تبادل زندانیان؛ مامور انتقال فعال شد

آرمان امروز- سرويس ديپلماسي: سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست خبري خود در خصوص آخرين وضعيت تعاملات ايران با غرب عنوان کرده است که از ابتداي دولت سيزدهم تاکيد شده است که در حوزه همسايگي و آسيا اولويت‌هاي جديد را در سياست خارجي تعريف خواهيم کرد و در اين چارچوب تلاش‌ هاي دستگاه ديپلماسي افزايش يافت و در نتيجه تلاش‌ هايي که شد و فرصت‌هايي که در منطقه بود شاهد شکل ‌گيري فضاي توام با همکاري و ايجاد صفحه جديد بوديم.
وي افزود: تمرکز دولت بر همسايگان و بر منطقه آسيا و شرق به معناي ناديده گرفتن ظرفيت‌هاي موجود در ديگر مناطق جغرافيايي يا پرونده‌ هاي مهم باقي مانده از قبل از جمله موضوع هسته‌ اي نيست. ما همواره اعلام کرديم به دنبال احترام متقابل متناسب با مصالح مشترک هستيم. به ويژه حوزه اروپا هيچ وقت از اين قاعده مستثني نبوده است اما روابط ميان کشورها دو طرفه است و نيازمند اراده مشترک براي ارتقا آن است.
وي ادامه داد: اروپا زمان قابل توجهي را در تحکيم روابط با ايران از دست داد و در اين ارتباط تصميم در اختيار اروپاست و مي ‌تواند خطاهاي گذشته را اصلاح کند. البته شاهد برخي اقدام‌ ها و ابتکارهاي سياسي جديد از سوي برخي کشورهاي اروپايي به طور دو جانبه يا ابتکارهاي چندجانبه بوديم و گفت ‌و گوهاي خوبي هم انجام شد. ايران نفس اين اقدامات را مثبت مي داند و از آن استقبال مي کند و متناسب با هر گام آن ها، ما هم گام مثبت بر مي‌داريم.
وي با ناديده گرفتن اهميت روابط با اروپاو آمريکا در دنياي امروز گفت: سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد که دنيا فقط اروپا و آمريکا و چند کشور اروپايي نيست در عين حال که روابط ما با تعداد قابل توجهي از کشورهاي اروپايي خوب است. موضوع هسته‌اي هم در اين رابطه مستثني نيست و يکي از موضوعات مهم سياست خارجي که از ابتدا مورد توجه بود و پاي ميز مذاکره براي آن حاضر شديم، است. ايران بر مبناي مذاکرات انجام شده و پيش ‌نويس‌هايي که انجام شده آماده جمع بندي و زمينه سازي اجراي آن است به شرط اين که همه طرف ها به تعهدات خود برگردند. رويکرد ما فراگير و متوجه همه طرف‌هاي منطقه و فرامنطقه‌اي است.


کنعاني درباره آخرين تحولات مربوط به آزادي زندانيان ايراني و آمريکايي اظهار کرد: گام هايي در اين رابطه برداشته شد و هم ‌چنين تلاش‌ هايي از سوي کانال مشخصي که در اين زمينه قبلا هم ايفاي نقش داشته، در حال انجام شدن است و امکان تبادل در آينده نزديک بر اساس توافق قبلي وجود دارد به شرط اين که طرف مقابل به تعهد خود ملتزم باشد.
عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات ارشد پيشين ايراني در اين خصوص مي گويد: نسبت به هفته هاي گذشته احتمال تبادل زندانيان بيشتر شده است.
 از يک طرف در داخل ايران رغبت ها براي احياي برجام بيشتر شده است و مصاحبه هاي متعددي در اين خصوص انجام شده مبني بر اين که ايران حاضر است همان برجام گذشته را احيا کند و از سوي ديگر وزيرخارجه با بورل ديدار کرد که به نظر مي رسد ديداري مثبت رقم خورده است.
وي افزود: جوزپ بورل پس از بازگشت به اروپا نظر مثبتي نسبت به رايزني ها داشت و به نحوي اعلام کرد که مسائل برجامي را از مسائل حقوق بشري و پهپادها بايد جدا کرد. البته او تاکيد کرده است بر مسائل ديگر نيز حساس هستند واين مسائل بايد حل و فصل شوند. جوزپ بورل به نحوي خواستار اين شد که هم مذاکرات ادامه پيدا کند و هم ايران از روسيه حمايت نکند.
فرجي راد ادامه داد: پس از اين نيز وزيرخارجه آمريکا موضعي مشابه بورل اتخاذ کرد و عنوان کرد که آماده مذاکره هستند. از سوي ديگر شاهد بوديم که وزيرخارجه عمان دست به تلفن شد و با همتاي ايراني خود رايزني کرد که به نظر مي رسد تبادل زندانيان با ميانجيگري طرف عماني در دستورکارقرارگيرد.
طرف عماني از گذشته در اين عرصه نقش آفريني کرده است و احتمال دارد که تماس گرفته شده در همين رابطه باشد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که سيامک نمازي طي مصاحبه با سي‌‌‌ان‌‌‌ان از زندان اوين، جايي که از سال 2015 به دليل ارتباط با يک کشور متخاصم (ايالات متحده آمريکا) در بازداشت به سر مي ‌‌‌برد، از جو بايدن، رئيس‌‌ ‌جمهور آمريکا درخواست کرد که سياسي بازي را کنار بگذارد و به اين کابوس براي او و دو فرد دو تابعيتي ديگر پايان دهد.
در ادامه اين مطلب آمده است: در کنار نمازي، مراد طاهباز و عماد شرقي به ترتيب از سال 2018 و 2020 در بازداشت هستند. يک مقام بلندپايه ايراني، که حاضر به افشاي نامش نبود، به المانيتور گفت که هيچ دليل سياسي براي اجازه برقراري اين تماس وجود نداشت.
او افزود که به عنوان مساله ‌‌‌اي بشردوستانه بنا به درخواست او ، اين موضوع تاييد شد. اين اتفاق همچنين مي‌تواند نشان ‌‌‌دهنده اين باشد که مبادله زندانيان با ايالات ‌متحده، معامله ‌‌‌اي که احتمالا شامل آزادي 7 ميليارد دلار از دارايي ‌‌‌هاي مسدود شده از کره جنوبي مي ‌شود، ممکن است نزديک‌ ‌‌تر از هميشه باشد. اين مقام ايراني به المانيتور گفت: ما از تقريبا دو سال پيش براي تبادل آماده بوديم. بهتر است از ايالات ‌متحده در مورد گام بعدي بپرسيد.
با اين وجود سخنگوي وزارت خارجه ايران تاييد کرده است که طرف عماني بار ديگر فعال شده و به نظر مي رسد تحرکاتي در يک هفته اخير صورت گرفته است که اين مقام جمهوري اسلامي نسبت به تبادل زندانيان در کوتاه مدت ابراز خوش بيني کرده است.
هر چند اين احتمال وجود دارد که بار ديگر مقامات آمريکايي اين اظهارنظر مقام ايراني را رد کرده و عنوان کنند که تبادل زندانيان در دستور کار قرار ندارد. اظهارنظري که در گذشته نيز انجام شده و اين شائبه را ايجاد کرده که شايد دولت بايدن خواهان اين است که جزئيات آن منتشر نشود تا به ابزاري عليه آن ها در داخل آمريکا تبديل نشود.
خواسته اي که به نظر مي رسد خيلي مورد توجه طرف ايراني قرار ندارد و هر تحرکي در اين خصوص رسانه اي مي شود.