اردوغان پیروز احتمالی انتخابات امروز

  رجب طیب اردوغان روز شنبه به فاصله یک روز مانده به انتخابات، برای شهروندانش پیام فرستاد و در توئیتی نوشت که روز یک شنبه «با هم به پای صندوق‌های رأی برای پیروزی ترکیه بزرگ برویم.»‌وی افزود: بیایید با هم اراده‌ای را که در پارلمان در ۱۴ مه تجلی یافت این بار بسیار قوی‌تر برای ریاست جمهوری نشان دهیم. اردوغان گفت: با رأی‌های‌مان یکصدسالگی جدید ترکیه را آغاز کنیم. در مقابل، کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در دور دوم هم، جمعه شب در آخرین برنامه تبلیغاتی خود که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، در اظهارات غیرقابل باوری خطاب به مردم کشورش بیان کرد: «اگر به من رأی نمی‌دهید، به پای صندوق نروید.» قلیچداراوغلو با ادعای اینکه کسانی که به اردوغان رأی داده‌اند، گناه کرده‌اند، مدعی شد: «مسلمان مخلص مرتکب چنین گناه بزرگی نمی‌شود. خطاب به برادرانم که خود را ملی‌گرا می‌دانند، فریاد می‌زنم و می‌گویم؛ کسی که به وضعیت خود فکر می‌کند، اگر به آینده خود فکر می‌کند، اگر به فکر فرزندان خود است، باید برود و دوباره فکر کند و بر اساس آن از حق رأی خود استفاده کند.»
مجموعه شرایطی که طی دو هفته گذشته، پس از دور اول انتخابات ترکیه به وجود آمده، اردوغان را در مقایسه با رقیب خود در موضع قوی‌تری قرار داده، به خصوص که سنان اوغان، نامزد دور اول انتخابات نیز که توانسته بود ۷/۵ درصد آرا را کسب کند، از اردوغان حمایت کرده است. هرچند قلیچداراوغلو نیز با جلب حمایت کرد‌ها و کسب ۸۰ درصد آرای آن‌ها در دور اول انتخابات، کوشیده توازن را در انتخابات به دست بیاورد، ولی متغیر «کردی» برای او به صورت یک شمشیر دو لبه عمل کرده است. رجب طیب اردوغان روز جمعه با استفاده از همین اهرم، از قلیچداراوغلو خواست جزئیات توافق خود با «حزب دموکراتیک خلق‌ها»، طرفدار کردها، را فاش کند. به نوشته روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح»، اردوغان که در گفتگو با شبکه «aHaber» ترکیه صحبت می‌کرد، گفت: «یکی از قانونگذاران حزب راست‌گرای سوسیالیست که با حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) مرتبط است، اعلام کرد که کمال قلیچداراوغلو، رقیب انتخاباتی اردوغان با حزب دموکراتیک خلق‌ها توافقنامه‌ای امضا کرده است و ما محتوای این توافق را از اظهارات اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها دریافتیم.» رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه توضیح داد که معامله قلیچداراوغلو با حزب دموکراتیک خلق‌ها شامل تعهداتی از جمله آزادی صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها است که از سال ۲۰۱۶ در زندان است و او با چندین محاکمه از جمله پرونده اصلی‌اش روبه‌رو است که در صورت محکوم شدن به اتهامات تروریستی ممکن است به ۱۴۲ سال زندان محکوم شود. اردوغان ادامه داد: «قلیچداراوغلو گفته «اگر می‌خواهید صلاح‌الدین دمیرتاش از زندان آزاد شود، در انتخابات به من رأی دهید.» این چه قانونی است؟» اردوغان چند روز قبل هم قلیچداراوغلو را با ساختن یک ویدئو تبلیغاتی با شبه‌نظامیان کرد مرتبط دانسته بود که این اتهام باعث شد که قلیچداراوغلو از او شکایت کند.
تحت چنین شرایطی، هرچند نظرسنجی پنج روز قبل المانیتور در میان جامعه آماری ۹۷۰ نفره نشان می‌داد ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان از اردوغان و ۳۹ درصد از قلیچداراوغلو حمایت می‌کنند و ۱۵ درصد هم اعلام کردند که هنوز نمی‌دانند، ولی نظرسنجی جدیدی که دیروز نتایج آن منتشر شده نشان داد که اردوغان از رقیب خود پیش است. آخرین نظرسنجی که بنیاد تحقیقات ترکیه آن را انجام داده و روزنامه حریت آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که اردوغان با کسب ۷/۵۳ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز خواهد شد. بیش از ۳ هزار نفر دارای ۱۸ سال و بالاتر، از ۲۶ منطقه که واجد شرایط رأی دادن و ساکن ترکیه بوده‌اند، در این نظرسنجی شرکت کردند که نتایج آن نشان می‌دهد اردوغان با کسب ۷/۵۳ درصد آرا پیروز خواهد شد. تخمین زده شده که در دور دوم، از ۵درصد آرای اختصاص یافته به «سنان اوغان»، کاندیدای سوم دور اول، ۷۵/۱ درصد آرا به نفع اردوغان و ۲۵/۱ درصد به نفع قلیچداراوغلو، کاندیدای مخالفان اختصاص پیدا کند.