نقش نظارتی مجلس در لابی «پاستور - بهارستان»

آرمان امروز، گروه سياسي: بسياري از شهروندان و کارشناسان سياسي و اقتصادي معتقدند که مجلس شوراي اسلامي در نظارت بر عملکرد دولت کوتاهي مي‌کند.در حال حاضر با نگاه به شرايط اقتصادي کشور مردم در معيشت دچار مشکل شده‌اند که در اين مورد بايد به دلاري که از مرز 50 هزار تومان گذشته و قيمت گوشت و مرغ و ... هم با افزايش چشم گيري روبه‌‎رو شده اشاره کنيم، که در مقايسه با ماه‌هاي گذشته رکوردهاي جديدي را به ثبت رسانده است. بنا بر نوع تحرکات و واکنش‌هاي نمايندگان در بهارستان، به‌نظر مي‌رسد وضعيت کشور از نظر آنها و به خصوص اعضاي هيات رييسه وضعيت آنگونه که مي‌گويند وخيم نيست. بسياري از کارشناسان، هيات رييسه مجلس را در مورد عدم سوال از رييس جمهور در مورد نابساماني‌هاي اخير و البته عدم استيضاح هيچ وزيري در کابينه دولت سيزدهم، به همکاري با دولت محکوم مي‌کنند و معتقدند که يکي بودن دولت و مجلس باعث شده است تا نقش نظارتي خانه ملت کم رنگ‌تر از گذشته شود. در همين مورد يکي از اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس خطاب به همکاران خود گفت : «از شما خواهش مي‌کنم نگاه جرياني و سياسي را کنار گذاشته و رئيس جمهور را به طور محکم پاي کار بياورند.»
بايد به اين موضوع هم اشاره کنيم که به دليل وابستگي‌هاي سياسي و جناحي به‌نظر مي‌آيد که اين تنها «مردم» هستند که فراموش شده‌اند و برخي تلاش مي‌کنند همه چيز ملت را در مقابل رسيدن به مقاصد سياسي و جناحي خود فدا کنند و حتي اين موضوع صداي برخي نمايندگان مجلس را در آورده است که با خواهش از ديگر نمايندگان مي‌خواهند منافع ملت را فداي بازي‌هاي سياسي‌شان نکنند.
 در روزي که دلار به بالاي 50 هزار تومان رسيد و ديگر اقلام خوراک نيز به قيمت‌هاي بالاتري ريده‌اند و سکه به مرز 30 ميليون تومان رسيد و ... در مجلس شوراي اسلامي اما فضا آرام‌تر از گذشته به‌نظر مي‌رسد و تنها چند نماينده در قالب تذکراتشان انتقادهايي را مطرح کردند و حتي نماينده مجلس پيشنهاد داد که مجلس و دولت در کنار هم جلسه‌اي فوري و ضروري برگزار کنند تا فکري براي کنترل قيمت‌ها شود. فراموش نکنيد که در ماه‌هاي گذشته بسياري از وزيراني که بايد در کابينه تغيير مي‌کردند تا مردم به اين روز دچار نشوند فراموشي شدند و شب قبل از استيضاح امضاها يکي پس از ديگري پس گرفته شدند.
ضمن تشکر، به دلار توجه ويژهاي داشته باشند


محمدباقر قاليباف در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني روز گذشته دوشنبه (يکم اسفندماه) ضمن اشاره به افزايش قيمت ارز در روز‌هاي اخير گفت: «مديريت قيمت ارز اهميت زيادي براي کنترل ثبات در همه عرصه‌هاي اقتصادي دارد؛ مجلس در جلسه نظارتي خود راه حل‌هاي زيرساختي و کوتاه مدت مديريت بازار ارز را ارائه کرده بود، ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته از وزير اقتصاد و رئيس کل بانک مرکزي مي‌خواهم تا به آن توجه ويژه‌اي داشته باشند تا شاهد ثبات در قيمت ارز و اقتصاد ايران باشيم. ملت ايران همچون گذشته دشمن شکن است و با تيزبيني نقشه‌هاي شوم دشمنان ايران و انقلاب اسلامي را مي‌بينند و با عمل به موقع خود آن را خنثي مي‌کنند. نيازمند تاکيد است که ما مسئولان حق نداريم کوتاهي و کم کاري خود را پشت اين حضور حماسي مردم پنهان کنيم و ناکارآمدي‌ها را نبينيم. بر ما بيشتر از گذشته فرض است که با قدرداني از ملت سربلند ايران در راستاي برداشتن بار مشکلات از روي دوش مردم اقدام کنيم.
