مولدسازی به شهرداری رسید

آرمان ملي: اين روزها بحث مولدسازي زياد به گوش مي‌رسد. دولت گفته مي‌خواهد اموال بي‌استفاده‌ يا اموالي که ارزش افزوده و بهره‌وري پاييني دارد و سال‌ها رها شده‌اند و استفاده مطلوبي از اين اموال صورت نمي‌گيرد را شناسايي کند تا بهينه سازي شوند و بهره‌وري و ارزش افزوده آن‌ها افزايش يابد. مراد از اين گزارش بررسي طرح مولدسازي و انتقادهاي متخصصان امر، به آن نيست. تنها مي‌توان به اين نکته بسنده کرد که اين مولدسازي لااقل تا امروز مواردي را مشمول طرح خود کرده که در دستان دولت به امانت گذاشته شده‌اند؛ اموالي نظير مدارس يا اراضي کشاورزي. کارشناسان معتقدند که تبعات فروش اين گروه از املاک دولتي مي‌تواند در سال‌هاي آتي به شکل کمبود فضاي آموزشي متناسب با نياز از يکسو و نيز از بين رفتن بخشي از اراضي کشاورزي آشکار شود. اين‌بار نوبت عليرضا زاکاني رسيده تا بگويد: «راه حل ما مولدسازي اموال شهرداري است.» او با اين زمينه چيني که کار بزرگ، اعتبارات سنگين هم نياز دارد و با طرح يک نمونه از نوسازي حمل و نقل عمومي که بارها و بارها از جمله پيش از اينکه رسما شهردار شود، وعده آن را داده بود، بحث مولدسازي اموال شهرداري را پيش کشيده. با توجه به آنچه از نمونه‌هاي نخستين مولد سازي در خصوص مدارس و جنگل‌ها و اراضي کشاورزي و خطر نابودي آن‌ها ذکر شد، در خصوص شهرداري‌ها هم گمان نمي‌رود آن اموال پر سود و منفعت تحت مالکيت افرادي که با عنوان املاک نجومي شهرت پيدا کرد را شامل شود. دوران گذشته شهرداري تهران از نظر آقاي زاکاني، يک عقب افتادگي تاريخي بزرگ محسوب مي‌شود. البته با توجه به موضع گيري‌هاي سياسي او و همراهانش، تقريبا روشن است است که مقصود او چهار سال پيش از او و يارانش يعني شوراي پنجم شهر تهران است که ليست کامل اصلاح‌طلب‌ها به شورا راه پيدا کرد.
عقب ماندگي تاريخي
جلسه بررسي نحوه توزيع قبوض عوارض نوسازي و پسماند صبح روز گذشته با حضور شهردار تهران و چند نفر ديگر، مسئول شهري، برگزار شد. عليرضا زاکاني در اين جلسه گفت: در پايتخت طي سال‌هاي گذشته با يک عقب افتادگي تاريخي روبه‌رو بوده‌ايم که براي حل آن، هم به کار بزرگ و هم به اعتبار سنگين نياز داريم؛ مثلاً در يک نمونه نوسازي حمل و نقل شهري تهران 507 همت اعتبار لازم دارد که رقم بزرگي‌ است. شهردار تهران به وجه ديگر ماجرا اشاره کرده و آن اينکه «درآمدهاي شهرداري نيز کفاف جبران عقب ماندگي‌ها را نمي‌دهد؛ به همين جهت قدرت عمل ما نسبت به قبل کاهش پيدا کرده و در مقايسه با ابتداي دهه نود، يک پنجم شده است.» زاکاني اما راهکارهايي هم در ذهن دارد؛ او معتقد است راه حل براي تدبير مشکلات، «جلب مشارکت مردم و نهادهاي مختلف براي سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي شهر تهران و همچنين مولدسازي اموال شهرداري است؛ به همين جهت بايد شهرداران مناطق 22گانه پايتخت با تشکيل اتاق‌هاي فکر مختلف، دنبال به کارگيري خلاقيت براي استفاده از ظرفيت‌هاي بزرگ مناطق باشند، زيرا اگر کار علمي و فوق‌العاده‌اي نکنيم نمي‌توانيم انتظار ايجاد تحولي همه جانبه در شهر تهران داشته باشيم.»
املاک نجومي


شهردار تهران به اتاق‌هاي فکر مختلف و کار علمي و فوق‌العاده اشاره کرده، کاري که به نظر مي‌رسد در خصوص املاک نجومي و پرونده پرسر وصداي آن انجام نگرفت. تابستان 95 بود که ماجراي واگذاري املاک به بعضي مديران ارشد شهري و برخي اعضاي شوراي شهر تهران در زمان شهرداري محمدباقر قاليباف رسانه‌اي شد. آن زمان گفته شد که شهرداري، املاکي با قيمت‌هاي نجومي را با 50 درصد تخفيف واگذار کرده‌ است و در بسياري موارد قيمت کارشناسي املاک نيز کمتر از نرخ واقعي برآورد شده و براي پرداخت 50 درصد باقي‌مانده وام‌هاي کلان با باز پرداخت ناچيز در نظر گرفته شده‌ است. رسانه‌ها شهرداري تهران را به «تخلف» در فروش املاک خود با تخفيف ويژه به اعضاي شوراي شهر، مديران شهرداري متهم کردند. آن زمان، احمد حکيمي‌پور، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران منتشر کرد که در آن از «تخلف 150 ميليارد توماني» در واگذاري املاک شهرداري تهران به برخي تعاوني‌ها و «تخلف دو هزار و 200 ميليارد توماني» در فروش املاک به افراد پرده برداشت. پس از آن قرار شد طرح تحقيق و تفحص از اموال شهرداري تهران در مجلس شوراي اسلامي (دوره پيش از رياست قاليباف بر مجلس) به جريان بيفتد هرچند که اين طرح‌ها به دلايل متفاوت، مسکوت ماندند و متوقف شدند و بررسي پرونده‌ها به قوه قضائيه سپرده شد. هرچند که شهريور 1401، بار ديگر اين بحث، داغ شد البته با يک تفاوت اساسي؛ تحقيق و تفحص از شهرداري در دوره‌اي که اصلاح‌طلب‌ها در راس مديريت شهري قرار گرفتند؛ يعني زمان مربوط به شوراي پنجم!آن زمان، محمود ميرلوحي، عضو اصلاح‌طلب شوراي پنجم، به روزنامه «آرمان ملي»، گفته بود «اگر هر کدام از آقايان مجلس مي‌خواهند تحقيق و تفحصي را که سقط جنين شد احيا کنند، ما هم خوشحال مي‌شويم تا بدانيم بر سر دارايي‌هاي شهرداري، اموال و منابعش چه آمده، چه شده، املاک نجومي و ساير قضايا چيست؟»