بنیاد مستضعفان یا حیاط خلوت «محصولی»؟

آرمان امروز: در هفته هاي اخير زمزمه هايي از احتمال ورود پرويز فتاح به دولت حکايت دارد . اگرچه که رئيس بنياد مستضعفان در آخرين اظهارت خود اين موضوع را رد کرده و تنها به اين جمله اکتفا کرده که «هيچ خبري مبني بر رفتن بنده به دولت وجود ندارد و محکم‌تر در جاي خود ايستاده‌ام؛ البته ما با دولت همراهي داريم و 22 مدير بنياد به دولت رفته‌اند» اين اظهارت فتاح از آن جهت حائز اهميت است که مشخص نيست 22 مديري که رئيس بنياد مستضعفان مدعي انتقال انها به بدنه دولت است چرا اسمش و سمت هاي آنها از سوي رئيس بنياد اعلام نشده تا حداقل مشخص شود نتيجه سياستهاي کنوني دولت در حوزه هاي مختلف ايا نتيجه تصميمات دوستان و همکاران اقاي فتاح است يا مردم بايد از ديگر مسئولان دولتي مطالبه گري داشته باشند . از سوي ديگر اقاي فتاح نفرمودند رابطه اين 22 مدير با صادق محصولي وزير پر حاشيه دولت احمدي نژاد چيست که در قامت دبير کلي پايدارچي ها به مهره چيني در مناصب کليدي همراهان خود اقدام  مي کند . البته اين موضوع را کمي اقاي فتاح روشن کرده است . در واقع رئيس جديد بنياد مستضعفان، وزير نيروي دولت نهم است؛
سيد پرويز فتاح قره باغي، زاده اروميه در سال 1340 است. وي پيش از اين رئيس کميته امداد و جانشين قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) و مديرعامل بنياد تعاون سپاه بوده است. وي در سال 1368 در رشته مهندسي عمران از دانشگاه صنعتي شريف فارغ‌التحصيل شد و در سال 1382  نيز مدرک کارشناسي ارشد صنايع را از دانشگاه صنعتي اميرکبير دريافت کرد. فتاح همچنين به دو زبان انگليسي وترکي آذربايجاني تسلط دارد.
مطمئنا بر عهده گرفتن وزارت نيروي دولت احمدي نژاد بخش مهمي از سوابق وي شمرده مي شود . فتاح در خاطرات خود حضور خود در کسوت وزير نيرو را عجيب و به خواب ديدن برخي از افراد ارتباط مي دهد 
عليرغم رفاقت ديرين ميان فتاح و احمدي نژاد اما او تنها در دولت نهم وزير بود. زماني که احمدي نژاد رئيس دولت دهم شد بسياري تصور مي کردند وي فتاح را همچنان براي وزارت نيرو به مجلس معرفي مي کند اما اتفاقات ديگري رقم خورد و رئيس کميته امداد ديگر در کابينه دولت وقت جايي نداشت. حتي آن زمان 220 نماينده مجلس وقت طي نامه اي به احمدي‌نژاد از وي خواسته بودند که وزارت نيرو را کماکان به فتاح بسپرد . اما به نظر مي‌رسيد برخي اختلافات مانع از اين اقدام شد و احمدي نژاد ترجيح داد فرد ديگري را در سال 88 به مجلس معرفي کند.


اما از فتاح  همواره به عنوان چهره نزديک به صادق محصولي ياد مي کنند. او درباره ارتباطش با محصولي گفته دوست اوست اما به دنبال کارهاي خودش است: «صادق محصولي دوست صميمي ما هستندو از قديم بودند. همشهري ما هستند. رابطه ما همان دوستي است اما ايشان دنبال کارهاي خودشان هستند.» اما در سوي ديگر صادق محصولي ليسانس مهندسي عمران و فوق ليسانس مديريت بازرگاني دارد. وي فعاليت خود را در جهاد سازندگي آغاز کرد، و همچنين از نزديکان محمود احمدي‌نژاد در سپاه و دوران استانداري اردبيل بود و در مدت فعاليت خود، فرماندار اروميه، معاون استاندار آذربايجان غربي، فرمانده سپاه منطقه 5 «آذربايجان شرقي و غربي»، مسئول بازرسي سپاه پاسداران، دبير تشکيلاتي به نام شوراي مشورتي در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بوده‌است. او در سال 1384 براي پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفي شد ولي در نهايت با مخالفت نمايندگان وقت مجلس قبل از رأي‌گيري براي رأي اعتماد، انصراف داد. محصولي در آبان 1387  براي تصدي پست وزارت کشور به مجلس معرفي شد. او پس از استيضاح و برکناري علي کردان به مجلس معرفي شد. در 28 آبان 1387 از مجموع 273 نماينده حاضر در جلسه، 138 نفر به انتصاب او راي موافق و 112 نفر راي مخالف و 20 نفر ديگر راي ممتنع دادند.
محصولي با اينکه پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهم در سمت خود به عنوان وزير کشور ابقا نشد اما سرانجام در روز 25 آبان 1388 با راي ضعيف نمايندگان مجلس شوراي اسلامي (149 راي موافق از مجموع 265 راي ماخوذه) به عنوان وزير رفاه و تأمين اجتماعي انتخاب شد.
صادق محصولي،به ساختمان مشهورميدان فاطمي تهران رفت و ابتدا مديرکل سياسي و سپس مديرکل دفتر وزارتي وزارت کشور شد. حسن‌خانلو در انتخابات پرحرف‌وحديث رياست‌جمهوري دوره دهم در سال 88، دبير ستاد انتخابات و مسئول سايت تجميع آرا بود.
 پس تا اينجاي کار رابطه صادق محصولي با بنياد مستضعفان روشن است و اگر از سابقه قبلي دوستي و همکاري فتاح و محصولي فاکتور بگيريم . حضور اين دو نفر در قامت وزراي دولت احمدي نژاد و عضويت در جبهه پايداري نشان مي دهد که علاوه بر رفاقت روابط کاري پيچيده اي نيز در جريان است . موضوعي که حتي باعث مي شود تا رئيس بنياد مستضعفان از حضور مديران خود صرفه نظر کند تا يار ديرينه اش به مهره چيني ادامه دهد. اما نکته ديگري که اقاي فتاح روشن نکرده  رابطه صادق محصولي با بنياد علوي است . در واقع بنياد مستضعفان که بعد از پيروزي انقلاب وظيفه واگذاري زمين هاي بنياد پهلوي را بر عهده داشت به تشکيل بنياد علوي اين کار به زير مجموعه خود واگذار کرد .موضوعي که با وجود فعاليت چندين مدير بنياد اخيرا فتاح تلاش کرد تا آخرين روند واگذاري ها دستاورد تمامي مديران پيشين را به نام خود مصادره کند، اما شنيده ها از رد پاي پر رنگ يار ديرينه رئيس بنياد مستضعفان يعني صادق محصولي در تصميمات اين بنياد نيز حکايت مي کند.