تردید در اردوگاه اصولگرایان

آرمان امروز، گروه سياسي: با نزديک شدن به اتمام دو سال فعاليت دولت سيزدهم مي‌توانيم بگوييم که وضعيت کنوني «اقتصادي»، «سياسي»، «اجتماعي»، «بين‌الملل» و ... بسيار نگران کننده دنبال مي‌شود که البته در مورد رخ‌دادهاي آينده که با چه چالش‌هاي ديگري بايد دست به گريبان باشيم، شرايط مبهمي پيش‌رو خواهيم داشت. باتوجه به ميزان آرايي که ابراهيم رئيسي در انتخابات 1400 به دست آورد به‌خودي خود با منقدان زيادي وارد پاستور شد. حالا به‌دليل مشکلات کنوني کشور که حسابش از شمارش گذشته است، مي‌بينيم رفته رفته از تعداد حاضران در اردوگاه دولت سيزدهم کمتر و کمتر مي‌شود. اين در شرايطي است که هواداران ديروز دولت براي حفظ ظاهر هم که شده لب به انتقاد باز مي‌کنند ولي برخي چهره‌هاي اصولگراها  پا را از انتقاد فراتر گذاشتند و با صراحت اعلام مي‌کنند که دولت سيزدهم به شدت آسيب ديده است و نزديک به 95 درصد از کساني که به رئيسي راي داده بودند حالا پيشمان هستند. انتقادها از دولت رئيسي آنقدر زياد شده است که شايد کابينه کم تجربه سيزدهم نتواند اين کشتي را به ساحل برساند. در ادامه اين گزارش ديدگاه تعدادي از چهره‌هاي اصولگرا که حالا چه در مجلس چه خارج از مجلس در صف منتقدان دولت ايستاده‌اند اشاره‌ خواهيم کرد.
95 درصد نمايندگان پشيمانند!
«شهريار حيدري»، نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: متاسفانه تعدادي از نمايندگان مجلس ازآقاي رئيسي دعوت کردند که بيايد و رئيس جمهور بشود و اين باعث زير سوال رفتن جلس شد. چند نماينده با خواهش و وعده وعيد يک طوماري جمع کردند براي آقاي رئيسي و الان هم 95 درصد آن‌ها خودشان پشيمان هستند. همه از مجلس و ملت عذرخواهي مي‌کنند که چرا اصلا رئيسي را براي رياست جمهوري دعوت کرده‌اند. اگر مروري به گذشته داشته باشيم، مي‌بينيم مقام معظم رهبري همواره قوا را به‌وحدت، هم‌افزايي و هم‌گرايي دعوت کرده‌اند، ضمن اين‌که با توجه به شرايط اقتصادي موجود اين هم‌گرايي و وحدت يک ضرورت است و قطع به يقين مجلس، دولت و تمام قوا از فرمايشات مقام معظم رهبري تبعيت مي‌کنند. به‌همين دليل لايحه‌هايي که دولت مي‌فرستد مجلس همواره آن‌ها را در اولويت گذاشته و اين‌گونه به دولت کمک مي‌کند. تيم دولت واقعا تيم کارآمدي نيست. شخص مقام معظم رهبري در چند روز گذشته به دولت تذکر دادند که مشکل اول کشور اقتصاد است. متاسفانه تعدادي ازنمايندگان مجلس ازآقاي رئيسي دعوت کردند که بيايد و رئيس جمهور بشود و اين باعث زير سوال رفتن مجلس شد. چند نماينده با خواهش و وعده وعيد يک طوماري جمع کردند براي آقاي رئيسي و الان هم 95 درصد آن‌ها خودشان پشيمان هستند. همه از مجلس و ملت عذرخواهي مي‌کنند که چرا اصلا رئيسي را براي رياست جمهوري دعوت کرده‌اند. متاسفانه تعدادي از نمايندگان مجلس از آقاي رئيسي دعوت کردند که بيايد و رئيس جمهور بشود و اين باعث زير سوال رفتن مجلس شد. چند نماينده با خواهش و وعده وعيد يک طوماري جمع کردند براي آقاي رئيسي و الان هم 95 درصد آن‌ها خودشان پشيمان هستند.
ممکن است شرايط از اين که هست سختتر شود


 «فريدون عباسي»، نماينده کازرون با انتقاد از نوع مديريت دولت سيزدهم گفت: براي اداره کشور، دولت بايد مقتدر و متخصص باشد و استاندار‌ها و فرماندار‌ها اختيارات لازم را داشته باشند. در دولت‌هاي مختلف و حتي الان، اين اقتدار و اختيار وجود ندارد، بنابراين هر چقدر قانون تصويب کنيم تا زماني که مديران در استان‌ها نتوانند مسائل را حل کنند، مشکلات کشور لاينحل باقي خواهد ماند. ما بايد سرمايه اجتماعي خود را با صداقت حفظ کنيم و به مردم واقعيت را بگوييم که اين يک مبارزه است. يعني ما خود را از چنگال استکبار آزاد کرده و استقلال و آزادي کشور را به دست بياوريم، ولي دشمن مدام مي‌خواهد با روش‌هاي مختلف اين‌ها را از ما بگيرد. اين چهره اصولگرا مي‌گويد: ممکن است عده‌اي در کشور احساس کنند که آزاد نيستند و اين طبيعي است، ولي اصل آزادي، آزادي از چنگال استکبار جهاني است که ما آزاد شديم. ما مرکز تصميم‌گيري را از خارج کشور به داخل مملکت منتقل کرديم و در حال دادن تبعات اين استقلال و آزادي هستيم بنابراين مردم منتظر اين هم باشند که شرايط از اين هم که هست، سخت‌تر شود. نظام بايد کارش اين باشد که تبعيض در بين مردم نباشد، در اين صورت مردم اين فشار‌ها را مي‌پذيرند، چون همه مي‌توانيم اين سختي‌ها را تحمل کنيم، ولي اگر سختي و فشار هست بايد براي همه باشد نه قشر خاصي. دولت تا حدي توانسته مشکلات را کنترل کند، ولي ما مشکلات ديگري هم داريم. بايد نظام انتخاباتي تغيير کند.
