هیچکس نمی‌بیند، هیچکس نمی‌شنود

صدای کوبیدن دَر ، صدای ماشین اسباب‌کشی‌، صدای شکسته شدن وسایل در حین جابه‌جایی ، ماشین‌های پر از وسیله که یک به یک به دلیل گران شدن اجاره خانه ها در خیابان های شهر جابه جا می‌شوند ! و مردمی که در میان هیاهوی شهر و صداهایی که فریاد می‌زنند، کاری کنید برای مسکن به دنبال خانه ای برای اسکان به بنگاههای معاملات ملکی روان هستند و دست خالی بیرون می‌آیند!. مردمی که با آغاز سال جدید به امید کاهشی در تورم به امید افزایشی در درآمد به امید تحولی در اقتصاد می دوند و می دوند تا به سر پناهی برای خانواده برسند ، زنان و مردان دوشادوش کار می کنند چند جا با هم اما هنوز نمی توانند ازهزینه کرایه مسکن که به صورت غیر متعارف افزایش می یابد برآیند!. محله را عوض می کنند ، منطقه را عوض می کنند به امید انکه بتوانند جایی متناسب در آمدشان بدست اورند ! انان تلاش می کنند چون زندگی را دوست دارند چون می خواهند زندگی کنند چون زندگی را موهبتی الهی می دانند پس برای آن تلاش میکنند اما سهم مدیران و مسوولین دراین هیاهوکجاست !؟
آیا قول ساخت مسکن  و افزایش وامها و تسهیلات برای خرید و نوسازی در بافت های فرسوده به سرانجام رسید !؟ آیا وعده کاهش تورم و روند تثبیت قیمت‌ها به جایی رسید‌؟ آیا کرایه منزل که به گفته منابع خبری 5/1 برابر شده نتیجه حاصل از آن تلاشهااست!  صدای شکسته شدن پنجره و گریه کودک و ناله زنی که به خاطر ناکافی بودن امکانات زندگی و نداشتن سرپناه در کوجه طنین انداز شده و افزایش کرایه انان را ناامید ساخته که چه کنند !؟ در همین ارتباط شاید دلیل این همه نگرانی و مسئله در مسکن را بتوان در جایی دیگر جستجو کرد ! جایی که گزارشهای متعدد تاکید بر نقش تورم ، نرخ ارز ، .... تعریف کرده اند ! راستی  صدای گریه مادر در کوجه طنین انداز است که مراقب وسایل‌مان باشید !
براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد شرایط بازار مسکن در سال جدید به طور مستقیم به میزان تورم عمومی و همچنین شرایط بازارهای موازی و اثرگذار مانند بازار ارز بستگی دارد؛ هفته‌‌‌‌های پایانی سال گذشته، بازار معاملات مسکن تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز از یکسو و همچنین تورم و انتظارات تورمی، با رشد قیمت همراه بود. این در حالی است که هر نوع افزایش قیمت در این بازار، باعث به حاشیه رانده شدن طیف بیشتری از تقاضای مصرفی می‌شود. راستی صدای کودکی که منتظر رسیدن ماشین برای بردن اسبابهای خانه است شنیده می شود ! که در دلش برای بازی با همسالان آشنا گریه می‌کند !! براساس گزارش خبرگزاری مهربررسی آمارها نشان می‌دهد از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان آذرماه امسال قیمت مسکن تنها در دو ماه آن هم به مقدار بسیار اندک کاهشی بوده است به نحوی که با توجه به تورم این میزان کاهش اثر بااهمیتی در افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها نداشته است و با رشد ۵۵ درصدی قیمت مسکن در دولت سیزدهم مواجه بودیم. دولت سیزدهم برای افزایش تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کلید زد. در قالب این طرح، دولت وعده داد که تا پایان کار دوره ۴ ساله‌اش در ۱۴۰۴، ۴ میلیون واحد مسکونی تحویل متقاضیان بدهد؛! پدر همچنان دراندیشه جستجوی سر پناهی برای خانواده است اما راهی نمی یابد یک محله پایینتر یک منطقه دورتر و حالا خارج شهر.!
 اما باز هم باید راهی جست تا بار سنگین این فشار را از دوش مردم کاست، تاصدای گریه کودکی یا رنج مادری و ناامیدی پدری برای جستجوی مسکن مناسب کمتر شنید ه شود!.  به‌نظر می رسد مسئله مسکن که از 1340 مسئله شهر تهران و کشور بوده همچنان دامنگیر دولتها است و انان ناتوان ا ز پاسخگویی به پیش می روند و مسئله گرانی کرایه و خرید مسکن منجر به بروز مشکلات زیادی در حوزه امنیت روانی و اجتماعی مردم می شود .


