فقر فرهنگی در روستای میلیاردی پایتخت!

آرمان امروز- رها معيري: مي‌گويند اينجا روستاي رسالت است. اما هيچ نشاني از روستا در آن وجود ندارد‌. چند سالي است که از منطقه 10 جدا شده و به بخش «شهر آفتاب» حد فاصل منطقه 19 و 20 شهرداري تهران سپرده شده است. مديريت شهري آن به مديريتي روستايي بدل شده و به جاي شهرداري  و شهردار ناحيه يک دهياري گذاشته‌اند که اين دهيار با راي شوراي محل انتخاب مي‌شود. اين انتخاب ممکن است فردي باشد که سابقه مديريت شهري نداشته و محله‌اي با بيش از 10 هزار نفر را دچار عقب ماندگي کند. اگرچه ظاهر محله شکل تجاري مي‌گيرد و ساخت و ساز تجاري در آن زياد شده است اما نشاني از افزايش امکان رفاهي شهروندي در آن ديده نمي شود. به‌نظر اينجا هيچ مسئولي نگاه فرهنگي و اجتماعي ندارد و فرهنگ و رفاه شهروندان برايشان مهم نيست. براي اثبات اين حرف دلايل متعددي وجود دارد. در واقع املاک اين شهرک بخشي از زمين‌هاي «عبدل‌آباد فرمان فرما» است که در منطقه 19 شهرداري قرار دارد نقشه ساخت اين شهرک متعلق به دهه 50 است که هدفش خانه‌دار کردن کارمندان شرکت نفت تهران بود، کوچه‌هاي شهرک همه 12 متري و خيابان‌ها 20 متري در نظر گرفته شده و راه اصلي آن به عبدل‌آباد کنوني وصل مي‌شد اما هنوز نقشه ساخت شهرک اجرايي نشده بود که با وقوع انقلاب اسلامي زمين‌هاي شهرک به مردم فروخته شد. 
محله‌اي که يک دکه روزنامه و کتاب ندارد، اما دو دکه چاي و سيگار دارد، هيچ موسسه يا آموزشگاه فرهنگي ندارد اما تا دلتان بخواهد ساختمان سازي و جابه جايي پول هاي هنگفت قانوني و به گفته اهالي غير قانوني را دارد. محله‌اي که عده‌اي در آن پولدار شده‌اند و به دليل تعطيلي تمامي فعاليت فرهنگي، شاهد عقب ماندگي فرهنگي در محله هستيم. اينجا عده‌اي هر روز پولدار مي‌شوند و اکثريت با روياي پولدار شدن با حداقل امکانات بهداشتي و فرهنگي و اجتماعي زندگي مي کنند. آب آشاميدني از چاه مي‌‌آيد، فاضلاب شهري ندارد و آب‌هاي حمام و شست‌وشوي ظروف با مواد شيميايي، آب‌هاي درمانگاه‌ها و مکانيکي و تعويض روغني و .... همگي راهي جوي آب داخل کوچه و خيابان مي‌شوند و به زمين‌هاي کشاورزي و سبزي کاري اطراف محله مي‌روند. محله دبيرستان پسرانه ندارد، درمانگاه شبانه روزي ندارد، کتابخانه يا مکان فرهنگي ندارد و تنها مکان فرهنگي يعني «سراي محله» به‌دليل مديريت ضعيف دهياري و شوراي محله تعطيل شده است. از دو خط اتوبوسراني يکي را تعطيل کرده و آن يکي به شکلي بسيار بد خدمات مي‌دهد و شهروندان براي سوار شدن به اتوبوس گاهي بايد ساعاتي طولاني منتظر باشند.
به شهرک رسالت کد روستايي دادهاند، براي خانههاي ميلياردي
متاسفانه به اين شهرک رسالت کد روستايي داده‌اند، در حالي که هيچ ويژگي روستايي ندارد. درشهرک و در کنار آن صالح آباد قيمت بعضي ملک ها به بيش از متري يک ميليارد تومان رسيده است اما اگر فکر مي کنيد از درآمد خريد و فروش اين ملک‌ها همه مردم سودي مي‌برند کاملا در اشتباه هستيد. بسياري از مغازه دار بسياري از مغازه داران در آمدهاي ميلياردي دارند اما از اين درآمد چيزي هزينه فرهنگ و نيازي هاي فرهنگ و اجتماعي محله و مردم محله نمي شود. واقعيت اين است که «‌ما در شهرک و صالح آباد با رشد اقتصادي و توسعه منفي روبه رو هستيم». پولدارهاي پولدارتر مي‌شوند و مردم بدون اطلاع از قيمت ملک در نقاط ديگر شهر، به خيال اين که قيمت ملک آنها افزايش پيدا کرده منتظر تجاري شدن خانه‌هايشان هستند. مردم مجبور هستند براي هزينه زندگي پارکينگ خانه‌هاي خود را انبار کنند و حق ساده داشتن يک پارکينک را از خود بگيرند. برخي اهالي مي‌گويند: «براي اينکه پارکينگ خود به انباري اجاره دهيم بايد کرکره بياندازيم و براي اين کار ممکن است مجبور باشيم چنديم ميليون شيريني بدهيم.»


ماشين ها در خيابان پارک مي شود و ترافيک و آلودهاي صوتي و محيط زيستي را شاهد هستيم. کسبه اجناس خود را در پياده‌رو و خيابان مي گذارند و بخشداري و دهياري و شوراي محله تنها کارشان اخطار دادن با بنر است و هيچ برنامه مشخص و مستمري براي از بين بردن سد معبر در پياده روها و خيابان ها ندارند ترافيک وحشتناک صالح آباد و شهرک به خاطر سد معبر سد معبر کسبه با جان و اعصاب شهروندان بازي مي کند. کودکان و نوجوانان بعد از مدرسه هيچ فضاي فرهنگي و اجتماعي براي استفاده ندارد و اگر کودکي بخواهد به کلاس زبان يا موسيقي برود بايد هر روز با کرايه اتومبيل شخصي به مناطق ديگر برود و درکنار هزينه کلاس کلي هم هزينه اتومبيل بدهد. همين امر باعث شده است خانواده ها از کمک فرهنگي و آموزشي به کودکان خود ناتوان باشند.
به گفته اهالي؛ تنها مکان فرهنگي ارائه آموزش هاي فرهنگي و اجتماعي سراي محله بود که بعد از آمدن بخشداري آفتاب تعطيل شد و حدود 15 هزار شهروند ساکن شهرک و صالح آباد به خصوص زنان و دختران و سالمندان از خدمات آنها محروم شدند. اينجا محله‌اي تجاري مسکوني شده است که فقط بخش تجاري و پول آن ديده مي شود و محله روز به روز از توسعه يافتگي  فاصله بيشتري مي گيرد. ما شاهد ساخت و سازهاي گسترده تجاري هستيم که مي تواند خوب باشد به شرطي که فقط متعلق به عده اي خاص نباشد و مردم هم سهم داشته باشند.  حداقل بخشي از هزينه ها براي فرهنگ مردم به خصوص نسل جديد خرج شود.  اينجا شهرک رسالت و صالح آباد است‌، که روستا ناميده شده . اينجا هيچ خانه اي زير ميليارد پيدا نمياينجا هيچ خانه اي زير ميليارد پيدا نمي شود و در برخي نقاط ملک متري يک ميليارد است. به نظر بايد گفت اينجا روستاي ميلياردرهاست که درحال پس رفت فرهنگي است.