ما هنوز آماتوریم

بیست و دومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال هم تمام شد، لیگی که ۲۲ سال است مدعی حرفه‌ای بودنش هستیم، اما بدون تعارف بعد از گذشت این همه سال هنوز در حد آماتور است.
پنج‌شنبه شب این فضای آماتوری بیشتر از هر زمان دیگر به چشم آمد. شبی که همه می‌دانستیم حساسیت زیادی دارد و دو شهر کرمان و قائمشهر به‌عنوان کانون این هیجانات باید آماده برپایی دو مسابقه حساس می‌شدند، اما....
اما مثل همیشه فضا آماده نشد. ورزشگاه وطنی قرار بود ۶ هزار نفر را پذیرا باشد که ۶۰۰ نفر آن‌ها هوادار پرسپولیس باشند، اما وقتی حدود ۲۰ هزار نفر راهی ورزشگاه شدند که بیشترشان هم پرسپولیسی بودند، آن‌وقت مسئولان باز هم کاسه چه کنم، چه کنم به دست گرفتند.
همه می‌دانستند که شامگاه پنج‌شنبه جو شهر قائمشهر با وجود میزبانی نساجی، پرسپولیسی خواهد بود. اگر جای پرسپولیس، استقلال هم بود اوضاع همین بود. این واقعیت را همه می‌دانستند، الا مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال! نتیجه این شد که هزاران نفر پشت در ورزشگاه ماندند، بازار سیاه بلیت‌فروشی راه افتاد و در نهایت هم نشان داده شد که زیرساخت‌های این فوتبال هنوز تا مرز حرفه‌ای شدن فرسنگ‌ها فاصله دارد.


۲۲ دوره از لیگ برتر گذشته و حالا فوتبال ایران خود را آماده برگزاری دوره آینده می‌کند. طبیعی است که نمی‌توان توقع داشت ظرف دو، سه یا حتی چهار ماه آینده اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد و این مشکلات و معضلات حل شود، اما می‌توان امیدوار بود که حداقل تلاشی در این خصوص صورت گیرد. تجهیز ورزشگاه‌ها به بدیهی‌ترین امکانات رفاهی برای تماشاگران، ساماندهی سازوکار بلیت‌فروشی و از همه مهم‌تر مسئله کمک‌داور ویدئویی از اصلی‌ترین مسائلی است که متولیان فوتبال باید به آن‌ها رسیدگی کنند.
۲۲ دوره از لیگ گذشته، چنین سابقه‌ای در هر کار و فعالیتی یک تجربه باارزش قلمداد می‌شود که می‌تواند چراغ راه آینده باشد، اما با گذشت این همه سال از لیگ برتر ما هنوز آماتوریم. هنوز هم به قول مرحوم حجازی فقط شماره پیراهن‌ها از فارسی به انگلیسی تبدیل شده و البته پول حرفه‌ای هم خرج می‌شود، اما سرتاپای این لیگ تماماً آماتوری است.
فوتبال آسیا در حال عبور از مرز‌های آماتوری است. سختگیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان‌دهنده همین مسئله است. وقتی تیم‌های متمول و با امکانات عربی، چون النصر و الهلال با چالش روبه‌رو می‌شوند، تکلیف باشگاه‌های ما مثل روز مشخص است. برای حرفه‌ای شدن باید به‌صورت اساسی کار کرد و فوتبال ما هنوز گام در این راه نگذاشته است!
شب پایانی لیگ بیست و دوم بیانگر این واقعیت بود، واقعیتی که تمام هواداران فوتبال دیدند و امیدواریم این‌بار حداقل مسئولان ورزش هم آن را ببینند.