احتمال عمدی بودن مسمومیت‌ دانش‌آموزان

آرمان امروز: پس از گذشت حدود سه ماه از آغاز مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان اغلب دختر مدارس قم، دادستان کل کشور اعلام کرد که اين مسموميت‌ها «احتمالاً عمدي» است.
حجت السلام، محمدجعفر منتظري روز دوشنبه در نامه‌اي به حسن غريب، دادستان عمومي و انقلاب قم، نوشت: «اخبار واصله از يک جريان نگران‌کننده نوعي مسموميت در بعضي مراکز آموزشي قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدي دارد که قابل توجه و پيگيري دقيق مي‌باشد. اين نامه يک روز پس از آن صادر شده که دانشگاه علوم پزشکي قم اعلام کرد 11 دانش‌آموز ديگر در اين استان با علائم مسموميت به مراکز درماني منتقل شدند. خبرگزاري ايسنا هم تأکيد کرد که «اين دانش‌آموزان با علائم تنفسي و سوزش گلو و حالت تهوع به بيمارستان منتقل شدند.»
اما وزير بهداشت، در جريان عيادت از دانش آموزاني که در بيمارستان شهيد بهشتي قم بستري شدند، گفت: «امروز تعدادي از افرادي که دچار مسموميت شده بودند را به صورت شخصي در اين بيمارستان ويزيت کردم و با پزشکان اين بيمارستان نيز مذاکراتي صورت گرفت. بر اساس جمع بندي وزارت بهداشت مسموميت بسيار خفيف و هيچ گونه عارضه‌اي را از زمان شروع مسموميت تا امروز ايجاد نکرده است.»
 در ماه‌هاي اخير، اين چندمين بار است که گزارش‌هايي از مسموميت دانش‌آموزان، به‌ويژه دختران دانش‌آموز، در قم منتشر شده است. هفته پيش تيز والدين دانش آموزان در قم، با تجمعي اعلام کردند: «مدارس حضوري، آنلاين بايد گردد» و در ويدئويي در توييتر دست به دست شده است. در اين ميان، گزارشي از مسموميت مشابه در يکي از مدارس تهران هم منتشر شد. تکرار اين اتفاق‌ها و تأکيد دادستان کل کشور بر احتمال عمدي بودن آن‌ها در حالي است که يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش، روز 26 بهمن اخبار مربوط به اين موضوع را «شايعه» خواند و گفت که برخي دانش‌‌آموزان به دليل «بيماري‌هاي زمينه‌اي» در بيمارستان بستري شدند. در اين شرايط دادستان کل کشور همچنين در نامه خود از دادستان قم خواسته است که «چنانچه کساني در اين امر قصور و يا تقصير داشته و يا توطئه‌اي در کار بوده، برخورد قاطع و قانوني انجام شود و نتيجه آن نيز گزارش شود.»


پيش‌تر دو تن از نمايندگان قم در مجلس نيز اين موضوع را «مسئله‌اي امنيتي» عنوان کرده و خواستار واردشدن نهادهاي امنيتي به موضوع شده بودند. بر اساس گزارش‌ها، اين نوع مسموميت پس از «انتشار بويي شبيه نارنگي» آغاز مي‌شود و از نشانه‌هاي آن سردرد، سرگيجه، سستي بدن، عدم توانايي در راه رفتن و بي‌حالي است. دستور دادستان کل کشور براي پيگيري اين مسموميت‌ها در حالي منتشر شده که پيشتر مسعود ستايشي، سخنگوي قوه قضاييه، از شکايت ده‌ها نفر از والدين دانش‌آموزان قرباني خبر داده بود.