یک پهپاد تا جنگ مستقیم!

  به‌رغم هشدار‌های مکرر روس‌ها درباره تقابل مستقیم با امریکا، ماجراجویی‌های غرب در اوکراین، این دو کشور را به سمت تقابل مستقیم سوق می‌دهد. پس از حمله پهپاد‌های اوکراین به کاخ کرملین که روس‌ها می‌گویند هدف آن ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بوده، تنش بین روسیه و امریکا تشدید شده است. اگرچه مقامات امریکایی هرگونه دست داشتن در این تهاجم ناکام را رد کرده‌اند، اما روس‌ها متقاعد نشده و تأکید دارند که واشنگتن در پشت این ماجراجویی قرار داشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه سازمان همکاری شانگ‌های در هند اظهار کرد: «اگر معتقدید، چون امریکا و اوکراین صرفاً حملات پهپادی به کرملین را رد می‌کنند و در نتیجه ما هم باید از آن بگذریم، باید بگویم که چنین چیزی کارساز نیست.» لاوروف تأیید کرد که روسیه با تدابیری به حمله پهپادی به کرملین پاسخ خواهد داد و ارزیابی ما این است که حمله دو پهپاد به کرملین بدون اطلاع واشنگتن غیرممکن است. وزیر خارجه روسیه اظهار داشت: «روسیه از چشم‌انداز حل و فصل مسالمت آمیز استقبال می‌کند، اما صبر آن هم حد و حدودی دارد.» وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه مسکو آماده گفتگو با غرب است، توضیح داد که به‌رغم پمپاژ تسلیحات به اوکراین، کشورش همواره برای حل بحران تلاش کرده است. لاوروف روز جمعه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را به عروسک خیمه‌شب‌بازی کشور‌های غربی توصیف کرد. لاوروف در گفتگو با رسانه‌ها در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگ‌های گفت: «حل‌وفصل مناقشه در اوکراین فقط به خط تماس بستگی ندارد. ماهیت این بحران، عمیق‌تر از آن است.»
از سوی دیگر، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هم در سخنانی هشدار داد که مسکو و امریکا در آستانه یک درگیری مسلحانه آشکار هستند. به گزارش خبرگزاری تاس، ریابکوف پنج شنبه گفت: «ما تلاش می‌کنیم تا از افتادن روابط ما با امریکا به ورطه یک مناقشه مسلحانه باز جلوگیری کنیم. ما در حال حاضر در آستانه این پرتگاه هستیم.» این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد که مقام‌های امریکایی تلاش می‌کنند تا فرض عدم مداخله واشنگتن در حمله تروریستی اخیر به کاخ کرملین و سوءقصد به جان رئیس‌جمهور روسیه را اشاعه دهند. همچنین، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که اظهارات مقام‌های اوکراینی و امریکایی مبنی بر عدم مداخله در این حمله پهپادی خنده‌دار است. وی تأکید کرد: «اوکراین ابزار‌ها و اهداف حملات خود را دقیقاً بر اساس چیز‌هایی که واشنگتن به کی‌یف می‌گوید، انتخاب می‌کند.»
مقامات مسکو بار‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها با غرب هشدار داده‌اند و تحرکات امریکا و متحدانش در اوکراین را مقدمه‌ای برای شروع جنگ جهانی سوم عنوان کرده‌اند. روس‌ها گفته‌اند که آنچه در اوکراین در جریان است، طرح و نقشه امریکا است و در حال حاضر اوکراینی‌ها به نیابت از ناتو با روس‌ها می‌جنگند. مقامات ارشد مسکو معتقدند که اگر امریکا بخواهد در مدت زمان کوتاهی می‌توان به صلح دست پیدا کرد، اما کاخ سفید اراده‌ای برای این کار ندارد. به همین منظور بود که پوتین فرمان تعلیق معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای «استارت نو» را امضا کرد. امریکا مدعی است که روسیه به لحاظ نظامی ضعیف شده است و اگر جنگ را ادامه داده و کی‌یف را مجهز کنند، می‌توانند در آینده رقیب سنتی خود را شکست دهند. اما روس‌ها با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ در هیچ جنگی شکست نخورده‌اند، هشدار داده‌اند که تلاش برای شکست مسکو عواقب ناگواری خواهد داشت. حتی پوتین و دیمتیری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داده‌اند که در دفاع از تمامیت ارضی خود ممکن است به استفاده از سلاح هسته‌ای هم متوسل شوند.
انتقام پهپادی مسکو از کی‌یف


یک روز پس از حملات پهپادی اوکراین به کاخ کرملین، نیروی هوایی اوکراین روز پنج شنبه اعلام کرد، مسکو با ۲۴ پهپاد انتحاری به این کشور حمله کرده که ۱۸ مورد آن سرنگون شده است. سرگئی پوپکو، رئیس اداره نظامی شهر کی‌یف هم ادعا کرد: «بر اساس اطلاعات اولیه، همه موشک‌ها و پهپاد‌های دشمن بر فراز کی‌یف توسط نیرو‌های پدافند هوایی منهدم شدند.» به گزارش رویترز، این مقام اوکراینی ادامه داد، این سومین روز حمله به کی‌یف در ماه می‌بوده و توضیح داد: «شهر ما چنین فشار حملاتی را از آغاز سال جاری میلادی تاکنون تجربه نکرده بود.» پوپکو مدعی شد که بقایای پهپاد‌های ساقط شده، در بخش‌های مختلفی از کی‌یف افتاده، اما تلفاتی بر جای نگذاشته است. روس‌ها پیش از این گفته بودند که هرگونه حمله به عمق این کشور، با واکنش تند مواجه خواهد شد.
جنگ پهپادی بین روس‌ها و اوکراینی‌ها در روز‌های اخیر شدت گرفته است. همزمان با حملات پهپادی به کی‌یف، مقام‌های روسیه اعلام کردند که طی روز پنج شنبه دو حمله پهپادی به پالایشگاه نفت ایلسکی منجر به آتش‌سوزی شده است. به گزارش خبرگزاری تاس، در دومین حمله پهپادی به منطقه کراسنودار پالایشگاه نفت ایلسکی دچار آتش‌سوزی شده است. به گفته منابع محلی یک پهپاد اوکراینی به این پالایشگاه حمله کرد که منجر به آتش‌سوزی بخشی به مساحت ۶۰ متر مربع شد، اما بخش‌های زیادی اطفای حریق شده است. از سوی دیگر، مقامات روسیه روز پنج شنبه اعلام کردند که پدافند هوایی این کشور یک پهپاد دیگر را بر فراز سواستاپول منهدم کرده است.