سرنخ مجهول مسمومیت‌ها

آرمان امروز- حميد رضا خالدي:  در ادامه سريال طولاني مدت مسموميت دانش آموزان در کشور، اينبار دختران چندين مدرسه در سقز به خاطر مسموميتي مرموز راهي بيمارستان ها شدند. رسانه هاي محلي، مدعي شدند که در حداقل 6 مدرسه اين شهرستان، از جمله دبيرستان‌هاي دخترانه طالقاني، معارج و سميه بيش از 100 دانش آموز مسموم شدند. گرچه اين اخبار هنوز از سوي هيچ مسئولي تاييد يا رد نشده است اما با توجه به گستردگي انتشار آن از سوي رسانه هاي محلي به نظر مي رسد کليت آن، يعني مسموميت دانش آموزان سقزي کاملا صحت داشته باشد.
انتقادهاي کرسي نشينان مجلس
در همين زمينه يکي از اعضاي کميته حقيقت‌ياب بررسي علل مسموميت دانش آموزان با تاکيد بر لزوم دقت و جديت بيشتر دستگاه‌هاي امنيتي براي شناسايي عوامل اصلي مسموميت دانش آموزان اعلام کردکه هنوز دستگاه‌هاي امنيتي نتوانسته‌اند سرنخ‌ها و منشاء اصلي مسموميت دانش آموزان را به دست آورند که بايد تلاش بيشتري صورت گيرد. محمد حسن آصفري با اشاره به جلسه اخير کميته حقيقت‌ياب بررسي علل مسموميت دانش آموزان گفت: اين کميته هفته گذشته جلسه‌اي تشکيل داد اما متاسفانه خروجي در جلسه نداشتيم چون هنوز دستگاه‌هاي امنيتي نتوانسته‌اند سرنخ‌هاي اصلي مسموميت‌ها را به دست آورند. وي ادامه داد: تاکيد کميته بر اين است که بايد دستگاه‌هاي امنيتي تلاش بيشتري کنند و اين موضوع رها نشود آن هم به صرف اين تفکر که اين کار با شيطنت تعدادي از دانش آموزان رخ داده است البته که بعد از اين اتفاق برخي از دانش آموزان هم به اين وضعيت دامن زده‌اند اما اين‌که فقط بگوييم عامل مسموميت بادکنک‌هاي اسباب بازي بودار بوده قابل قبول هيات نيست. اين عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشورهمچنين با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در اين زمينه تاکيد کرد: بايد وزارت بهداشت نوع مسموميت را مشخص کند که هنوز اين وزارتخانه براي اين کميته به صورت دقيق نوع مسموميت را معلوم نکرده است. از نمونه‌هايي همچون نفتالين نام برده مي‌شود اما اينها منشاء اصلي نيست. وي اضافه کرد: در اين مسموميت‌ها افرادي شيطنت کردند اما بايد جريان هدفمند را پيدا کرد چون اگر امروز قضيه مديريت نشود بعيد نيست که فردا اين اتفاق در مراکز عمومي و جاهاي ديگر رخ دهد لذا تاکيد ما بر اين است که بايد دستگاه امنيتي دقت و جديت بيشتري داشته باشد و عوامل مربوطه را مشخص کند. چندي قبل اعلام شده بود که تا يک هفته بعد گزارش کميته حقيقت ياب در مجلس مطرح خواهد شد. با اين وجود  اين عضو کميته حقيقت‌ياب بررسي علل مسموميت دانش آموزان اعلام کرده که اگر وضعيت به همين روال ادامه پيدا کند گزارش کميته تا دو هفته ديگر هم آماده نمي‌شود، چون هنوز سرنخ‌هاي اصلي به دست نيامده است. وي با اشاره به اطلاعيه وزارت کشور درباره دستگيري وجود 120 نفر اظهار کرد: تعدادي از اين افراد در اغتشاشات نقش داشتند، اما هنوز منشاء اصلي کشف نشده تا جلوي اين قضيه گرفته شود. آصفري در پايان در واکنش به انتشار اخباري درباره مسموميت دانش آموزان با شروع مدارس بعد از تعطيلات نوروز اظهار کرد: متاسفانه مورد‌هاي جديدي هم داشته ايم، موارد دستگيري هم سال گذشته بوده که نمي‌توانيم بگوييم عناصر اصلي هستند! اما آصفري تنها نماينده مجلسي نيست که در اين زمنيه لب به انتقاد از نهادهاي متولي گشوده است. معين‌الدين سعيدي يکي ديگر از نمايندگان مجلس نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره استفاده از دوربين براي شناسايي افراد کم حجاب و بي‌حجاب در کشور و اينکه آيا از اين تجهيزات نمي‌تواند در مواردي مشابه استفاده کرد؟، گفت: اين نحوه اولويت‌بندي موضوعات و نگاه به مسائل کشور به نظر من اساسا مشکل دارد، مشخصا در اين خصوص که تاکيد داشته‌اند از 26 فرودين اين کار را انجام خواهند داد. نماينده چابهار در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد: ظرفيت‌هاي نرم‌افزاري ما آسيب‌هاي جدي دارند چه بسا مشکلات فني دارند که منجر به يکسري چالش‌هاي اجتماعي خواهد شد.
