نگاه دلار به گروسی

آرمان امروز: روز گذشته نرخ دلار کاهش حدود 3 هزار تومانی را تجربه کرد . موضوعی که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار این افت را به حضور رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی اتمی در تهران و زمزمه هایی از باز شدن باب گفت‌وگوهای برجامی نسبت می دهند.
 در واقع فارغ از اینکه بخشی از نوسانات ارزی کشور به سیاست های تیم اقتصادی دولت باز می گردد، که قطعا بخش قابل ملاحظه آن از کسری بودجه و رشد نقدینگی نشات می گیرد. اما نکته حائز اهمیت نقش مذاکرات برجامی و افزایش تعاملات تجاری ایران با کشورهای جهان مرتبط است.
موضوعی که بارها مورد انکار سایست گذاران اقتصادی گرفته و معنقدند گره زدن بازار ارز به برجام  برداشت اشتباهی است که و نرخ ارز تحت تاثیر کانال های تلگرامی و سایت‌‌های قماری است که از بیرون مرزها هدایت می شود.
البته در پاسخ به این گروه از مدعیان بارها تاکید شده اقتصادی که از چند کانال تلگرامی و از خارج کشور هداست می شود توجیح مناسبی برای ضعف دولت در کنترل بازار نیست و اگر واقعا فضای مجازی چنین قدرتی دارد تیم اقتصادی و متولیان این حوزه هم به جای سیاست گذاری با راه اندازی چند کانال پر قدرت به جنگ رشد نرخ ارز بروند.


موضوعی که تنها حضور یک روزه یک مقام خارجی در ایران و شنیدن زمزمه هایی مبنی بر نزدیک بودن توافق که توانست نرخ دلار را کاهش کند نشان دهند عمق اشتباهی است که مسئولان سعی دارند ان را به غلط به مردم دیکته کنند.
بنابراین انچه مسلم است تا زمانیکه رانت خوارن تحریمی همچنان بر طبل بی اثری آن می کوبند تا جیب خود را پرتر کنند و احیای برجام به تعویق بی افتد طبیعتا درامدهای ارزی دولت همچنان با محدودیت مواجه بوده و درب رشد دلار بر روی یک پاشنه می چرخد.