600 هزار کارت هوشمند ملی در هزار توی صدور!

بهاره موفقی/ پس از چند سال از شروع طرح تعویض کارت   ملی با کارت هوشمند ملی، هنوز صدور این کارت ها با چالش و دست انداز مواجه است. به طوری که 600 هزار نفر از جمعیت متقاضی استان بنا به اعلام ثبت احوال استان، با گذشت حدود یک سال و نیم از زمان ثبت درخواست خود، هنوز موفق به دریافت کارت هوشمند ملی نشده اند. البته این بازه زمانی در گلایه های مردمی به بیش از 2 سال معطلی هم می رسد و مردم ناچار شدند تا زمانی نامعلوم با تکه کاغذی که به عنوان رسید کارت ملی به آن‌ها داده شده، همه فعالیت های رسمی و اداری خود را انجام بدهند که فرسوده شدن این کاغذها به مرور زمان و کم‌رنگ شدن متن روی آن‌ها، دردسرهای خودش را هم دارد.
 در این گزارش مسئولان مربوط درباره زمان نهایی صدور کارت‌های افسانه‌ای هوشمند اظهار بی اطلاعی می کنند و صدور آن را جزو اختیارات سازمان ثبت احوال کشور می دانند.
داده های آماری درباره کارت هوشمند ملی
به گزارش خراسان رضوی، برای پیگیری ماجرای کارت های ملی هوشمند که قرار بود خیلی زودتر از این‌ها داستانش پایان یابد و در خانه شهروندان تحویل شود با معاون فناوری اطلاعات و آمارهای جمعیتی ثبت احوال استان خراسان رضوی گفت و گو کردیم.


محمدرضا محسنی درباره تعداد کارت های صادر شده، کارت های در دست صدور و... پاسخ می دهد: مطابق آخرین آمار، در تاریخ دهم اردیبهشت، کل جمعیت واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند در استان 5 میلیون و 200 هزار نفر بود. تا کنون 5 میلیون و 143 هزار درخواست ثبت شده است، یعنی نزدیک به 99 درصد جمعیت واجد شرایط، درخواست دریافت کارت را داده اند، اما 56 هزار نفر هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند نکرده اند. ضمن این که هر سال عددی بین 100 تا 120 هزار نفر به جمعیت واجد شرایط ما اضافه می شود.
محسنی ادامه می دهد: از مجموع درخواست ها 4 میلیون و 420 هزار کارت در استان تحویل شده است؛ یعنی حدود 85 درصد درخواست های ما صادر و تحویل شده است. 127 هزار کارت در دفاتر پیشخوان و ادارات ما آماده تحویل است اما صاحبان آن‌ها برای دریافت مراجعه نکرده اند. حدود 600 هزار کارت نیز در دست صدور است که این تعداد از متقاضیان، از حدود یک سال و نیم قبل درخواست خود را ثبت کرده بودند. با توجه به تعداد کارت های هوشمند آماده‌ای که به گفته محسنی در دفاتر خدماتی تلنبار شده، از وی می پرسیم: «اطلاع رسانی قبلی در این زمینه بر این مبنا بود که کارت‌های هوشمند توسط پیک به افراد تحویل می‌شد، چرا کارت‌ها را تحویل نداده اید؟ از طرفی برخی شهروندان گلایه مند هستند که وقتی کارت ها طبق وعده اعلام شده به آن‌ها تحویل نشده است، چرا پس از پیگیری های مکرر شهروندان به صورت حضوری، حداقل آماده شدن کارت را به آن‌ها خبر نداده اند تا خودشان برای دریافت کارت مراجعه کنند؟» که در پاسخ می گوید: به طور قطع برای تمام شماره هایی که هنگام در خواست کارت از متقاضیان دریافت شده، پیامک ارسال شده است. ممکن است شماره تغییر کرده باشد، موقع ارسال پیامک، تلفن همراه خاموش باشد یا در دسترس نباشد. با وجود این، در سه تا چهار نوبت ارسال پیامک داشته ایم.
30 هزار و 800 مشهدی درخواست کارت نداده اند
وی با ارائه جزئیات این آمار در شهر مشهد ادامه می دهد: در مشهد 2 میلیون و 860 هزار نفر واجد شرایط داریم که میزان درخواست ها، 2 میلیون و 830 هزار نفر بوده است. یعنی نزدیک 99 درصد جمعیت واجد شرایط، درخواست دریافت کارت ملی هوشمند را داده اند و 30 هزار و 800 نفر هنوز اقدامی در این زمینه نکرده اند. 2 میلیون و 430 هزار کارت هوشمند ملی در شهر مشهد تحویل شده است. کارت های آماده تحویل هم 70 هزار و 100 مورد است که هنوز برای دریافت مراجعه نکرده اند. کارت‌های در دست صدور نیز 331 هزار عدد است.
زمان صدور کارت ها مشخص نیست
معاون فناوری اطلاعات و آمارهای جمعیتی ثبت احوال استان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از کارت های هوشمند ملی هنوز صادر نشده است، بیان می کند: علت تاخیر این است که کارت هوشمند تولید خارج است و به دلیل تحریم ها و بومی سازی و مشکلات بودجه ای، دیرتر به دست ثبت احوال می رسد. وی درپاسخ به این سوال که این کارت ها چه زمانی صادر خواهد شد، می گوید: متاسفانه نمی توانم زمان آن را اعلام کنم چون کارت ها به صورت متمرکز و از سمت ثبت احوال کشور صادر می شود و هیچ استانی خودش صادر کننده نیست و اطلاعی از زمان صدور ندارد. از طرفی، صدور کارت منوط به تامین کارت خامی است که شرکت های طرف قرارداد ثبت احوال در بیرون از سازمان اقدام به تامین آن می کنند و تولیدات آن‌ها هم منوط به مسائل بودجه ای است. بنابراین اگر کارت تامین شود، بلافاصله آن را صادر می کنیم و امکان صدور را داریم. هم اکنون ارائه خدمات به افراد با شناسنامه و رسید کارت هوشمند قابل انجام است و مشکل را از این طریق فعلا مرتفع کرده ایم.
واگذاری اقدامات المثنی و تعویض کارت هوشمند ملی به دفاتر پیشخوان
محسنی در پایان خاطر نشان می کند: در گذشته بحث المثنی و تعویض کارت هوشمند ملی فقط در سازمان ثبت احوال صورت می گرفت و دفاتر پیشخوان فقط درخواست اولیه را می گرفتند، اما از اواخر سال گذشته درحال فعال سازی دفاتر و واگذاری تدریجی کار به آن‌ها هستیم. هم اکنون بیش از 20 دفتر در استان فعال شده اند که این اقدام را انجام می‌دهند و تعدادشان در مشهد 12 دفتر است. بنابراین دیگر نیازی نیست که شهروندان برای این منظور به سازمان ثبت احوال مراجعه کنند.