زنان و دختران با حجاب‌های گوناگون در مراسم «احیا»

آرمان امروز- رها معيري: در روزهايي که مسئولان و تعداد زيادي از ارگان‌ها با صرف هزينه‌ها و نيروي بسيار، فانوس به‌دست به‌دنبال افراد بدحجابان و زعم آنها «بي‌حجاب» هستند، گاهي مشاهده مي‌شود در راهپيمايي‌ها و برگزاري مراسمات افرادي با حجاب نامتعارف ديده مي‌شود. اما در شب‌هاي قدر ماه رمضان امسال خبرگزاري‌هاي رسمي کشور تصاوير آنها را منتشر کردند، نشان مي‌داد، کم نيستند افراد بي‌حجاب يا کم حجابي که نماز و روزه مي‌گيرند و احيا را برگزار مي‌کنند و اين موضوع را نمي‌توان ملاکي براي شدت دينداري يا مقيد بودن به مسائل ديني دانست.
البته اين نظر بسياري از افراد و علما است که در رابطه با موضوع فرهنگي حجاب و تقابل يا تعامل آن با سياست اظهار نظرهاي مختلفي را مطرح مي‌کنند. به‌عنوان مثال عضو حجت الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي، مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم معتقد است که «مردم باهوش‌تر ازاين حرف‌ها هستند که مسائل اصلي و فرعي از نتوانند از هم تشخيص دهند. دين و انسانيت به‌عنوان معلول بايد با اقدامات فرهنگي اصلاح شود و علت موضوعات اقتصادي و سياسي است. حتي پيغمبر خدا هم که در مکه مبعوث شدند ابتدا به گرسنگان و بردگان و مسائل اقتصادي توجه و تاکيد داشتند. اگر اين مسائل حل نشود نمي‌توان توحيد مردم را درست کرد. حالا ما هرچه بالاي منبر فرياد بکشيم که مردم نماز بخوانيد و روزه بگيريد و مسلمان باشيد نمي‌شود. بايد ابتدا مسائل اقتصادي مردم را حل کنيم و سپس توقع درست شدن اسلام مردم را داشته باشيم.» در اين شرايط شايد مي‌توان دو تصوير را ملاکي براي اين گفته‌ها دانست: تصوير زن با حجابي که در کنار سطل زباله که به دنبال روزي خود مي‌گردد، تصوير زني بدحجاب که قرآن به‌دست يا برسر در مراسم احيا مي‌گيرد و مشغول عبادت است. در اين ميان در آن‌طرف ماجرا نيز مي‌توان اين استنباط را از کتاب «مساله حجاب» شهيد مرتضي‏مطهري مي‌توان اين نظريه او را خواند: «زن هر اندازه متين تر و باوقارتر باشد و خود را در معرض نمايش براي مرد نگذارد، بر احترامش افزوده مي گردد.» برکسي پوشيده نيست که اين روزها فشارهايي از سوي آمرين امر به معروف يا خط نشان‌هاي پليس با دوربين‌ها و امکانات نظارتي با پيامک و تهديدات جريمه‌هاي چند ده يا چند صد ميليون توماني  از سوي نمايندگان افزايش داشته است.
در اين شرايط و برخلاف افرادي همچون شهيد مطهري، اظهارنظرهاي برخي از مسئولان و ائمه جمعه قابل تامل است، مانند اظهار نظر حجت الاسلام ابوالفضل سليماني امام جمعه آران و بيدگل که گفته بود: «زن بايد هنگامي که در خانه مهماني وجود دارد، بتواند بدون آنکه در معرض ديد مهمان باشد کارهاي خود را انجام دهد و از نگاه ديگران مصون و محفوظ بماند.» برکسي پوشيده نيست بعد از پيروزي انقلاب بسياري از زنان با آن شور انقلابي‌اي که داشتند، خودشان حجاب را انتخاب و با عشق هم آن را رعايت کردند.
 ديدگاه رهبر معظم انقلاب درباره حجاب، روشن است و بايد «قانون» و صحبت‌هاي مقام معظم رهبري ملاک و معيار حجاب در جامعه‌اي باشد که روزهاي سخت و ملتهبي را پشت سرگذاشت.