مصاحبه نمي کنم!


همچنين معاون امنيتي-انتظامي وزير کشور، به عنوان يکي ديگر از اعضاي کميته حقيقت‌ياب بررسي علل مسموميت دانش آموزان مدعي شده که چند مورد مسموميتي که در مدارس دخترانه پيش آمد، بسيار محدود بوده وناشي از تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان براي تعطيلي کلاس‌ها بوده است. سيد مجيد ميراحمدي، در گفت و گو با خبرنگار «آرمان امروز» با ذکر اينکه نمي تواند در اين زمينه مصاحبه اي انجام دهد گفت: نقطه نظرات ما در بيانيه اي که منتشر شده آمده است. قرار است طي يکي دو روز آينده نيز بيانيه ديگري صادر کنيم که در آن آخرين دستاوردهاي اين کميته منتشر خواهد شد. با اين وجود وي در گفت و گويي با خبرگزاري مهر در خصوص اتفاقات اخير در برخي از مدارس گفت: چند موردي که در سال جديد پيش آمد که بسيار محدود بود، تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان براي تعطيلي کلاس‌ها و مدارس بوده است.يکي دو مورد نيز استفاده از گاز فلفل توسط دانش‌آموزان بوده است که شناسايي شدند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد. 
کدام مسموميت
با اين حال، همچنان تعدادي از مسئولان و نمايندگان مجلس معتقدند که اصلا مسموميتي در کار نبوده و هر آنچه رخ داده شيطنيت هايي از سوي دانش آموزان بوده است. مهرداد ويس‌کرمي عضو کميسيون آموزش يکي از همين نمايندگان مجلس است که با ذکر اينکه خوشبختانه هيچکدام از دانش‌آموزان مشکل جدي برايشان پيش نيامده، همين‌که هواي آزاد بهشان مي‌خورد خوب مي‌شدند گفته است؛ طبق گزارش‌هاي رسمي تا کنون 100 نفر در رابطه با مسموميت دانش‌آموزان بازداشت شدند. برخي از اين افراد عامدانه اين کار را کرده بودند و قصدشان تعطيلي مدارس دخترانه بود، اما تعدادي هم فريب‌خورده و وارد بازي اين افراد شده بودند. همانطور که نيرو‌هاي امنيتي مسائل ديگر را حل کردند اين بار نيز اگر موضوع امنيتي باشد اين مشکل را حل خواهند کرد.
وي افزوده است: بنده اصلا گزارشي در خصوص مسموميت جدي دريافت نکردم. شما اگر دود غليظي استنشاق کنيد ممکن است تا چند دقيقه حالتان بد شود، اما پس از آن کاملا خوب مي‌شويد. مسموميت جدي‌اي که با يک ماده خاص صورت گرفته باشد، وجود نداشته است. وي حتي پا را از اين نيز فراتر گذاشته و گفته است: اصلا مسموميتي در کار نبوده است، برخي دانش‌آموزان به دليل استنشاق بوي نفت فقط حالشان به‌هم خورده است، اينکه مسموميت نيست! حالت تهوع به لحاظ علمي هم مسموميت نيست. اين اظهارات اما کاملا نقطه مقابل سخنان آصفري است که تلويحا از کم کاري نهادهاي امنيتي و بهداشتي در زمينه شناسايي عوامل اين مسموميت ها و همچنين دليل علمي بروز آنها انتقاد کرده است! آصفري اما بعد از انتشار مصاحبه ديروز خود لب فرو بسته و تلفن هاي خبرنگاران را پاسخ نمي دهد! کمااينکه تلاش ما نيز براي انجام گفت و گويي با وي بي نتيجه ماند. به هر تقدير به نظر مي رسد در روزهاي آينده شاهد اخبار جديدتري در مورد مسموميت دانش آموزان خواهيم بود. اخباري که شايد فصل خطامي باشد براي نگراني دانش اموزان و والدين آنها.