نماينده پوتين در تهران

شرق: فرستاده ويژه پوتين روز گذشته به تهران سفر کرد و با علي شمخاني ملاقات کرد. اين ديدار در حالي انجام شد که هفته گذشته ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ رهبران روسيه و آمريکا در حاشيه اجلاس جي20 با هم ملاقات کرده و درباره سوريه به توافق جديدي رسيدند. اين توافق دنبال گسترش مناطق آتش‌بس در سوريه است.
علي شمخاني در ملاقات با نماينده ويژه پوتين گفته که «هيچ‌گونه توافقي نبايد زمينه‌ساز تجزيه سوريه باشد». دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به لزوم احترام کشورهاي فعال در بحران سوريه به حاکميت اين کشور بر تمام سرزمين خود، تأکيد کرد: هيچ‌گونه توافقي نبايد مخدوش‌کننده اين اصل غيرقابل‌تغيير يا زمينه‌سازي براي تجزيه سوريه باشد.
به گزارش ايسنا در ملاقات «الکساندر لاورنتيف»، نماينده ويژه رئيس‌جمهوري روسيه در امور سوريه، مواضع دولت‌هاي درگير بحران سوريه، روند آتش‌بس و توافق‌هاي صورت‌گرفته همچنين آخرين تحولات در زمينه رويارويي با گروه‌هاي تروريستي مورد بحث و بررسي قرار گرفت. هفته گذشته نيز سرگئي ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، به تهران سفر کرد و درباره برجام مذاکراتي با عباس عراقچي انجام داد. به گزارش ايسنا، الکساندر لاورنتيف که رئيس هيئت مذاکره‌کننده روس در مذاکرات آستانه است، در سفر به تهران علاوه بر شمخاني با حسين جابري‌انصاري، معاون وزير خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ايران در نشست آستانه نيز ملاقات مي‌کند. او 17 خردادماه نيز به تهران سفر کرده بود.
سوءاستفاده از فرصت گفت‌وگوي سياسي


شمخاني سوءاستفاده برخي عناصر تروريست از فرصت گفت‌وگوهاي سياسي و آتش‌بس را براي بازسازي خود غيرقابل قبول و نگران‌کننده عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده اين عناصر به هيچ پيمان و توافقي پايبند نبوده و از هر فرصتي براي کشتار مردم بي‌گناه و پيگيري اهداف غيرانساني خود استفاده خواهند کرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي عنوان کرد: ابتکار سياسي سه‌جانبه و برگزاري اجلاس آستانه، روش موفقي است که مي‌تواند به عنوان الگوي پايان‌دادن به بحران‌هاي منطقه‌اي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بومي مورد استفاده قرار گيرد. وي با اشاره به فعاليت گسترده لابي صهيونيسم براي تضعيف دولت سوريه و جهت‌دادن معادلات سياسي و امنيتي در مسير ضربه‌زدن به جبهه مقاومت، افزود: رژيم صهيونيستي ضمن برقراري پيوند عميق و گسترده با گروه‌هاي تروريستي و کشورهاي حامي آنها، به دنبال استفاده ابزاري از اين گروه‌ها براي به‌اصطلاح امن نگه‌داشتن مرزهاي اسرائيل و تداوم سرکوب مردم مظلوم فلسطين است.
همچنين الکساندر لاورنتيف، نماينده ويژه رئيس‌جمهور روسيه در امور سوريه، نيز در اين ملاقات ضمن ارائه گزارشي از تفاهم روسيه، اردن و آمريکا درخصوص منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوريه به سؤالات مطرح‌شده دراين‌باره پاسخ داد. لاورنتيف با تأکيد بر نقش و کارکرد تعيين‌کننده جمهوري اسلامي ايران، روسيه و سوريه در موضوع مبارزه واقعي با تروريسم، افزود: روند همکاري‌هاي راهبردي مشترک ميان سه کشور تا نابودي کامل جبهه تروريسم با جديت ادامه خواهد يافت.
مذاکرات مقامات روسي و ايراني در حالي انجام مي‌شود که طبق توافق نشسته آستانه 5 که چهاردهم تيرماه در آستانه قزاقستان برگزار شد،‌ قرار است اجلاس آتي کارشناسي روند آستانه در تاريخ اول و دوم آگوست برابر با 10 و 11 مرداد در ايران و دور ششم کنفرانس آستانه در هفته آخر آگوست 2017 برابر با هفته اول شهريور 96 در آستانه مجدد برگزار شود.