انتخاباتِ دگرگون ساز

هوشمند سفیدی
309 روز دیگر شاهد برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواهیم بود؛ انتخابات منحصر بفرد تحت تأثیر عوامل مختلف و معنادار.
شاید یکی از عواملی که این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را اهمیتی دو چندان می بخشد، حوادث و ناآرامی‌های بعد از فوت مرحوم مهسا امینی و مجموعه فعل و انفعالات سیاسی بعد از آن باشد؛ زیرا، این اتفاقات نشان داد که 
نسل جديد به ويژه زنان و دختران، مطالباتي دارند که تحقق آنها به تحولات در زمينه هاي مختلف نياز دارد و يکي از اين زمينه ها، ترکيب و ويژگي هاي نمايندگان مجلس است، بايد ديد اين ديدگاه ها، چگونه راه خود را به خانه ملت باز مي کنند. به گونه اي رهبر انقلاب در پيام نوروزي بر ترسيم سال شيرين تأکيد کردند، طبيعي است مردم براي شادکامي انتخاباتي؛ بايد نمايندگاني را به مجلس بفرستند که بتوانند سهم شايسته اي را در حل مسائل، ارتقاي کارآمدي، بهبود وضعيت و افزايش رضايت سياسي داشته باشند.


 دومين عامل مهم، آمار پايين مشارکت سياسي انتخابات رياست جمهوري سال 1400 و وجود رقم بالاي آراي باطله است؛ اگر پيام انتخابات رياست جمهوري در اين زمينه به خوبي شنيده شده باشد، بايد تأثير خود را در نحوه برگزاري اين دوره از انتخابات نشان دهد؛ تا بتواند ضمن کاهش آراي باطله و سفيد، ميزان مشارکت را افزايش دهد. سومين عامل خاص اين دوره از انتخابات، عملکرد تندروهاي مجلس و فقدان رضايت بالا از عملکرد اين دوره از مجلس در سپهر سياسي کشور است، به گونه اي که برخي مواضع تندروها، حتي صداي خود اصولگرايان را که مجلس يازدهم را در اختيار دارند، درآورده است. عامل چهارم، لزوم اصلاح رکود نرخ مشارکت مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي دوره يازدهم است که کمترين مشارکت در اين نوع انتخابات را در دوره حيات جمهوري اسلامي ايران به خود اختصاص داد، نرخ مشارکت 57/42 درصد در کشور و 24/26 در تهران. بايد بررسي شود که چگونه و با چه ساز و کارهايي مي توان به مشارکت حداکثري در دوره دوازدهم دست يافت و حداقل، مشارکت در انتخابات مجلس را به ميانگين مجموع ده دوره اول يعني حدود 64 درصد رساند. براين اساس، شايد در صحنه سياست داخلي، واقعه اي مهمتر از انتخابات مجلس در سال جاري نباشد، اگر مسئولات برگزاري انتخابات با دورانديشي به اين رويداد سياسي مهم بنگرند و تصميماتي را اتخاذ کنند تا همه مردم به اين اعتماد برسند که مي توانند نمايندگاني مطابق با علايق و سلايق خويش را به مجلس بفرستند، آنگاه مي توان در يک جشن سياسي بزرگ، بسياري از حوادث ناگوار را از ياد برد و به آينده اي روشن، اثربخش و راهگشا دل بست؛ در اين صورت است که مي توان آن را «انتخاباتي دگرگون ساز» نام نهاد؛ انتخاباتي که پيامد آن، شکل گيري مجلسي در طراز ملت بزرگ ايران و متناسب با نيازهاي جامعه باشد.