دیجی‌کالا چقدر به فرهنگ متعهد است؟

دیجی‌کالا امروز در ایران یک غول اقتصادی و بازرگانی محسوب می‌شود که به‌طور عادی باید به فرهنگ رسمی و قوانین کشور متعهد باشد. تبلیغ لباس زنانه در فضای عمومی به‌طور عادی باید دارای دستورالعمل‌ها و قوانینی باشد که وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد اسلامی مسئول آن شناخته می‌شوند. با این حال مدیریت خود این شرکت برای تطبیق فعالیت‌های آن با فرهنگ عمومی و رسمی کشور نیز چیزی نیست که بشود آن را نادیده گرفت. از یک شرکت بزرگ انتظار می‌رود به همان اندازه که انتفاع اقتصادی خود را در نظر می‌گیرد، نیم‌نگاهی هم به فرهنگ داشته باشد. مدت‌هاست که دیجی‌کالا و به‌تبع آن بسیاری از شرکت‌ها در فضای مجازی نسبت به رعایت بایسته‌های فرهنگ عمومی غیرمسئولانه عمل می‌کنند. بدیهی است که تبلیغ لباس زنانه به سبک و سیاق کشور‌های غربی نمی‌تواند در یک کشور اسلامی الگوبرداری شود. دست‌کم دیجی‌کالا باید بداند در صفحات پربازدید رعایت الزامات فرهنگی نباید نادیده گرفته شود.
سه سال پیش و در سال ۹۸ مدیرکل وقت دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده بود که اقدامات تبلیغاتی فعالان، مجریان و مانکن‌های نمایش‌های مد و لباس در فضا‌های تبلیغاتی پایش و ارزیابی و در عین حال نظارت خواهند شد.
بنا بر سخنان احسان‌الله حجتی به عنوان مقام مسئول وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به گزارش برخی ناهنجاری‌ها در حوزه تبلیغات در فضای مجازی با ابلاغ اخیر این دفتر، اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها موظف به نظارت دقیق‌تر و گزارش اقدامات نظارتی خود هنگام صدور و اجرای طرح‌های تبلیغاتی در رسانه‌های محیطی، آگهی‌نامه‌ها، فضای مجازی و دیگر فضا‌های تبلیغاتی شده‌اند.
وی مسئولیت مغایرت پوشش‌ها و آرایش مانکن‌های حاضر در تبلیغات با هنجارها، اخلاق و نیز قوانین و مقررات تبلیغاتی را برعهده مجریان تبلیغات، برگزارکنندگان رویداد‌ها و فعالان مد و لباس دانسته و با اشاره به همکاری پشت‌پرده برخی دست‌اندرکاران تبلیغاتی با فعالان مد و لباس در شبکه‌های مجازی با هدف ترویج پوشش‌های نامتناسب و خارج از عرف و اخلاق جامعه عنوان کرده بود: کانون‌های آگهی و تبلیغاتی استان‌ها و تشکل‌های مربوط به‌ویژه آن‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از همکاری مانکن‌های مد و لباس در تبلیغات بهره‌برداری می‌کنند باید با رعایت دقیق قوانین و مقررات تبلیغاتی از فعالیت‌های خلاف موازین عرفی و اخلاقی پرهیز کنند.


به گفته این مقام مسئول با کانون‌های آگهی و تبلیغاتی که تخلف آن‌ها بر اساس گزارش سازمان‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط یا پایش و ارزیابی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محرز شود، براساس قانون به شدت برخورد و در مورد اعتبار پروانه فعالیت و ادامه فعالیت آن‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.
براساس اعلام روابط‌عمومی دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دفتر همراه با زمینه‏‌سازی استفاده از ظرفیت‏ها و ابزار‌های تبلیغاتی در حمایت از کسب و کار‌هایی که فعالیت خود را مطابق با قوانین و مقررات انجام می‌دهند، عملکرد فعالان تبلیغاتی را نیز به‌طور دقیق نظارت و ارزیابی می‌کند.
امروز پس از گذشت سه سال از این سخنان سایت شرکت دیجی‌کالا در تبلیغ لباس‌های زنانه خود را ملزم به رعایت اصول اسلامی نمی‌بیند و نهاد‌های مسئول نیز ظاهراً به وظایف نظارتی خود در این زمینه واقف نیستند.