پای ترامپ روی نردبان روس‌ها

آرمان: ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بیش از آنچه ترامپ و پوتین مایل باشند، کشدار شده است. تقریبا هر هفته رسانه‌هایی چون واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز گوشه‌ای جدید از این دخالت را افشا می‌کنند. هرچند در اولین دیداری که ترامپ و پوتین در حاشیه اجلاس گروه 20 در هامبورگ داشتند، روس‌ها اعلام کردند ترامپ توضیحات پوتین مبنی بر عدم دخالت روسیه را پذیرفته اما واقعیت این است که خود ترامپ در مظان اتهام برای چنین دخالتی است. مداخله روس‌ها در انتخابات نوامبر 2016 برای بسیاری در آمریکا روشن و واضح است. حتی نیکی هیلی نماینده دائم دولت ترامپ در سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد. او هفته گذشته گفت: «همگان می‌دانند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و در دیگر کشورهای سراسر دنیا مداخله می‌کند.» خبری که در روزهای گذشته ابعاد جدیدی از این دخالت را نشان داده دیدار یک وکیل روس قبل از انتخابات با پسر ارشد دونالد ترامپ است؛ وکیلی که ادعا کرده اطلاعات مهمی درباره هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ داشته است. راب گلدستون، فرستنده این ایمیل‌ها به او پیشنهاد ارائه اطلاعاتی حساس درباره هیلاری کلینتون، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را داده و نوشته پیشنهاد این اطلاعات بخشی از حمایت روسیه و دولت این کشور از آقای ترامپ است.
اشتیاق به دیدار با وکیل روس
ترامپ جونیور در پاسخ آقای گلدستون نوشته است: «اگر اطلاعات همین است که می‌گویی من خیلی مشتاقم»؛ ایمیل‌هایی که سرانجام به دیدار پسر ترامپ و وکیل روس در نیویورک انجامیده است. به نظر می‌رسد این اولین مدرک مستندی باشد که ثابت می‌کند اطرافیان آقای ترامپ با توقع دریافت اطلاعات حساس از مقام‌های روس در جلسه‌ای شرکت کردند. ترامپ جونیور این ایمیل‌ها را برای شفاف‌سازی نسبت به افشاگری‌های رسانه‌های آمریکایی منتشر کرد. در اطلاعیه‌ای که فرزند ترامپ منتشر کرده آمده است: «بعد از سلام و احوالپرسی، آن خانم گفت که اطلاعاتی در اختیار دارد که افردای مرتبط با روسیه به کمیته ملی حزب دموکرات کمک مالی و از خانم کلینتون حمایت می‌کنند... حرف‌هایش مبهم و دوپهلو بود. هیچ‌ جزئیات یا شواهدی در تایید ادعایش ارائه نمی‌کرد. خیلی زود معلوم شد که اطلاعات به‌دردبخوری ندارد.» خانم وسلنیتسکایا که گفته می‌شود با دولت روسیه مرتبط است، می‌گوید هیچ‌گاه دارای اطلاعاتی نبوده که به ضرر خانم کلینتون باشد. او روز شنبه گفته بود که در ملاقات با نزدیکان آقای ترامپ هیچ‌ صحبتی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح نشده و او هیچ‌وقت به نمایندگی از دولت روسیه کاری انجام نداده و هرگز از این موضوعات با نمایندگان دولت روسیه حرفی نزده است. رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از انتشار این ایمیل‌ها اعلام کرد که پسر ارشدش «با شفافیت عمل کرده و بی‌گناه است». دونالد ترامپ جونیور به شبکه فاکس‌نیوز گفت که این ملاقات چیز مهمی نبود اما پدرش نیز از آن اطلاع نداشت. در همین حال پرزیدنت ترامپ با دفاع از اقدام فرزندش در علنی‌کردن ایمیل‌هایش درباره این ملاقات با وکیل روس، از اقدام او دفاع و آن را شفاف و معصومانه توصیف کرد.