«رحمت‌الله نوروزي»، نماينده مردم علي‌آباد کتول در مجلس شوراي اسلامي در تذکري شفاهي در جلسه علني امروز ضمن تاکيد بر گراني قيمت گوشت قرمز و نوسانات بازار ارز، گفت: مردم در سراسر کشور به مجلس به عنوان نهاد ناظر چشم اميد دارند، صحن غيرعلني برگزار کنيد تا مسئولان در آن پاسخگو باشند. وضعيت تورم و نابساماني بازار روند خود را پيش مي برد و کسي نيز پاسخگو نيست.
مجلس و دولت جلسهاي فوري و ضروري برگزار کنند
«صديف بدري»، نماينده اردبيل در ادامه جلسه روز گذشته در تذکري آيين‌نامه‌اي با استناد به بند (11) ماده 22 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: شرايط اقتصادي کشور، وضعيت مناسبي ندارد، قيمت اقلام اساسي و ارز در حال افزايش است و قيمت ارز نزديک به 50 هزار تومان شده است؛ آيا اين وضعيت در شأن مردم ايران است؟ با اين وجود لازم است مجلس و دولت در کنار هم جلسه‌اي فوري و ضروري برگزار کنند.
رئيس جمهور براي رفع مشکلات معيشتي مردم پاي کار بيايد
«سيدغني نظري خانقاه» عضو کميسيون اقتصادي مجلس در تذکري با اشاره به مشکلات معيشتي مردم، گفت: گرفتاري‌هاي عمومي مردم روز به روز بيشتر مي شود و تيم اقتصادي دولت بايد در اين زمينه توضيح دهد و مجلس در اين بخش از دولت انتظار بهبود شرايط را دارد. مجلس بايد افرادي که توان کار نداشته و براي مردم گرفتاري ايجاد مي کنند را به صلابه بکشند.
راه حل بحران اقتصادي برجام است
«مهرداد لاهوتي»، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال که آيا نمايندگان مجلس با برگزاري جلسات ويژه مي‌توانند بحران به وجود آمده در حوزه تورم، دلار و ... را حل کنند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «توجه داشته باشيد که برگزاري جلسه يکي از وظايف مجلس است ولي مهم اين است که اين جلسات چه خروجي‌هايي مي‌تواند داشته باشد. به اعتقاد شخصي من تنها راهي که مي‌تواند اقتصاد ايران را نجات دهد احياي برجام است. هنگامي که در مبادلات بين‌المللي بتوانيم موفق باشيم و رابطه اقتصادي مناسبي با جهان داشته باشيم مشاهده مي‌کنيم که مشکلات يکي پس از ديگري رفع خواهد شد. در چهار سال اول دولت روحاني مشاهده کرديم که بعد از امضاي برجام تروم در ايران يک رقمي شد و با توجه به اين تجربه بايد بگوييم که بار ديگر برجام مي‌تواند به کمک اقتصاد ما بيايد. اگر برجام احيا شود مي‌توانيم روند فروش نفت ايران را به مرز روزي 3 ميليون بشکه برسانيم و بعد از آن شاهد ورود سرمايه‌گذاران خارجي خواهيم بود که مي‌توانند چرخ صنعت ايران را به رونق باز گردانند. شهروندان در اين وضعيتي که رشد نقدينگي زياد است و تورم هم روزانه افزايش پيدا مي‌کنند راهي ندارند که براي حفظ دارايي خود به سمت بازار طلا و سکه و ... بروند.»