مسکن نخستین و جدی ترین مسئله برای شهرهای کشور است که بی توجهی یا کم توجهی به آن مسائل زیادی را به وجود می اورد! دراین میان راهکارهای اصلی برای کاهش قیمت اجاره و خرید مسکن جز در اصلاح وضعیت اقتصاد و کاهش تورم   و هزینه ساخت میسر نیست!. دراین میان کم توجهی به ظرفیت بافتهای فرسوده برای تولید مسکن نیز مزید بر علت است از اینرو به نظر می رسد برای کوتاه مدت دولت باید راهکار حمایتی از مستاجرین را با دادن وام های موثر و اثر گذار و درعین حال آسان برای تداوم سکونت استجاری ارائه کند که بحران مسکن تا حدی قابل تحمل شود و در میان مدت با طراحی برای تولید مسکن ارزان که یقینا در بستر بافتهای فرسوده که جز مناطق مرکزی شهرها هستند نسبت به عرضه مسکن مناسب تلاش کند!. شاید اگر سرمایه گذاری دولتی بر بافت‌های فرسوده برای تولید مسکن که بیش از چند دهه است که مسئله اساسی شهرهای کشور می باشد مورد توجه دولت ها بود و از ساخت مسکن در زمین های حاشیه شهرها که فاقد زیر ساختها ی لازم برای اسکان هستند خودداری می شد امروز شاید تولید انبوهی از مسکن های مناسب و نسبتا ارزان برای اجاره و خرید در مرکز شهرها بودیم و نگران مسائلی چون فرسوده گی ، زلزله  و..... نمی شدیم !فراموش نکنیم که مسکن از اولویت ها ی اصلی زندگی ست پس نمی توان آسان از آن عبور کرد !می بایستی  به فکر مستاجرین باشیم ؛ شاید نهضت ساخت مسکن ملی ، امید... بتواند روزنه ای باشد اما بسیار محدود و کوچک است ! شاید اگر نهضت مشارکت ملی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده با مشارکت دولت و دادن تسهیلات مناسب را راه اندازی می کردیم بیشتر موفق می‌شدیم!.
براساس گزارش روزنامه دنياي اقتصاد شرايط بازار مسکن در سال جديد به طور مستقيم به ميزان تورم عمومي و همچنين شرايط بازارهاي موازي و اثرگذار مانند بازار ارز بستگي دارد؛ هفته‌‌‌‌هاي پاياني سال گذشته، بازار معاملات مسکن تحت‌تاثير افزايش نرخ ارز از يکسو و همچنين تورم و انتظارات تورمي، با رشد قيمت همراه بود. اين در حالي است که هر نوع افزايش قيمت در اين بازار، باعث به حاشيه رانده شدن طيف بيشتري از تقاضاي مصرفي مي‌شود. راستي صداي کودکي که منتظر رسيدن ماشين براي بردن اسبابهاي خانه است شنيده مي شود ! که در دلش براي بازي با همسالان آشنا گريه مي‌کند !! براساس گزارش خبرگزاري مهربررسي آمارها نشان مي‌دهد از آغاز به کار دولت سيزدهم تا پايان آذرماه امسال قيمت مسکن تنها در دو ماه آن هم به مقدار بسيار اندک کاهشي بوده است به نحوي که با توجه به تورم اين ميزان کاهش اثر بااهميتي در افزايش قدرت خريد مسکن خانوارها نداشته است و با رشد 55 درصدي قيمت مسکن در دولت سيزدهم مواجه بوديم. دولت سيزدهم براي افزايش توليد مسکن، طرح نهضت ملي مسکن را با هدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد کليد زد. در قالب اين طرح، دولت وعده داد که تا پايان کار دوره 4 ساله‌اش در 1404، 4 ميليون واحد مسکوني تحويل متقاضيان بدهد؛! پدر همچنان درانديشه جستجوي سر پناهي براي خانواده است اما راهي نمي يابد يک محله پايينتر يک منطقه دورتر و حالا خارج شهر.!
 اما باز هم بايد راهي جست تا بار سنگين اين فشار را از دوش مردم کاست، تاصداي گريه کودکي يا رنج مادري و نااميدي پدري براي جستجوي مسکن مناسب کمتر شنيد ه شود!.  به‌نظر مي رسد مسئله مسکن که از 1340 مسئله شهر تهران و کشور بوده همچنان دامنگير دولتها است و انان ناتوان ا ز پاسخگويي به پيش مي روند و مسئله گراني کرايه و خريد مسکن منجر به بروز مشکلات زيادي در حوزه امنيت رواني و اجتماعي مردم مي شود .
مسکن نخستين و جدي ترين مسئله براي شهرهاي کشور است که بي توجهي يا کم توجهي به آن مسائل زيادي را به وجود مي اورد! دراين ميان راهکارهاي اصلي براي کاهش قيمت اجاره و خريد مسکن جز در اصلاح وضعيت اقتصاد و کاهش تورم   و هزينه ساخت ميسر نيست!. دراين ميان کم توجهي به ظرفيت بافتهاي فرسوده براي توليد مسکن نيز مزيد بر علت است از اينرو به نظر مي رسد براي کوتاه مدت دولت بايد راهکار حمايتي از مستاجرين را با دادن وام هاي موثر و اثر گذار و درعين حال آسان براي تداوم سکونت استجاري ارائه کند که بحران مسکن تا حدي قابل تحمل شود و در ميان مدت با طراحي براي توليد مسکن ارزان که يقينا در بستر بافتهاي فرسوده که جز مناطق مرکزي شهرها هستند نسبت به عرضه مسکن مناسب تلاش کند!. شايد اگر سرمايه گذاري دولتي بر بافت‌هاي فرسوده براي توليد مسکن که بيش از چند دهه است که مسئله اساسي شهرهاي کشور مي باشد مورد توجه دولت ها بود و از ساخت مسکن در زمين هاي حاشيه شهرها که فاقد زير ساختها ي لازم براي اسکان هستند خودداري مي شد امروز شايد توليد انبوهي از مسکن هاي مناسب و نسبتا ارزان براي اجاره و خريد در مرکز شهرها بوديم و نگران مسائلي چون فرسوده گي ، زلزله  و..... نمي شديم !فراموش نکنيم که مسکن از اولويت ها ي اصلي زندگي ست پس نمي توان آسان از آن عبور کرد !مي بايستي  به فکر مستاجرين باشيم ؛ شايد نهضت ساخت مسکن ملي ، اميد... بتواند روزنه اي باشد اما بسيار محدود و کوچک است ! شايد اگر نهضت مشارکت ملي براي ساخت مسکن در بافت فرسوده با مشارکت دولت و دادن تسهيلات مناسب را راه اندازي مي کرديم بيشتر موفق مي‌شديم!.