نخستین توافق خلیج فارس بدون غربی‌ها

آرمان امروز، گروه سياسي: تهران و رياض بعد از هفت سال پر تنش نهايتا روز جمعه به توافق رسيدند و قرار است رفته رفته روند بهبود روابط به حالت عادي باز گردد. ايران و عربستان سعودي به‌غير از اينکه همسايه يکديگر محسوب مي‌شوند از نظر جايگاه در جهان اسلام هم ويژه‌گي‌هاي خاصي دارند. به‌غير از موضوعات مذهبي و سياسي تنش موجود بين تهران و رياض باعث غبار آلودتر شدن منطقه خاورميانه شده بود و رد پاي اين اختلافات را در کشورهايي مانند «سوريه»، «يمن» و ... مي‌توانيم مشاهده کنيم که حالا بنا بر گزارشات به دست آمده گويا تنش در کشور يمن با حداقل رسيده است و در اين مورد بايد شاهده رونق اقتصادي بين ايران و کشورهاي حوزه خليج فارس باشيم. که البته ايران با توجه به وضعيت اقتصادي به اين رخداد احتياج دارد. اما موضوعي که در اين بين بايد به آن اشاره کنيم غيبت آمريکا و ديگر کشورهاي غربي در روند اين مذاکرات و نهايتا توافق نامه بود.
سريال توافق ايران و عربستان در ماه‌هاي اخير با ميزباني عراق برگزار شد ولي نتيجه‌اي در بر نداشت. البته در اين موضوع قطر و عمان هم تلاش‌هاي به‌نتيجه‌اي را در دستور کار داشتند. در حالي که بسياري از تحليلگران از نقش آمريکا در اين توافق صحبت مي‌‎کردند، ناگهان چين خود را به عنوان ميانجي جديد در خاورميانه معرفي کرد. اگر به تاريخ صد سال اخير خليج فارس نگاهي بيندازيم مي‌بينيم که ردپاي «آمريکا»، «انگليس» و ... در همه توافقات، مذاکرات و البته تصميم‌گيري‌هاي کوچک و بزرگ ديده مي‌شود ولي در توافقنامه روز جمعه اثري از غربي‌ها نيست.
در اين باره روز گذشته «کارين ژان پي‌ير» يکي از سخنگويان کاخ سفيد در واکنش به توافق ميان ايران و عربستان، مدعي شد که ديپلماسي همراه با بازدارندگي و کاهش تنش، از پايه‌هاي سياست خارجي دولت جو بايدن در منطقه است. وي درباره اين توافق گفت: ما از هر گونه تلاشي که به پايان جنگ يمن و کاهش تنش در خاورميانه بينجامد، استقبال مي‌کنيم. واشنگتن در جريان گزارش‌هاي مربوط به ازسرگيري روابط ميان ايران و عربستان قرار دارد.
«مائو نينگ»، سخنگوي وزارت امور خارجه چين هم در همين مورد تاکيد کرد اين کشور هيچ منفعت خودخواهانه در منطقه خاورميانه ندارد و افزود ما به تمامي کشورهاي خاورميانه به عنوان رهبران اين منطقه احترام مي گذاريم و با هرگونه رقابت ژئوپولتيکي در خاورميانه مخالفيم. چين قصد ندارد و نمي خواهد به پر کردن اين خلا بپردازد و يا ائتلاف هاي انحصاري در اين منطقه ايجاد کند. چين همواره معتقد است آينده خاورميانه بايد در دست کشورهاي اين منطقه باشد و چين هميشه از مردم خاورميانه پشتيباني خواهد کرد تا به شکل مستقل راه هاي توسعه خود را پيدا کنند و در حل و فصل مسائل و تفاوت ها از طريق گفتگو در اين منطقه کمک خواهد کرد تا ثبات و امنيت در خاورميانه پابرجا شود. چين شريکي براي توسعه و ثبات و امنيت براي کشورهاي خاورميانه از طريق همبستگي خواهد بود و به مشارکت براي ارائه ديدگاه ها و پيشنهاداتش تا دستيابي به صلح و آرامش ادامه خواهد داد.