پشت پرده دولت روحانی از زبان جهانگیری

آرمان امروز، گروه سياسي: «اسحاق جهانگيري»، معاون اول دوره‌هاي يازدهم و دوازدهم رياست جمهوري در مصاحبه‌اي به قصد خود براي کناره‌گيري از معاونت رياست‌جمهوري پس از انتخابات 96 پرداخته است و همچنين به ديگر موارد پشت پرده کابينه روحاني اشاره‌هايي داشته است. او که در روزهاي اخير خبرهايي در مورد تحرکاتش براي حضور در انتخابات مجلس سال آينده منتشر شده است در اين مصاحبه مي‌گويد: «به آقاي روحاني گفتم شما يک معاون اول ديگري بگذاريد، من نمي‌خواهم معاون اولي را ادامه بدهم. ايشان هم به من گفت شما کم‌انگيزه شديد. در همان دو، سه ماه بعد از انتخابات تا آغاز دولت دوازدهم بحث معاون اول شد و اقداماتي شد که خود ايشان هم ديد من ديگر آن جهانگيري انگيزه‌دار نيستم.»
او در مصاحبه‌اي که با «آگاهي‌نو» داشته است به ناگفته‌هاي دوران معاون اولي رئيس‌جمهور سابق پرداخته است. ناگفته‌هايي درباره ردصلاحيت «آيت‌الله هاشمي رفسنجاني» در انتخابات 92 و ردصلاحيت خودش در انتخابات 1400، ماجراي ارز 4200 توماني که به ارز جهانگيري معروف شد، اداره کشور در دوره تحريم‌هاي ترامپ و نقش او در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم و روابطش با حسن روحاني. او به نامه‌هايي که پس از پايان دولت دوازدهم براي ابراهيم رئيسي نوشت، اشاره کرد و گفت: آقاي ‌رئيسي ‌برخلاف‌ تبليغات ‌انجام شده، گرچه سابقه ‌چهل‌ساله‌اي در دستگاه قضا دارد، اما با دستگاه و کارهاي اجرايي کاملا بيگانه است. آقاي رئيسي در دوره انتخابات متوجه نشد که مشکلات اصلي کشور کجاست و کجا بايد متمرکز شود.
جهانگيري معتقد است که با تبليغات منفي در دو، سه سال آخر دولت دوازدهم شانس راي آوردنش در انتخابات 1400 بسيار پايين بود و افزود: به چند دليل فکر مي‌کردم بايد حتما حضور پيدا کنم و حتي آن حضور مي‌توانست به دولت بعدي که اگر دولت آقاي رئيسي هم باشد جهت بدهد که کجاها بايد متمرکز شود.
جهانگيري در عين حال گفت: يک بار به آقاي روحاني گفتم اگر قرار باشد يکي از اشتباهات زندگي سياسي خودم را بنويسم حتما شرکت من در انتخابات 96 است. به گفته او يکي از دلايل ردصلاحيتش در انتخابات 1400، شرکت او در انتخابات 96 بود و ادامه داد: من از روز بعد انتخابات احساس کردم خيلي از سرمايه‌هايي که پشت سر خودم درست کرده بودم و مي‌دانستم براي کشور مفيد است، يکي يکي در حال تضعيف است. يکي از آنها خود آقاي روحاني بود. رابطه من با آقاي روحاني در دوره دوم مثل دوره اول نبود. جهانگيري به قصد خود براي کناره‌گيري از معاونت رياست‌جمهوري پس از انتخابات 96 اشاره کرد: به آقاي روحاني گفتم شما يک معاون اول ديگري بگذاريد، من نمي‌خواهم معاون اولي را ادامه بدهم. ايشان هم به من گفت شما کم‌انگيزه شديد. در همان دو، سه ماه بعد از انتخابات تا آغاز دولت دوازدهم بحث معاون اول شد و اقداماتي شد که خود ايشان هم ديد من ديگر آن جهانگيري انگيزه‌دار نيستم. آقاي روحاني [در دوره اول] مايل بود خانم فاطمه طباطبايي، عروس امام خميني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شوند و من با ايشان گفت‌وگو کردم که در نهايت نشد. در دوره دوم، هم ما دچار اشتباه شديم، هم نهادهاي مقابل دولت دچار اشتباه شدند. اشتباه ما اين بود که چيدمان تيم ما مي‌توانست با تجربه چهار سال اول بهتر باشد. حالا بماند چقدر ما مقصر هستيم، چقدر ما مي‌خواستيم افراد بهتري را بگذاريد نگذاشتند، چون آقاي روحاني مي‌گويد 14 نفر را براي وزير علوم پيشنهاد دادم تا توانستم موافقت را براي چهاردهمين بگيرم تا از مجلس راي اعتماد بگيرد.