هر حادثه و اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد، و به‌طور کلی در موارد مطروحه باید موضع داشته باشد. باید نیروهای انقلاب را جمع کنیم و با هم باشیم و منازعات سیاسی داخلی را کنار بگذاریم، چون این منازعات جز ضرر چیزی ندارد. بایستی بر سر اهداف معقول و منطقی ثابت خط امام(ره) و ولایت حرکت کنیم.
یکی از رسانه‌ها خبری را بدین مضمون منتشر کرده که تغییرات در جمنا به صلاح این جبهه نیست؛ آیا شما این سخن را تایید می‌فرمایید؟
اگر این جبهه تجمعی دارند و با اهداف و آرمان‌های صحیحی حرکت کردند، دلیلی ندارد که بخواهیم از هم جدا بشویم. این جدایی‌ها در گذشته به ما زیان رسانده و ما معتقدیم که باید وحدت و انسجام را حفظ کنیم و اگر سلایق مختلفی هم در بین جمع وجود دارد، با هم گفت‌وگو کنیم. ما از اختلافات همیشه ضرر دیده‌ایم و باید بدانیم که هرگونه اختلافی به ضرر است. معتقدم دوستان عزیزی هم که نقطه نظراتی دارند، باید با گفت‌وگو و تعامل و همدلی به اهدافی مشترک برسیم و از این تجربه اخیر که تجربه خوبی بود و 16‌میلیون رأی در این برهه کم نبود و از تجربه‌های تلخ گذشته درس بگیریم. دوستان ما همه یک هدف و آرمان دارند و معتقدم تفرقه و اختلاف پسندیده نیست و اینها را باید با حسن تفاهم و زبان منطقی حل کنیم.