در جنگ اقتصادي، فرمانده دسته را فرمانده لشکر کردهاند
«محمد خوش‌چهره»، نماينده اصولگراي ادوار مجلس گفت: اکنون کليپ‌هايي در فضاي مجازي موجود است (که) وعده‌هاي مسئولين، رئيس‌جمهور، وزرا و رئيس‌مجلس را آورده‌اند. در آنجا حرف‌هاي ديگري را گفته‌اند و الان چيزي ديگري اتفاق مي‌افتد. در جلسه‌اي که داشتيم، به آقاي رئيسي عرض کردم يک چشم من از آمدن شما خندان است و چشم ديگرم، گريان. خندان از اين بابت است که مي‌بينم دولت يکدست شده است و کارها پيش مي‌رود. قواي مجريه، مقننه، قضائيه و نهادهاي انقلابي، شهرداري تهران و… همه کاري شده‌اند و مي‌خواهند وظايفشان را انجام دهند. اينکه که در گذشته ناهماهنگي‌هايي بود، ديگر نيست. اما چشم ديگرم گريان است چون اگر شما از عهده وعده‌هايي که داده‌ايد بر نياييد، مردم ديگر نمي‌گويند، دولت مردمي رئيسي نتوانست، بلکه آنها اين را به پاي رژيم، نظام و حتي اسلام مي‌نويسند. اين خيلي خوب است که به پيچيدگي مسائل و جنگ توجه دارند، اما براي اجراي وعده‌ها در اين جنگ اقتصادي، يک فرمانده دسته را فرمانده لشکر کرده‌اند. فرمانده گروهان را که اتفاقاً جوان خوبي است را فرمانده لشکر گذشته‌ايد در حالي که تجربه کافي ندارد.
اصولگراها شکي در ناکارآمدي دولت ندارند
«مهرداد لاهوتي»، نماينده ادوار مجلس شوراي اسلامي در اين زمينه به «آرمان امروز» مي‌گويد: «باتوجه به اينکه دولت براي انتخاب کابينه خود زمان کافي در اختيار داشت ولي باز هم مي‌بينيم از افرادي رونمايي کرد که نه‌تنها تجربه کافي نداشتند، بلکه از تخصص مورد نياز هم برخورددار نبودند. همين افراد باعث شدند که کابينه سيزدهم مسير پرچالشي را در انتظار داشته باشد. در اين شرايط نمي‌‎توانيم بگوييم که اين تغييرات در راستاي بهبود شرايط شهروندان در حال انجام است، در واقع دولت در حال پوشاندن اشتباهات خودش است تا بتواند در ادامه چالش‌ها را برطرف کند. توجه داشته باشيد هنگامي که يک وزير در سال اول دولت به مجلس معرفي مي‌شود بايد برنامه‌هاي خود را براي يک دوره هشت ساله يا نهايتا چهارساله ارائه دهد نه ‌اينکه در عرض دو سال وزارتخانه 2 وزير را تجربه کند. اگر دولت دست به تغييراتي در راستاي بهبود شرايط جامعه نزند، خود مجلس مجبور است اين کار را انجام خواهد داد. تحليل بنده اين است که مجلس نمي‌خواست در کمتر از يک سال دست به جراحي کابينه بزند و اين مسئوليت را به دولت سپرد و در واقع نخواست براي اين موضوع از جيب خود هزينه کند. يک وزير بايد از 3 شاخصه مهم برخوردار باشد. «تعهد»، «تجربه»، «تخصص» از جمله نشانه‌هاي يک وزير کارآمد است. در انتخاب وزيراي جديد، دولت بايد به اين سه شاخص دقت کند در ثاني توصيه من اين است که آقاي رئيسي فردي را به‌عنوان وزير انتخاب کند که در درجه اول به دولت سيزدهم تعصب داشته باشد و تنها براي رسيدن به وزارتخانه شعار و تعهد ندهد. نمي‌خواهيم دولت سيزدهم را با دولت‌هاي دوازدهم و يازدهم مقايسه کنيم ولي اگر نگاهي بيندازيم مي‌بينيم که اين دو دولت قابل مقايسه با هم نيستند چون روحاني با دقت کابينه خود را انتخاب کرده بود. حالا خود اصولگراها به منتقدان اصلي دولت تبديل شده‌اند چون شکي در ناکارآمدي دولت ندارند.»