«بایدها» را چه کسی اجرا می‌کند

آرمان ملي- حميد شجاعي: «تورم را بي‌ترديد کنترل خواهيم کرد»؛ اين گزاره بخش مهم صحبت‌‌هاي رئيس‌جمهور در ديدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبري بود که بسياري از رسانه‌ها نيز بدان پرداختند. اما واقعيت امر بر آن است که اگر به نوع رويکردها، اظهارات و صحبت‌هاي مقامات دولتي از زمان روي کارآمدن دولت سيزدهم تاکنون نظري بيفکنيم، بسيار از اين دست وعده‌ها در جهت انجام مشاهده مي‌شود. چيزي که از آن تحت عنوان «بايد بشودها» به ياد مي‌آيد. حال پرسش اينجاست که اساسا اين بايد بشودها بايد از سوي چه مجموعه يا سازماني به مرحله اجرا و عمل برسد؟ اينکه بگوييم تورم بايد کنترل شود؛ نرخ ارز بايد پايين بيايد، حباب سکه بترکد، وضعيت معيشتي مردم بهبود پيدا کند و... اجراي آن متکي به چيست؟ آيا نبايد همه اين مسائل را از مبدأ خبر پيگيري کرد؟ دولت سيدابراهيم رئيسي از همان ابتدا با وعده‌هاي اميدوارکننده به ميدان آمد. از وعده حل سه روزه مساله بورس، ايجاد يک ميليون شغل و ساخت 4 ميليون مسکن گرفته تا حل فاصله طبقاتي و بي‌عدالتي با تغيير سياست‌هاي نادرست اقتصادي، کنترل گراني و مقابله با گران‌سازي، مديريت بازار ارز و در نگاهي کلي تغيير وضع موجود به نفع مردم. اما هر چه رو به جلوتر رفتيم به‌جاي تحقق وعده‌ها در جهت حل مشکلات جامعه اين صرفا خود وعده‌ها بودند که تکرار مي‌شدند و در طرف مقابل شرايط جامعه مشخصا به جهت اقتصادي و معيشتي سخت‌تر مي‌شد. شايد نيازي نباشد که از قيمت روز افزون ارز، سکه، خودرو و... بگوييم. اما اين افزايش لجام‌گسيخته قيمت‌ها به نحوي شده که مايحتاج زندگي مردم را نيز تحت‌تاثير قرار داده است. چنانکه اگر روند امور به همين منوال پيش برود در شب عيد شاهد گراني‌ خارج از تصور اجناس و کالاها خواهيم بود. شرايط به نحوي شده که در برخي کالاها اگر تا پيش از در فضاي مجازي براي کاهش نرخ اجناس هشتگ «نخريم» به راه مي‌افتاد امروز اساسا قيمت‌ها طوري است که توانايي خريد وجود ندارد. اما از ديد دولت همه چيز مرتب و مطلوب به پيش مي‌رود و اندک مشکلات موجود نيز با يکسري تصميمات و تدابير حل و فصل خواهد شد. محمد مهاجري، فعال سياسي اصولگرا در همين خصوص با کنايه به دولت در توئيتي آورد: «جناب آقاي رئيسي 2- 3 ماه سوئيچ قطار پيشرفت را بدهيد به دولت غربگراي اشرافي ناکارآمد حسن روحاني تا دلار را به 30 تومان، مرغ را به 34 تومان، گوشت را به 180 تومان برگرداند.»
زمان بدهيد
صحبت از بهبود شرايط و ترسيم وضعيت ايده‌آل در راستاي اميدوار‌ترکردن جامعه بسيار خوب است، اما همه‌چيز نيست. مهم‌تر اينکه وعده نيز تا جايي جواب مي‌دهد و از آن به بعد ديگر در جامعه کارگر نخواهد افتاد. نمي‌شود در زمان انتخابات از برنامه اقتصادي 7000 هزار صفحه‌اي گفت اما در عمل شاهد تورم بالا، افرايش تصاعدي نرخ ارز، سکه، خودرو و کالاها باشيم. بهتر نيست که رئيس‌جمهور محترم و تيم اقتصادي به جاي دادن وعده؛ زمان تحقق وعده‌ها را تعيين کنند که حداقل جامعه بداند در چه بازه زماني قرار است برخي وعده‌ها عملياتي شود و تاثير آن در سفره مردم مشاهده شود؟ رئيس‌جمهور در زمان انتخابات گفته بود که تمامي اقتصاددان‌ها را به صف خواهد کرد، اما آنچه امروز در جامعه مي‌بينيم شاهد حضور افرادي در دولت بوديم که قائل بودند با يک ميليون تومان مي‌توان شغل ايجاد کرد. مصلحانه و دلسوزانه بايد بگوييم که نتيجه مطلوب جز با تغيير در برخي رويکردها، برنامه‌هاي کلي و از همه مهم‌تر برخي کارگزاران دولتي امکان پذير نخواهد بود. رئيس‌جمهور بايد طي اين هجده ماه به اين نتيجه رسيده باشد که تغيير در تيم اقتصادي امري لازم است.
با مردم شفاف باشيد


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و تاثير آن بر شرايط جامعه اظهارداشت: دولت به لحاظ تعامل، ارتباط و اطلاع‌گيري از واقعيت‌ها خود را از جامعه جدا کرده است. اما آنچه در واقعيت‌هاي دروني جامعه مي‌بينيم اين مشکلات اقتصادي است که واقعيت‌هاي موجود در جامعه است. هدايت‌ا... آقايي به «آرمان ملي» گفت: کساني‌که در راس امور هستند بيشتر کار رواني انجام مي‌دهند. من فکر مي‌کنم بيشتر يک تاکتيکي باشد که ناشي از نداشتن اطلاعات واقعي از درون جامعه است که با اين تاکتيک در اصل به اطرافيان خود پمپاژ روحيه مي‌کنند. اين مساله هم نمي‌تواند در طولاني‌مدت دوام بياورد چرا که امروز عصر ارتباطات و اطلاعات است و همه مسائل به‌راحتي نقد مي‌شود. وي افزود: امروز اعداد و ارقام اقتصادي، وضعيت نرخ تورم و قيمت‌ها بيانگر همه چيز است و احتياجي به توضيح ندارد. با اين حال مشخص نيست که دولتمردان چرا اينگونه عمل مي‌کنند. آقايي تصريح کرد: دولتمردان حداقل بايد با مردم شفاف باشند و اگر واقعيت‌ها را بگويند مردم راحت‌تر هستند تا اينکه حرف‌هايي مطرح شود که هيچ تاثيري در زندگي مردم ندارد.