اخبار کوتاه


بانک مرکزی مجوز واردات کالا با رمزارز را صادر کرد

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت در سخنانی عنوان کرد فرآیند و بستری برپایه بلاکچین تعریف شد تا هم مباحث B2B را پوشش دهد و هم پلتفرم‌های ایرانی با کشورهای اطراف ارتباط برقرار کند تا بر پایه رمز ارز قابلیت مبادله داشته باشد. علیرضا پیمان‌پاک ادامه داد: این امر نیازمند یک سامانه بود چرا که سیستمی که براساس آن صادرکننده رمز ارز بگیرد و به واردکننده منتقل کند، به فرآیندهای فنی نیاز دارد و مهمتر از آن اینکه باید به سامانه جامع تجارت و سامانه‌های تخصیص ارز بانک مرکزی هم متصل باشد.
پیمان پاک ضمن خبر از حل مشکل طراحی حساب واسط ریالی، تصریح کرد: بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده و فقط منتظر تأیید نهایی وزارت اقتصاد هستیم.معاون وزیر صمت اظهار داشت: براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحدهای تولیدکننده رمز ارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است؛ اما برآن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.

 

قیمت خودروهای مونتاژی احتمالا امروز اعلام می‌شود

سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد که احتمالا فردا و بعد از جلسه این شورا، قیمت خودروهای مونتاژی اعلام خواهد شد. اسماعیل شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد زمان اعلام قیمت خودروهای مونتاژی توضیح داد: بررسی این قیمت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بود که در جلسه روز آینده شورا تعیین تکلیف خواهد شد. وی به این سوال که قیمت‌ها توسط کدام نهاد اعلام می‌شود، پاسخ داد: قیمت‎ها باید از سوی وزارت صمت اعلام شود.
بر اساس این گزارش، پس از آنکه قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف شد، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی را هم اعلام خواهد کرد. از آن زمان تاکنون این موضوع در جلسات شورای رقابت بررسی نشده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
وزارت صمت نیز دیروز در واکنش به افزایش قیمت برخی خودروهای مونتاژی در طرح فروش یکپارچه خودروها توسط خودروسازها بیانیه داد و اعلام کرد با توجه به اینکه طبق اعلام شورای رقابت، ممکن است قیمت برخی خودروهای مونتاژی کاهش نیز داشته باشند، شرکت‌ها باید مبالغ مازاد دریافتی (اخذ شده از مشتریان طرح یکپارچه با اولویت نزدیک) را عودت دهند.