گزارش محرمانه در تل‌آویو از افول جهانی اسرائیل

  از آغاز روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، طیفی از بحران‌هایی که تا پیش از این، مخفی بود، علنی شد و نارضایتی فزاینده از سیاست‌های افراطی دولت وی بارز‌ترین نماد چاه ویل آشفتگی‌های درونی این رژیم بود. از همان روز‌های نخستین برون‌ریزی این بحران‌ها، اثرات آن بر وجهه تل‌آویو بر عرصه جهانی موضوعی بود که نگاه‌ها را به خود معطوف کرده بود. گزارشی که روزنامه هاآرتص منتشر کرده به سند محرمانه‌ای از وزارت امور خارجه این رژیم اشاره دارد که «افول موقعیت سیاسی اسرائیل در سطح جهانی» را فاش می‌کند. اگرچه وزیر امور خارجه، خروجی‌های این سند رسمی را رد کرد و در بیانیه فوق‌العاده‌ای که روز پنج شنبه در رابطه با این سند صادر شد، اعلام کرد که برآورد‌های ذکر شده در سند، منعکس‌کننده موضع مورد توافق همه طرف‌های ذی‌ربط در این وزارتخانه نیست و تصویر واقعی موقعیت را منعکس نمی‌کند و از طریق تماس‌های بین‌المللی متعدد وزیر و مقامات ارشد وزارت امور خارجه، تصویری کاملاً متفاوت از تصویر منعکس شده در این سند نمایان می‌شود، اما منابع آگاه به جزئیات این سند محرمانه پرداخته‌اند. در این سند آمده است: «سیاست خارجی اسرائیل در گذشته بر پایه یک دموکراسی باثبات، آماده فشار برای مذاکره سیاسی با تشکیلات خودگردان فلسطین بود؛ اصولی که اکنون با اظهارات اعضای ائتلاف دولتی فعلی ضعیف شده است.» این روزنامه توضیح داد که سفرای اسرائیل در اکثر کشور‌های جهان و کارمندان وزارت خارجه هر روز با سؤالات و تردید‌های همتایان بین‌المللی خود در مورد نیات دولت نتانیاهو و ترس از تغییر رژیم در اسرائیل مواجه هستند. در ماه‌های اخیر، نتانیاهو و وزیر امور خارجه‌اش اصرار داشته‌اند بگویند، بین شیوه‌ای که رسانه‌های اسرائیلی انتقادات بین‌المللی از دولت را در مورد طرح تضعیف قوه قضائیه منعکس می‌کنند و برداشت‌های آن دو از گفتگو‌هایی که با خارجی‌ها دارند، شکاف و فاصله وجود دارد.
هاآرتص به انتقادات سراسری کشور‌هایی که «دوست اسرائیل» تلقی می‌شوند از جمله امریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه اشاره کرد و افزود، این کشور‌ها درباره «آینده دموکراتیک اسرائیل» ابراز نگرانی کرده‌اند. انتقاد بین‌المللی از سیاست دولت اسرائیل تنها به طرح اصلاحات قضایی آن محدود نمی‌شود، بلکه این انتقادات از اظهارات وزرای راستگرای اسرائیل در مورد شهرک‌سازی، تحریک آن‌ها علیه فلسطینی‌ها و تلاش آن‌ها برای پیشبرد یک سیستم حقوقی که امکان اعمال مجازات اعدام را برای عاملان این حملات فراهم می‌کند، نیز است.
برآورد مقاومت درست بود
سند یاد شده در شرایطی رسانه‌ای شد که در ادامه اخباری از خودکشی نظامیان صهیونیست، هشت نفر از نظامیان تیپ ویژه «گولانی» در اعتراض به بازجویی از چهار نفر از همرزمان خود، بدون اجازه پایگاه خود را ترک کردند. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در این باره با اشاره به اینکه این نظامیان از گردان باراک (۱۲) بودند، اتفاق رخ داده را «حادثه خطرناک» ارزیابی کرد. این روزنامه نوشت: «صحبت از یک حادثه خطرناک و استثنایی شده است که در آن نظامیان برخلاف دستورات ارتش و آنچه از آن‌ها انتظار می‌رود عمل کردند. این حادثه پس از بازگرداندن نظامیان به پایگاه مورد بررسی قرار گرفت و آن‌ها توسط فرماندهان خود محاکمه شدند. این نظامیان به دلیل ر‌ها کردن سلاح تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و برخی به چند روز بازداشت محکوم شده و سه نفر از آن‌ها نیز تبعید شدند.


دو روزنامه در رژیم صهیونیستی، آشفتگی در حیطه نظامی این رژیم را در نبرد با مقاومت غزه مورد بررسی قرار داده‌اند. طبق نوشته هاآرتص، جنبش‌های مقاومت در غزه به خوبی میزان پاسخ و توان واکنش اسرائیل به حملات موشکی را می‌دانستند. جنبش حماس تصمیم گرفت برای نشان دادن نقش خود در تصمیم‌گیری در نوار غزه و کسب امتیاز به نفع فلسطینیان، بیانیه‌ای به نام اتاق مشترک مقاومت در غزه صادر کند؛ بنابراین شلیک راکت از غزه پس از شهادت شیخ خضر عدنان با هماهنگی جنبش حماس و جهاد اسلامی صورت گرفت. این روزنامه افزود: «برآورد‌های یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و محمد الضیف، رهبر شاخه نظامی این جنبش در ارزیابی نوع پاسخ اسرائیل به شلیک راکت‌ها درست از آب در آمد، یعنی محدود و مختصر و این در شرایطی بود که جنبش جهاد اسلامی خود را ملزم به پاسخگویی به مرگ شیخ خضر عدنان می‌دانست و آن را عملی کرد.»
آلون بن‌دیوید، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی، طی تحلیلی که در روزنامه «معاریو» منتشر شد، ضمن تأکید بر قدرت مقاومت فلسطین و غزه، نوشت: «حماس، حزب‌الله و ایران می‌بینند که چگونه دولت [نتانیاهو]در حال برچیدن پایه‌های قدرت اسرائیل است. این وضعیت کابینه، به پایگاه استراتژیک امریکا آسیب می‌زند و وحدت داخلی را از بین می‌برد، علاه بر این باعث خواهد شد فلسطینیان با این فرض که اسرائیل در وضعیت فعلی خود از پاسخی که منجر به نبرد گسترده شود، خودداری خواهد کرد، به ما ضربه بزنند.»