حکایت ۲ شب شعر رهبر معظم انقلاب با ۸۰ شاعر عرب

مستند ترانه‌های بازگشت که به تاریخچه شعر مقاومت و فلسطین و دیدار رهبر معظم انقلاب با شعرای عرب زبان می‌پردازد در بیروت رونمایی شد. مستند ۷۰ دقیقه‌ای ترانه‌های بازگشت به زبان عربی از سوی مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی تهیه شده و با همکاری وزارت فرهنگ لبنان در بیروت رو نمایی شد.
بررسی ۳ دوره شعر فلسطین
در مستند ترانه‌های بازگشت به دوره آغازین شعر مقاومت فلسطین پرداخته شده است. در دوره دوم با توجه به شکست‌های به وجود آمده یأس و حسرت وارد شعر شده است و در دوره سوم نیز که به سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ اشاره دارد با پیروزی‌هایی که به دست آمده بازگشت امید به شعر مقاومت را شاهد هستیم و در حال حاضر در شعر مقاومت به ایثار، شهادت، جهاد و بیداری رسیدیم.
حکایت ۲ شب شعر با شاعران عرب


«ترانه‌های بازگشت» که قرار است در چندین کشور عربی- اسلامی نیز پخش شود، ضمن بازگفتِ تاریخ اندوه‌بار فلسطین، حکایتِ دو شب شعر در تاریخ‌های ۲۷/۱/۱۳۸۵ و ۱۶/۱۱/۱۳۹۰ را به ما یادآور می‌شود که به تدبیر، کاردانی و ژرف‌نگری رهبر معظم انقلاب و با حضور بیش از ۸۰ شاعر از کشور‌های عربی و اسلامی تشکیل شد تا موضوع فلسطین نه از نگاه تاریخی و تحلیلی و خبری، که در بستر زبان عاطفی و حماسی و غنایی، از کلام شاعران روایت شود تا بتواند با درآمیختن به هنر شعر برخاسته از شعور، به مانایی بر دل‌ها بنشیند و بر پرده وجدان‌های بیدار نقش بندد.
درک رهبر انقلاب از تأثیر شعر
محمد مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان در مراسم اکران خصوصی این مستند با تأکید بر اینکه در جبهه جنگ فرهنگی، شعر یکی از ممیز‌ترین ابزار نبرد با دشمنان اسلام است، اظهار داشت: توجه رهبر معظم انقلاب به این موضوع در قالب این مستند به خوبی به تصویر کشیده شده و این خود می‌تواند راهنمایی مؤثر در مسیر نبرد فرهنگی باشد.
مجتبی امانی، سفیر کشورمان در لبنان نیز در مراسم اکران این مستند عنوان کرد: مقاومت امروز در تمام جبهه‌های مختلف به کنشگر تبدیل شده و در جنگ نرم و جبهه فرهنگی نیز با تولید مستند‌هایی از این دست پیش رو است. این مستند علاوه بر اکران‌های عمومی و خصوصی در کشور‌های مختلف و در شبکه‌های تلویزیونی محور مقاومت از شبکه‌های یک و ۲ رسانه ملی نیز پخش شد.
محمدحسن مقیسه، استاد دانشگاه، در یادداشتی با اشاره به اهمیت این مستند نوشت: «سال‌ها پیش در جایی نوشته بودم: داستان سراسر غم‌بار و دردناک قطعه‌ای از خاک با برکت خدا که در قلب جغرافیای عاطفه بشری و تاریخ پرهیمنه و شکوهمند اسلامی، سال‌های سال است که از هر زبان و در هر بیان تکرار شده، داستان سرزمینی است که در پیشینه فراخ و پر فراز و نشیب خود، مهبط انبیای بزرگ و سرنوشت‌ساز الهی را بر پیشانی دارد و مهد تمدن و فرهنگ کهن اسلامی بوده است.
اما...، اما این کوچک نجیب، اکنون روزگارانی است که چنان به خشم تیغ‌های آهیخته گرفتار آمده که جز اندوه و حرمان و درد، به چشمان وجدان‌های بیدار هدیه نمی‌کند.» این استاد دانشگاه در ادامه می‌نویسد: فلسطین، و درد‌ها و آرزوهایش، و آوارگی مردمان بی‌پناهش، و سترگی جوانان پرنشاطش و نستوهی زنان مقاومش، و شمار شهیدان بی‌شمارش، و جنایت و قساوت دشمنانش که جز به خون صاحبان اصلی این سرزمین سبز، خواب به مزبله افکارشان راه نمی‌یابد، و... و همه و همه این گفته‌ها و ناگفته‌های این تکه غم‌بار- که آن را پاره تن امت بزرگ اسلامی تعبیر کرده‌اند- از گذشته‌های دور در جامعه ایران، حتی ایرانِ قبل از طلوع سپیده‌دم انقلاب اسلامی، خصوصاً در بیان علمای زمانه‌شناس و اندیشمندان آگاه، زنده و پوینده و فریادگر بوده است.
فریاد فراموش‌نشدنی آزادی قدس
مقیسه در ادامه آورده: پس از رویش نخستین جوانه‌های نظام شکوهمند جمهوری اسلامی در این پهنه از خاک خدا، فلسطین و آلام و آمال آن، در برد نگاه ژرف‌نگر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، همواره به دقیق‌ترین منظر حضور داشته و نمود عینی آن با اعلام روز قدس که در آخرین جمعه هر ماه رمضان تکرار می‌شود، بارز گشته است. پس از آن عبد صالح نیز، رهبر مدبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله)، به همین دید، بدان منظر نگریسته و در ترسیم افق بلند جامعه اسلامی، با پیام و بیان، دقیقه‌ای از این مهم را فروگذار نبوده و بار‌ها به تفسیر و تحلیل جنبه‌های گونه‌گون آن همت یازیده‌اند و همواره برای مانایی آن سرزمین از هیچ کوششی باز نایستاده‌اند.»
و اینک و در آستانه چهل و پنجمین سالروز جهانی قدس، مستند «ترانه‌های بازگشت» که به همت و حمیت جمعی از باورمندان آزادی سرزمین فلسطین در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، برای اولین‌بار بازنشر و پخش می‌شود، گام پرتوان جدیدی است که آمده است تا فریاد فراموش‌نشدنی ر‌هایی بیت‌المقدس عزیز را در یاد‌ها و نام‌ها زنده و طنین‌انداز کند.
وی در پایان به این موضوع اشاره کرده که امید داریم پس از نمایش «ترانه‌های بازگشت» در سیمای جمهوری اسلامی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، همه ایرانی‌های آزاده خوشحال شوند و صهیونیست‌های غاصب و قالب تهی‌کرده بیشتر بترسند و افزون‌تر بلرزند و بدانند که ستون سست و لرزان خیمه نیم‌افراشته این جماعت فروریختنی است. صهیونیست‌ها باید بدانند که اگر عاقل باشند، خروج از سرزمین‌های اشغالی، با چمدان‌های بسته و در دست، شیک‌تر از فرار به سوی دریاست!