جزئیات مذاکره تهران- واشنگتن

«ناصر کنعاني»، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته خود در پاسخ به سوالي در مورد اخبار منتشر شده مبني بر انجام مذاکرات غير مستقيم بين ايران و آمريکا با وساطت قطر و انگليس براي تبادل زندانيان بين دو کشور و همچنين پرداخت بدهي کره به ايران گفت: همانطور که پيش از اين نيز گفته‌ايم مذاکرات غير مستقيم بين ايران و آمريکا در مورد تبادل زندانيان وجود دارد. موضوع مذاکرات بين ايران و آمريکا جهت تبادل زندانيان بين دو کشور با واسطه در شرف انجام بود ولي اين موضوع با بدعهدي آمريکايي‌ها همراه شد.
کنعاني با تاکيد بر اينکه آزادي شهروندان ايراني از زندان‌هاي ديگر کشورها از جمله آمريکا که به خاطر اتهامات بي اساس از جمله دور زدن تحريم‌ها در زندان به سر مي‌برند جزو اولويت‌هاي جمهوري اسلامي ايران است، تصريح کرد: نقش قطر در انجام اين مذاکرات مثبت بوده و ما از آنها تشکر مي‌کنيم. تحقق موضوع مورد اشاره با برخي از مسائل فني و تکنيکي مرتبط است و اميدوارم هر چه زودتر اين تبادل صورت بگيرد.
او همچنين در پاسخ به سوال مبني بر اينکه در چند روز گذشته اخباري منتشر شده مبني بر اينکه قرار بود وزير خارجه براي شرکت در اجلاس رايسينا به هند سفر کند ولي به علت اينکه در ويدئو منتشر شده از اين اجلاس تصاويري از اعتراضات و اتفاقات اخير در ايران به نمايش گذاشته شده ايران اقدام به لغو انجام اين سفر کرده است، گفت: برنامه‌هاي سفر وزير خارجه اين روزها برنامه‌هاي متراکمي است و به دليل اهميت برخي از سفرهايي که مد نظر است حقيقتا مجبور هستند که اقدام به اولويت و انتخاب براي انجام سفرها داشته باشند. سخنگوي وزارت خارجه با بيان اينکه ايران و هند دو کشوري هستند که روابط دوستانه خوبي با يکديگر دارند، تصريح کرد: روابط دو کشور در حوزه‌هاي مختلف دو جانبه و چند جانبه ادامه دارد و مقامات عالي دو کشور در سطوح مختلف با يکديگر تعامل و رايزني دارند.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه حضور در اجلاس رايسينا يکي از برنامه‌هاي مد نظر و در حال بررسي براي وزير خارجه بود و در حال بررسي و زمانبندي منطبق با برنامه‌هاي فشرده ايشان بوده، گفت: با کمال تاسف شاهد يک اقدام غير حرفه‌اي از سوي برگزار کنندگان اين اجلاس که يک سازمان خصوصي است، بوديم. آنها در تهيه کليپ اين اجلاس اقدامي غير حرفه‌اي انجام دادند که اين اقدام مورد انتقاد و اعتراض ايران و سفارت جمهوري اسلامي ايران در هند قرار گرفت. ايران و هند دو کشوري هستند که در طول ساليان مختلف در چارچوب روابط دوستانه متعهد به عدم دخالت در امور داخلي يکديگر بودند و اين اقدام غير حرفه‌اي صورت گرفته از سوي برگزار کنندگان اجلاس مغاير با رويکرد دو کشور مبني بر عدم دخالت در امور داخلي يکديگر بود.