اخبار کوتاه


هشدار به خریداران ارز از بازار غیررسمی

رئیس کل بانک مرکزی خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد که اگر از بازار غیر رسمی ارز خریداری می‌کنند نباید منتظر تخصیص ارز هم باشند. محمدرضا فرزین دیروز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد!
سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. البته پیش از این نیز فرزین در مکاتبه‌ای با معاون ارزی خود تاکید کرده بود در راستای تقویت اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی و بر اساس اطلاعات کسب‌شده در خصوص نحوه تامین ارز توسط برخی شرکت‌های واردکننده، از این تاریخ به بعد تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند ممنوع است و بدون تایید اینجانب هیچگونه تخصیصی صورت نپذیرد.

 

عمده تورم مربوط به سازوکارهای نظام بانکی است

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مورد اصلاح نظام بانکی و تغییراتی که قرار است در بودجه اعمال شود گفت: بخش زیادی از موضوع کنترل تورم به اصلاح سازوکارهای نظام بانکی مربوط است، بنابراین برنامه مشترکی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تهیه کردند که قرار است در شورای اقتصاد و در حضور رئیس جمهور مطرح شود؛ این برنامه مبنای اقداماتی می‌شود که انشاالله در سال جاری برای تحقق شعار سال انجام خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که این اقدامات چه میزان در اصلاح نظام بانکی موفق است، افزو: قطعا موثر است، بانک مرکزی هم به موضوع ورود خوبی کرده است و بانک‌هایی که ناتراز هستند مورد توجه ویژه بانک مرکزی قرار گرفتند. بنابراین امیدواریم به دلیل ورود جدی‌ای که بانک مرکزی به مساله داشته است بتوانیم امسال معضل ناترازی بانک‌ها را تا حد زیادی کاهش دهیم. گفتنی است رئیس بانک مرکزی چندی پیش ضمن تأکید بر ضرورت کنترل اضافه برداشت بانک‌ها، بانک‌ها را ملزم کرد که تا شهریورماه معضل ناترازی خود را که تأثیر نامطلوبی بر شاخص‌های کلان اقتصادی دارد برطرف کنند.