ازغدی: رسانه ملی داشتیم. اما زبان تبیین نداشتیم


حسن رحیم پور ازغدی با انتقاد از عملکرد ضعیف رسانه‌ای در تبیین دستاورد‌های انقلاب گفت: «بعضاً افتخار را تبدیل به ننگ می‌کنیم، چون بلد نیستیم درست حرف بزنیم. انسانی‌ترین حرکت را جوری مخفی می‌کنیم که انگار حرکتی غلط است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم آغاز به کار «رادیو تبیین» گفت: دشمن این قدر دروغ گفت که دستاورد‌های نظام دیده نشد. بعضی جوانان می‌پرسند از نظر علمی و صنعتی زمان شاه بهتر بوده یا الان؟ این سؤال به خاطر ضعف رسانه‌های ماست. ما عقده در لسان داشتیم و درست عمل نکردیم. ما موفقیت‌های بزرگی داشتیم ولی در تبیین مواضع اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و شرعی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در یک عرصه‌هایی شکست خوردیم و باید این شکست را بپذیریم. حالا وقت ضد حمله است.»
دوران صدا و سیمای بدون رقیب گذشته


رحیم پور ازغدی در بخشی از سخنانش با اشاره به آیات قرآن گفت: «خدا در قرآن به انبیا می‌فرماید که به مردم بگویید شغل ما پیغمبری نیست و غیرانتفاعی خدمت می‌کنیم. مخاطب باید ما را باور کند. در این صورت می‌توانیم با یک موج رادیو مسیر افکار عمومی را تغییر دهیم. البته یک تاکتیک رسانه‌ای وجود دارد که نظام سرمایه‌داری با بمباران افکار عمومی یک حرف مفت را با رسانه‌های متعدد تحمیل می‌کند. در دورانی که رسانه آمده فاصله ما با نسل قبل بیشتر شده‌است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با هشدار به صداوسیما بیان داشت: «با روالی که داریم پیش می‌رویم، تا ۱۰ سال دیگر رسانه ملی واحد نداریم. فضای مجازی و ماهواره رقبای رسانه ملی هستند و همین الان بخشی از ذهن و باور مخاطب را در اختیار گرفته‌اند. مخاطب از یک واقعه سه خبر می‌شنود و اگر هم مخاطب اعتماد داشته باشد، اعتمادش تقسیم بر سه می‌شود. در سال‌های آینده صد رسانه در عرض هم هستند. صداوسیما در سی، چهل سال گذشته تقریباً بدون رقیب و راحت بود. ولی الان دوران راحتی تمام شد.»
وی ادامه داد: «الان باید برای نوه‌هایمان توضیح بدهیم که سال ۵۷ چه اتفاقی افتاد. رسانه‌های بیگانه کودتای ۲۸ مرداد را منکر می‌شوند و روی همه مفاهیم مثل استعمار و انقلاب دارند کار می‌کنند. می‌گویند استقلال یک مفهوم سنتی است و معنا ندارد.»
سیاه‌نمایی دشمن برای مقابله با امید
علی بخشی‌زاده، معاون «صدا»‌ی رسانه ملی نیز در مراسم راه‌اندازی «رادیو تبیین» گفت: امسال شعار رادیو را جهاد «تبیین» با محوریت تقویت سرمایه اجتماعی قرار دادیم. تمام ۱۵ شبکه رادیویی برنامه‌های مدون را برای برنامه‌سازی دارند. از سرمایه اجتماعی شش مؤلفه را انتخاب کردیم و اعتقاد داریم اگر عملیات رسانه‌ای ما در این شش مؤلفه به درستی تعریف شود، این عملیات به تقویت سرمایه‌های اجتماعی منجر خواهد شد.
بخشی‌زاده اولین مؤلفه تشکیل‌دهنده سرمایه انسانی را مفهوم «امید» دانست. وی دومین مفهوم را «اعتماد» مردم به مسئولان دانست و تصریح کرد: دشمن در حال سیاه‌نمایی است و در دستور کار خود امواج شبهه را قرار داده‌است.
وی بحث «نشاط»، «امنیت»، «رضایت‌مندی» و «مشارکت» را از دیگر مؤلفه‌ها دانست و تصریح کرد: «در پایان سال بحث مشارکت مردم را در انتخابات داریم و اگر آرایش درست رسانه‌ای نداشته باشیم متأسفانه نمی‌توانیم کارآمد باشیم.»
معاون «صدا»‌ی رسانه ملی اظهار داشت: «دستگاه فراگیر رادیو، واجد نقش و رسالتی ذاتی است تا از یک طرف با رویکردی تهاجمی، ابتکار عمل عرصه نبرد رسانه‌ای با دشمن را به دست بگیرد و از سوی دیگر، حملات روانی جریان معاند را خنثی کند. از این زاویه «رادیو تبیین» امروز با شعار «ما روایت می‌کنیم» در عرصه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران متولد شد. شکل‌گیری این شبکه رادیویی هم پاسخی به مطالبه همیشگی رهبر معظم انقلاب در عرصه جهاد تبیین است و هم ضرورتی بنیادین در رسانه ملی برای روشنگری محسوب می‌شود.»
بخشی‌زاده افزود: «رادیو تبیین تلاش خواهد کرد با رویکردی فعال، سکوی پخش واقعیت‌ها در بستر پیشرفت همه‌جانبه باشد تا پیش از روایت‌سازی جعلی دشمن، خود حقایق انقلاب اسلامی و واقعیت‌های جامعه ایرانی‌مان را روایت کنیم. این رادیو قرار است به بهترین موضوعات کشور بپردازد و ما باید روش حمله به دنیای استکبار را انتخاب کنیم.»
محمدجواد لاریجانی، مدیر پژوهشگاه دانش بنیاد، در آیین آغاز به کار رادیو تبیین، با تأکید بر اینکه خداوند راه جهاد تبیین را باز کرده‌است، گفت: «همه در معرض تهاجم هستیم، برای اینکه تحرک ما جهاد محسوب شود، باید نیت خالص داشته باشیم. ما باید به سلاح بصیرت خود را مسلح کرده و دنبال کار باشیم. بصیرت شاخصه‌های مختلفی، چون «فهم واقع‌بینانه» دارد. امروز زندگی مدنی به دلیل انقلاب دیجیتال با امواج عظیمی از اطلاعات‌نما پر شده است.»
رسانه با هنر می‌تواند جهاد تبیین انجام دهد
انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، نیز در سخنان گفت: «مسئله جهاد تبیین، برنامه‌ریزی و ساماندهی آن از عصر پیامبر و در زمانی که ایشان با مشرکین در جنگ بوده‌اند، مطرح بوده‌است. رسانه‌ای که با هنر و فهم آمیخته‌شده، قابلیت تأثیرگذاری را دارد. علاوه بر توصیه مکتب اسلام به جهاد تبیین، فردوسی، سعدی و حافظ این مسئله را توصیه می‌کردند.»
در انتهای این برنامه از ناخدا محمدگل بازگیر، جانشین عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر شد.
رادیوی مناسبتی «تبیین» با رسالت تبیین کارکرد‌های جمهوری اسلامی، شناساندن ایران مقتدر و مقابله با نبرد دشمن، از شنبه ۶خرداد، به مدت ۵۰ روز تا ۲۷ تیر روی موج FM ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز و همچنین برنامه کاربردی ایرانصدا قابل دریافت است.