افشای راز مخالفت با آشتی ملی!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: تصور مي‌کردند با در اختيارگرفتن دولت و مجلس و حتي شوراي شهر به مرحله کيش و مات کردن اصلاح‌طلبان رسيده‌اند اما خبر نداشتند آنچه بازي مي‌دانستند واقعيت جامعه ايران است نه حذف رقيب سياسي! واقعيتي که در آن با مردم مواجه هستند و شعارهايي که بايد محقق مي‌شد. چه کردند که امروز حتي اهالي منزلشان با مشاهده نرخ مواد غذايي و چالش‌هاي فرهنگي در جامعه مي‌گويند «صدرحمت به دولت روحاني» اين سوال را دارند، مگر بد‌حجابي در زمان حضور دولت روحاني در جامعه نبود اما چرا اکنون تبديل به چالش شده است؟ بي‌ترديد تنگناهاي اقتصادي در دولت روحاني وجود داشت. نمي‌توان اعتراضات چند ماه اخير در کشور را ناديده گرفت؛ اعتراضاتي که با تحريک نيروهاي معاند و بدخواه خارج کشور پررنگ شد و بخشي از بدنه اصولگرايان به‌جاي آرام‌سازي معترضان خواستار برخورد با اصلاح‌طلباني شدند که نقشي در اعتراضات نداشتند و سکوت کرده بودند. در نهايت مشخص مي‌شود که آنها توهم تلاش اصلاح‌طلبان براي تاييد در انتخابات مجلس دوازدهم با طرح موضوع آشتي ملي را دارند.
مخالف آشتي ملي هستيم
بي‌ترديد آشتي ملي راهي مهم براي بازگشت آرامش به کشور است که برخي عفو بازداشت‌شدگان اخير را نمونه‌اي از آن مي‌دانند. مقام معظم رهبري با عفو بخشي از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخير گام مهمي در آرامش‌بخشي در جامعه برداشتند و پس از آن هم رئيس‌جمهور از عفو زندانيان سخن گفت و بسياري اين اقدام را به آشتي ملي در جامعه تعبير کردند، مانند معاون اول دستگاه قضا که گفت: «خانواده‌ها نگران لغزش فرزندان خود بودند، اين عفو يک حادثه در جامعه جمهوري اسلامي ايران آفريد و اميدواريم موجب وفاق و آشتي ملي بين تمام جناح‌هاي جمهوري اسلامي ايران شود.» ديروز حسن رسولي، فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: «تقريبا يکي از راهکارهاي پيشنهادي اکثر تحليل‌گران دلسوز حال و روز امروز کشور به مجموعه نظام، گام نهادن در مسير تفاهم عمومي و آشتي ملي است که به‌شدت طي سال‌هاي اخير از سال‌هاي 96، 98 و اين 5، 6 ماهه اخير مورد تخريب قرار گرفته است. آثار و تبعات ناشي از اين اتفاقات به رضايت عمومي مردم آسيب‌زده و بيهوده باعث اميدواري جريانات مخالف ايران عمدتا در خارج از مرزها شده است.» همشهري، ارگان رسانه‌اي شهرداري نوشت:«ابوالفضل پورعرب، بازيگر باسابقه سينما و تلويزيون از اينکه عفو و تخفيف مجازات جمع قابل توجهي از متهمان و محکومان، از سوي رهبر معظم انقلاب مورد موافقت قرار گرفته است، ابراز خوشحالي کرد و گفت: الهي شکر که اين اتفاق افتاد؛ اگر آشتي ملي هم صورت بگيرد عالي مي‌شود تا بتوانيم لب‌هاي خندان مردم را ببينيم.» يا خبرگزاري دولتي ايران با کمال الدين پيرموذن، فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره عفو سوال کرد که او گفت: «عفو عمومي رهبر معظم انقلاب و بخشودگي دانشجويان و چهره‌هاي فرهنگي و ورزشي پيام‌آور آشتي ملي است» اما نکته قابل توجه اينجاست که برخي از اصولگرايان از اين عفو خشنود نشدند که در اظهاراتشان به‌خوبي هويداست. آنها نگران بودند که مبادا از اين عفو برداشت آشتي ملي شود و به‌زعم آنها اصلاح‌طلبان به هدفشان برسند. محمدرضا باهنر، فعال سياسي اصولگرا رويکرد ديگري اتخاذ کرد و با اشاره به اينکه بعضي‌ها از تعبير آشتي ملي استفاده مي‌کنند، گفت:« نظام جمهوري اسلامي آن روي رأفت و عطوفت خود را نشان داد و اميد داريم هم آزادشدگان و هم دوستان آنها و هم اقوام و خويشان آنها واقعا قدردان اين مساله رأفت و عطوفت نظام اسلامي باشند» يا صبح‌نو نوشت: «همراهي و همگامي اصلاح‌طلبان با ايده براندازي، هم‌چنين اثبات مي‌کند که ادعاي «آشتي ملي» اصلاح‌طلبان (با جلوداري خاتمي) که چند سالي است به لقلقه زبان آنها تبديل شده، از اساس فيک و بي‌پشتوانه و صرفا مستمسکي لساني براي تحت‌فشار قراردادن حاکميت بوده است. وگرنه چنانچه اصلاح‌طلبان واقعا به‌دنبال آشتي ملي ادعايي خود بودند، بهترين فرصت براي تحقق اين امر، عفو اخير رهبري بود.»
علت مخالفت مشخص شد


برخي نفعي از آرامش در جامعه ندارند به‌عنوان نمونه روزنامه جوان اخيرا نوشته بود: «حالا که آب‌ها از آسياب افتاده و فضاي جامعه نسبت به گذشته آرام و شفاف شده است، شايد فرصت خوبي باشد براي بازگشت جرياني که با توجه به سوابق گذشته خود، ديگر جايگاهي در بدنه جامعه ندارد و براي اين بازگشت به يک بهانه خوش‌رنگ و لعاب نيازمند است؛ بهانه‌اي به‌نام «آشتي ملي» خودمنجي‌نمايي دروغين! و براساس اين پازل، آشتي ملي را مطرح مي‌کنند که به‌نظر مي‌رسد اين پلن براي ساخت يک فضاي سياسي- رسانه‌اي در جامعه طراحي شده تا در يکسال آينده فضاي سياسي کشور تحت‌الشعاع اين ماجرا قرار گيرد و در نهايت بتوانند نظام و شوراي نگهبان را براي تاييد صلاحيت‌ها تحت فشار بگذارند تا در انتخابات آينده جاي پايي براي خودشان باز کنند!»