اطلاع‌داشتن ترامپ


رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش‌تر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز مدعی شده بود که درباره دیدار فرزند ارشدش با ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روسی و رینات آخمتشین، لابی‌گر روسی اطلاعی نداشته و از طریق روزنامه نیویورک‌تایمز از این مساله مطلع شده است. با این حال نشریه تینک پروگرس اعلام کرده است که ترامپ در پرواز خود به فرانسه طی اظهاراتی که قرار بوده ثبت نشود اذعان کرده که از این دیدار که جارد کوشنر و پل منافورت، داماد و رئیس کمپینش در آن حضور داشتند اطلاعاتی داشته است. او در این‌باره توضیح داد: «شاید درباره این نشست و دیدار مسائلی مطرح شده بود. آنها درباره مسائل بزرگ و اتخاذ رویکردهای بزرگی در آن زمان صحبت می‌کردند اما هیچ‌ اتفاقی نیفتاد.» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین عنوان کرده است که با این حال اطلاعی نداشته که این نشست به این دلیل برگزار شده که اعضای کمپین ترامپ معتقد بودند در جریان آن می‌توانند به اطلاعاتی علیه هیلاری کلینتون دست یابند. ترامپ همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضع او نسبت به گفت‌وگوی پسرش با بازرسان کاخ سفید اظهار کرد: اگر خود او تمایل داشته باشد ما مشکلی نداریم. او با اشاره به دیدار پسرش با بازرسان کاخ سفید در این‌باره توضیح داد: صادقانه بگویم در دنیای سیاست اکثر افراد در چنین دیدارهایی حضور پیدا خواهند کرد.
اتهامات بی‌پایه است
هرچند از همان زمان کمپین‌های انتخاباتی اتهامات علیه روسیه برای دخالت در انتخابات وجود داشت اما پیروزی غیرمنتظره دونالد ترامپ موجب شد تا این شائبه به شکل چشم‌گیری قوت بگیرد. ترامپ در زمان کارزار انتخابات در اظهاراتی بی‌سابقه علیه رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده باراک اوباما موضع گرفت و از پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند تمجید کرد. در تمام این مدت روسیه تلاش کرده خود را از اتهامات مبرا کند. درباره جدیدترین افشاگری نیز دنیس گرونیس، رئیس دفتر دادستانی کل روسیه با رد این اتهامات گفت: «اتهاماتی درباره دخالت دفتر دادستانی کل روسیه در میانجی‌گری دیدار میان دونالد ترامپ جونیور،‌ پسر بزرگ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ناتالیا وسلنیتسکایا، وکیل روس وجود دارد که همگی بی‌پایه و اساس هستند.» او ادامه داد: «بر اساس توافقات بین‌المللی، هرگونه تبادل اطلاعات میان دفتر دادستانی کل روسیه و همکاران خارجی‌اش از طریق کانال‌های رسمی صورت می‌گیرد. این واقعا بی‌اساس است که فکر کنید دفتر دادستانی کل روسیه از یک وکیل خصوصی برای تبادل اطلاعات استفاده کرده باشد. این دقیقا چیزی است که رسانه‌های غربی آن را مطرح کرده‌اند. همکاری میان دفتر دادستانی کل روسیه و همکاران آمریکایی بر اساس مکانیسم مناسب بوده است. بر اساس معاهده 1999، مسکو اطلاعات پرونده‌های جنایی را از طریق کانال مستقیم ارتباطی به دپارتمان دادگستری آمریکا ارسال می‌کند.»
رویای استیضاح
باید دید سرانجام این ارتباطات با روسیه به کجا ختم خواهد شد. بعد از مشاور امنیت ملی، داماد و حالا پسر ترامپ، خیلی‌ها منتظرند ببینند آیا این دومینو به شخص رئیس‌جمهور هم خواهد رسید یا خیر؛ اتفاقی که اگر رخ دهد مقدمه‌ای خواهد بود بر رویای دموکرات‌ها و بسیاری از افراد طبقه متوسط در ایالات متحده که چشم انتظار استیضاح ترامپ هستند.