سکوت پدافند غیرعامل در مسمومیت‌های سریالی

آرمان امروز: وضعيت اتفاقات در مدارس ايران به شکلي است که گذاشتن نام مسموميت بر وضعيت دانش‌آموزاني که درگير اين جريان مي‌شوند کمي سخت شده است و بيشتر مي‌توان به آن حمله به مدارس گفت. درگيري دانش‌آموزان مدارس به خصوص مدارس دخترانه با ماده‌اي که به آن‌ها احساس خفگي و تهوع و بي‌حالي مي‌دهد از پاييز امسال به طور سريالي در مدارس استان‌هاي مختلف کشور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
مدارس پسرانه نيز درگير شد!
روز گذشته اعلام شد که مدارس پسرانه نيز درگير با ماده‌اي شده‌اند که در چند ماه گذشته مدارس دخترانه را درگير کرده بود. با درگير شدن مدارس پسرانه انگيزه حمله‌کننده‌ها به نظر وارد فضاي تازه‌اي شده است و تنها حمله به دختران نيست و هدف تنها خانه نشين کردن دختران محسوب نمي‌شود اما چون خوشبختانه هنوز گستردگي در حمله به مدارس پسرانه نيست فرضيه حمله به آگاهي و‌انديشه و پويايي دختران قوي‌تر است.
کسي دستگير نشده است


در اين شرايط فرمانده انتظامي کشور در خصوص پرونده حمله به مدارس دخترانه آنهم به شکل سريالي با يک مانده ناشناخته تأکيد داشته است که تاکنون متهمي بازداشت نشده است. همچنين اين پرونده دستور ويژه رئيسي براي وزير کشور را نيز همراه دارد. وزير کشور مأمور ريشه‌يابي فوري علت درگيري دانش‌آموزان برخي مدارس دخترانه کشور با يک ماده مسموم‌کننده شده است. شنبه سيزدهم اسفند 1401 تعدادي از دانش آموزان مدرسه دخترانه حضرت مريم بجنورد دچار مسموميت شدند. براساس منابع محلي حدود 16 نفر به اورژانس مراکز درماني اين شهر منتقل شدند. دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز اعلام کرد: همچنين تعدادي از دانش آموزان دختر مدارس شهرستان تبريز ظهر امروز به علت مسموميت به بيمارستان منتقل شدند. اين دانش آموزان مربوط به مقاطع يک مدرسه ابتدايي و 2 دبيرستان دخترانه در مناطق تبريز، باسمنج و ستارداداشي هستند.
سيد رمضان محسن پور دکتر محسن پور، پزشک نماينده وزير آموزش و پرورش در رسيدگي به پرونده مسموميت دختران دانش‌آموز در گفتگو با رکنا با تأکيد بر اينکه مسموميت‌ها در مدارس خللي در آموزش دختران دانش‌آموز کشور ايجاد نخواهد کرد گفت: تحت هيچ شرايط مدارس دخترانه کشور را مجازي نمي‌کنيم. در اين شرايط والدين نگران نيز تجمع‌هايي در مقابل ساختمان‌هاي آموزش و پرورش در کشور داشتند.
چند سؤال
و اما با گذشت چند ماه از آغاز اين درگيري دانش‌آموزان دختر کشور با يک ماده ناشناخته چند سؤال مطرح است؟ مهمترين آن اين است که آيا تمامي اين دانش‌آموزان با مواد مشابه درگير مي‌شوند که اين را بايد نتيجه آزمايشات سم‌شناسي در پزشکي قانوني مشخص کند. سؤال دوم اينکه آيا هنوز مشخص نيست که ماده‌اي که اين دانش‌آموزان را درگير مي‌کند با يک ترکيبات در همه موارد يکسان است؟ سؤال سوم اين است که اين دانش‌آموزان درگير حمله بيولوژيکي شده‌اند؟ و چرا آمار معلم‌هاي درگير شده کم يا نامشخص است؟ سؤال چهارم اين است که کارنامه پدافند غير عامل در اين پرونده چيست؟ هر اقدام غير مسلحانه‌اي که موجب کاهش آسيب‌پذيري نيروي انساني، ساختمان‌ها، تأسيسات، تجهيزات، اسناد و شريان‌هاي کشور در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن شود، پدافند غيرعامل Passive Defense خوانده مي‌شود.