نمی‏‌خواهم دیده شوم؛ شاید تا انتخابات مجلس!

آرمان ملي مطهره شفيعي: سکوت او شايد مهم نباشد، اما تجربه نشان داده معنادار است. محمود احمدي‌نژاد نسبتي با سکوت ندارد و حدود يکسال قبل از هر فرصتي براي انتقاد به نهادهاي مختلف کشور استفاده مي‏‌کرد. ميزان اين انتقادات به اندازه‏‌اي بود که برخي اطمينان داشتند از ترکيب مجمع تشخيص مصلحت کنار گذاشته خواهد شد، اما در ماه‏‌هاي منتهي به معرفي اعضاي اين مجمع يکباره سکوت کرد و ديگر خبري از گذاشتن ميز در ميدان 72 نارمک براي سخنراني او نشد. عبدالرضا داوري هم در آن برهه گفت: «حضور احمدي‏‌نژاد در مجمع تشخيص مصلحت نظام برايش بسيار حياتي است. دسترسي احمدي‏‌نژاد در سطح حاکميت بسيار محدود شده و مديران ارشد کشور و فعالان مدني تمايلي به ارتباط‌گرفتن با او ندارند؛ بنابراين دسترسي‏‌هاي خبري و اطلاعاتي احمدي‏‌نژاد در سطح جامعه بسيار محدود است. حضور او در مجمع تشخيص باعث مي‏‌شود در کميسيون‏‌ها شرکت کند و صاحب‏‌منصبان را ببيند و بولتن‏‌ها به دستش برسد و حضورش به همين دليل براي خودش امر حياتي است.» احمدي‌نژاد به خواسته خودش يعني تداوم حضور در مجمع رسيد و بازهم سکوت کرد و بازهم اين سوال مطرح شد که اين بار به‌دنبال چيست؟
سکوت براي حضور يارانش در مجلس
اين سکوت پررنگ بود چنانکه «الميناتور» نوشت: «منتقدان او استدلال مي‏‌کنند که او به‏‌راحتي کلمات را مي‏‌پيچاند تا موجه جلوه کند. اما امتناع او از اظهارنظر در مورد اعتراضات اخير، درحالي‏‌که اخيرا از ايران به‏‌خاطر حمايت از روسيه در حمله به اوکراين انتقاد کرده بود، نشان‏‌دهنده برنامه‏‌هاي آينده او و نقشي است که او مي‏‌خواهد براي خود در اين تحولات تعريف کند.» برخي هدف او را فضاسازي براي راه‌يافتن يارانش به مجلس دوازدهم مي‏‌دانند بنابراين به نحوي رفتار مي‏‌کند که حاشيه‏‌اي براي آنها ايجاد نشود. حضور ياران احمدي‏‌نژاد در دولت سبب شد تا آنها براي حضور در مجلس دوازدهم هم تلاش کنند. از سوي ديگر سايت «دولت بهار» به تبليغ عملکرد احمدي‏‌نژاد و آنچه مي‏‌پردازد که مدعي هستند دستاورد دولت اوست. در معرفي اين سايت آمده است: پايگاه خبري تحليلي دولت بهار، همزمان با ثبت‌نام مهندس اسفنديار رحيم‌مشايي در يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري، به‌عنوان تريبون رسمي دفتر هماهنگي ستادهاي مردمي حاميان ايشان آغاز به‌کار کرد. دولت بهار، پس از عدم احراز صلاحيت مهندس رحيم‌مشايي، مدتي مسدود و غيرفعال بود و سپس توسط جمعي از دوستداران ايشان و ارادتمندان جناب آقاي دکتر محمود احمدي‌نژاد در قالب پايگاه خبري تحليلي به فعاليت خود ادامه مي‏‌دهد.» بنابراين اين سايت را مي‏‌توان يک سايت تبليغي براي انتخابات مجلس هم تلقي کرد. از جمله اقدامات اين سايت که شائبه فعاليت‌هاي انتخاباتي احمدي‏‌نژادي‏‌ها را تقويت مي‏‌کند انتشار مواضع نمايندگان نزديک به احمدي‏‌نژاد در مجلس است. در کنار اين موضوعات سعي در القاي توانايي مردان دولت احمدي‏‌نژاد در بهبود فضاي کشور است به‌عنوان نمونه در اين سايت به نقل از محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي دولت دهم ادعا شده که «کمترين بدهي دولت و بانک‏‌ها به بانک مرکزي، در دولت دهم بود.»
يارانش عفو نشدند


از سوي ديگر برخي پيش‏‌بيني کردند احمدي‏‌نژاد براي عفو ياران نزديک به خودش سکوت کرده و از اظهارات چالشي خودداري مي‏‌کند. مشايي و بقايي حکم دستان چپ و راست احمدي‏‌نژاد را داشتند و او در اين سال‏‌ها تلاش زيادي براي آزادي آنها دارد. شايد انتظار احمدي‏‌نژاد اين بود که يارانش در ميان عفوشدگان 22 بهمن باشند که چنين نشد. روز سه‌شنبه هم ستايشي، سخنگوي قوه‌قضائيه در مورد احتمال عفو مشايي، بقايي و شهرام جزايري گفت: «تشخيص اين موضوع با مرجع قضائي مربوطه است. بايد پرونده اشخاص با معيارها سنجيده شود و سپس تصميم‌گيري شود.» نکته قابل تامل آنجاست که احمدي‏‌نژاد برخلاف گذشته واکنشي به آنچه درباره او گفته مي‏‌شود، ندارد. در گذشته اگر موضوعي درباره عملکرد او و دولتش مطرح مي‏‌شد از سوي نزديکانش تکذيب مي‏‌شد، اما چند صباحي است که علاقه به تکذيب ندارد و نمي‏‌خواهد چالشي ايجاد شود.
نمي‏‌خواهم ديده شوم
تصميم احمدي‏‌نژاد براي ديده‌نشدن در آنچه چندي پيش منتشر شد، هويداست. 17 ديماه در پي انتشار فيلم و متني از سخنان رئيس «دولت بهار»، فيلم مورد اشاره و خبر مکتوب آن، مربوط به پيامي ويدئويي است که به تاريخ 28 تيرماه 1400 و به‌دنبال برخي مشکلات و مسائل در خوزستان در پايگاه‏‌هاي اطلاع‏‌رساني منتسب به ايشان به‌طور رسمي منتشر شده ‏‌است و هيچ‏‌گونه ارتباطي با وقايع اخير ندارد. وي در چندماه اخير، گفت‏‌وگو، مصاحبه‏‌ و يا پيامي نداشته‏‌اند. وي فيلمي از خود منتشر کرده که در آن توصيه‏‌هايي براي برون‏‌رفت از وضعيت موجود کرده است. او در اين فيلم که کنايه‏‌هاي تندي در آن زده شده، گفت: «پولي که هزينه برخورد با مردم در اين کشور مي‏‌شود، بايد براي رفع مشکلات کشور هزينه شود.» احمدي‌نژاد همچنين گفته بايد از افراد امين گزارش گرفته شود.