آلفا هستید یا سیگما؟!

 از اولین کتاب‌هایی که با موضوع  روان شناسی عامه‌پسند منتشر شد و مورد توجه و علاقه مردم قرار گرفت، کتاب «مردان مریخی و زنان ونوسی» بود که در آن کتاب، مردان و زنان را به دلیل رفتارهای‌شان به شخصیت‌های متفاوتی تقسیم کرده بود که بسیار با یکدیگر تفاوت داشتند. البته ریشه این تقسیم‌بندی به کتاب‌های فال بینی سال و ماه‌های تولد باز می‌گردد که چون جنبه علمی نداشت بیشتر برای سرگرمی مورد توجه قرار گرفت ، اما این کتاب از مجموعه کتاب‌های روان شناسی بسیار جالب و البته علمی بود. پس از آن هم در این موضوع مطالعات بیشتری صورت گرفت و تقسیم‌بندی‌های دقیق‌تر و علمی‌تری بر مبنای تحقیقات و مطالعات روان‌شناسی در باب شخصیت‌شناسی انجام شد. یکی از این نوع تقسیم‌بندی‌ها درباره مردان سیگما و آلفاست که بر مبنای خصوصیات و رفتار و ویژگی‌های شخصیتی آنان است و به تازگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.
    چرا شناخت تیپ شخصیتی مهم است؟
فایده شناخت تیپ‌های شخصیتی و قرار دادن خود یا اطرافیان یا همسرتان در یکی از آن‌ها این است که شما بیشتر با خصوصیات نهفته و پنهان خود که اطلاعی از آن نداشتید و تنها در ضمیر ناخودآگاه‌تان بود، آشنا می‌شوید. همچنین به توانایی‌های بالقوه خود پی می‌برید و متوجه می‌شوید اگر تلاش کنید، می‌توانید آن‌ها را آشکار کنید. البته جنبه منفی آن هم این است که ممکن است نکاتی به شما بگوید یا درباره اطرافیان‌تان مسائلی را بیان کند که شما چندان علاقه‌ای به اطلاع از آن‌ها ندارید و پس از اطلاع از آن به فکر فرو بروید که آیا واقعا این‌ گونه است و من چنین خصوصیاتی دارم یا همه این ها قصه و داستان است؟ پس توصیه می‌کنیم به  این تقسیم‌بندی‌ها تنها به عنوان آشنایی و اطلاع از مسائل ذهن و روان نگاه کنید و بدانید که 100 درصد این خصوصیات ممکن است در یک فرد باشد یا صرفا بخشی از آن را داشته باشد.
  بزرگ‌ترین تفاوت مردان سیگما و آلفا
مردان سیگما و آلفا در عین تفاوت‌ها، ویژگی‌های مشترک زیادی دارند. آن‌ها هر دو در انتخاب‌های زندگی‌شان بسیار مطمئن هستند و اهداف بلندی دارند. البته تفاوت بزرگ در دیدگاه‌های این دو است. سیگماها خود انتخاب کرده‌اند که بیرون از سلسله مراتب معمول باشند، در حالی که آلفاها سعی دارند در رأس این سلسله مراتب جای بگیرند. آلفاها با بالا رفتن از نردبان سلسله مراتب موجود به موفقیت می‌رسند، اما سیگماها به هیچ قبیله‌ای تعلق ندارند و هر کاری را به تنهایی انجام می دهند.



  شخصیت ‌شناسی مردان آلفا
مردی که در دسته تیپ شخصیتی آلفا قرار می‌گیرد، طوری در خانه و محل کار یا جمع دوستانه رفتار می‌کند که همه دوست دارند به او تکیه کنند. همه پسران نوجوان هم دوست دارند در جوانی، این‌ گونه باشند. مردی باهوش، با اعتماد به نفس بالا، متکی به خود، مدیر و مدبر و همیشه رهبر و رئیسی برون گرا و دارای مهارت‌های کلامی و فکری با نگاه جذاب و نافذ و خوش صحبت و به اصطلاح گل سر سبد همه مجالس. چنین مردی در تیپ شخصیتی آلفا قرار می‌گیرد.
  شخصیت ‌شناسی مردان سیگما
اما دسته دیگری از مردان که آن‌ها هم جذابیت‌های خود را دارند، مردان سیگما هستند. مرد سیگما مردی است که نیازی به تایید از جانب دیگران ندارد. او صدای بلندی ندارد و گستاخ و بی‌پروا نیست، بلکه آرام و متین است. مرد سیگما درون‌گرا اما دارای اعتمادبه‌نفس است. البته سیگماها خارج از دایره مردان معمولی بوده و معمولاً در قالب گروه خاصی جای نمی‌گیرند، زیرا غیرطبیعی و خاص هستند. آن‌ها دوست دارند هر کاری را به تنهایی انجام دهند و جزو آن دسته از افرادی هستند که دراصطلاح به آن‌ها تک رو می‌گویند که خیلی به نظر جمع اهمیت نمی‌دهند و حتی برای رسیدن به نتیجه دلخواه قوانین را می‌شکنند. مردان سیگما علاقه زیادی به بیان خود چه در قالب تعریف و بیان دستاوردهایشان و چه جلب محبت و علاقه یا ترحم و دلسوزی دیگران ندارند و در واقع تودار و کمرو هستند و برای آن‌ها حریم شخصی خیلی مهم است.
  رمز و راز محبوبیت مردان سیگما
مرد سیگما رمز و رازهای بسیاری در اطراف خود دارد که باعث شده شخصیتی مرموز و پیچیده داشته باشد. نادیده گرفتن هوش و استقلال او بسیار دشوار است. آن‌ها
هیچ گاه دنباله رو و همرنگ جماعت نیستند و دنبال تایید گرفتن از دیگران نخواهند بود. به همین دلیل است که سیگماها هم برای مردان و هم زنان دوست‌داشتنی هستند. البته که باید در حد امکان، برخی از  ویژگی های رفتاری اشتباه‌شان را اصلاح کنند.