جولان کی‌یف با پهپاد‌های ناتو در مسکو

  درحالی که مقامات روسیه بار‌ها نسبت به ماجراجویی اوکراین و غرب در خاک این کشور هشدار داده‌اند، در هفته‌های اخیر اوکراینی‌ها به گزینه‌های جدیدی متوسل شده‌اند که می‌تواند آتش جنگ را تشدید کند. سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو روز سه شنبه در سخنانی گفت که در پی حمله پهپادی در نزدیکی این شهر چند ساختمان آسیب جزئی دیدند، اما تلفات جانی در پی نداشت. به گزارش اسپوتنیک، سوبیانین همچنین ضمن درخواست برای دریافت اطلاعات درباره این حادثه از منابع رسمی، گفت ساکنان از دو ساختمانی که مورد اصابت قرار گرفته، خارج شدند. او در پیامی تلگرامی نوشت: به دلایل امنیتی در حین کار سرویس‌های اورژانس، اقداماتی برای تخلیه ساکنان چند ورودی در دو منزل مسکونی که مورد اصابت پهپاد قرار گرفتند، انجام شد. سخنگوی سرویس‌های اورژانس گفت پهپاد به دو ساختمان مسکونی در جنوب مسکو اصابت کرد، ولی کسی مجروح نشده است. او درباره شدت آسیب وارده به این ساختمان‌ها توضیح داد که نما و شیشه‌های طبقات بالا تخریب شده است.
به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم کی‌یف حمله‌ای تروریستی را با هواپیما‌های بدون سرنشین به تأسیساتی در شهر مسکو انجام داد. هشت هواپیمای بدون سرنشین که در این حمله شرکت داشتند، سرنگون شدند.» این وزارتخانه توضیح داد: «سه فروند پهپاد از طریق جنگ الکترونیک کنترل خود را از دست دادند و از اهداف مورد نظر منحرف شدند. پنج پهپاد دیگر با سامانه ضدهوایی «پانتسیر-اس» در منطقه مسکو سرنگون شدند.» آندری وربیوف، فرماندار منطقه مسکو هم در اطلاعات تکمیلی گفت که ترافیک هوایی در پایتخت عادی است و هیچ پروازی در فرودگاه‌ها لغو یا دچار تأخیر نشده است. وربیوف اعلام کرد: «امروز صبح، ساکنان چند منطقه مسکو صدای انفجار شنیدند. این کار دفاع هوایی ما است.» وی از مردم خواست آرام باشند و اطمینان داد سرویس‌های اورژانس مشغول کار هستند.
حملات پهپادی در مسکو درحالی است که ماه گذشته هم روسیه دو پهپاد انتحاری را بالای ساختمان کرملین منهدم کرد. مقامات روس، امریکا و اوکراین را به دست داشتن در این حادثه متهم کردند. این بارهم روس‌ها انگشت اتهام را به سمت کی‌یف گرفتند، ولی اوکراینی‌ها مثل همیشه هرگونه دست داشتن در این اقدام را رد کردند. به گزارش الجزیره، میخائیل پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی درباره حملات پهپادی به مسکو گفت: «در خصوص حملات، البته از تماشای آن و پیش‌بینی افزایش تعداد حملات خرسندیم، اما قطعاً ارتباط مستقیمی با آن نداریم.» ورود مجدد پهپاد‌ها به قلمرو روسیه، درحالی است که پس از حمله نافرجام به کرملین، پرواز پهپاد در آسمان مسکو و بسیاری از مناطق این کشور ممنوع شده است.
واکنش انتقام‌جویانه مسکو


در پی جولان پهپاد‌ها در آسمان مسکو، روس‌ها در اقدامی تلافی‌جویانه حملات گسترده‌ای را به کی‌یف انجام دادند. شبکه اسکای‌نیوز دیروز به نقل از مقام‌های اوکراین از حمله گسترده پهپادی به کی‌یف خبر داد، ولی ادعا کرد که ۲۹ پهپاد از مجموع ۳۱ پهپاد در آسمان کی‌یف هدف گرفته شده است. مقامات روس بار‌ها گفته‌اند که به هرگونه اقدام تنش‌زا در خاک این کشور پاسخی قاطع خواهند داد و در یک ماه گذشته حملات گسترده‌ای را با انواع سلاح‌های قدرتمند به مناطقی از اوکراین انجام داده‌اند. روس‌ها اقدامات تحریک آمیز را سبب تشدید تنش‌ها می‌دانند و نسبت به وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داده‌اند. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری چک هم دیروز در سخنانی گفت که احتمال وقوع جنگ میان روسیه و ناتو وجود دارد. امریکا و اروپایی‌ها اخیراً در تدارک ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین هستند و این مسئله خشم روس‌ها را برانگیخته است. غربی‌ها استفاده از این جنگنده‌ها را برای کسب موفقیت در برابر مسکو مؤثر می‌دانند، اما مقامات کرملین گفته‌اند که ارسال این جنگنده‌ها می‌تواند به جنگ هسته‌ای بین مسکو و ناتو ختم شود. با این حال، غربی‌ها عقوبت جنگ‌افروزی در اوکراین را به جان خریده‌اند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز گفت به اعتقاد او تا زمانی که روسیه در اوکراین برای کسب پیروزی می‌جنگد به مذاکره تمایل پیدا نخواهد کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین افزود، درباره تحولات جنگ در اوکراین در تابستان امسال خوش‌بین نیست و تأکید کرد که اگر به اوکراین کمک نکنند نمی‌تواند از خودش دفاع کند.
کی‌یف در آستانه ضد حملات
از سوی دیگر، با وجود هشدار‌های روسیه نسبت به جنگ‌افروزی‌های غرب، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه شنبه در سخنانی با تأکید بر اینکه کی‌یف در خصوص زمان‌بندی ضدحمله علیه روسیه تصمیم‌گیری کرده است، گفت: «طبق معمول، فرمانده کل و فرماندهان واحد‌های عملیاتی نه تنها در خصوص تأمین مهمات و آموزش یگان‌های جدید و نه تنها درباره تاکتیک‌های ما بلکه درباره زمانبندی به کارکنان گزارش داده‌اند. این زمانبندی مهم‌ترین چیز است. اینکه چطور ما پیشروی خواهیم کرد و آن را انجام خواهیم داد.» زلنسکی به زمان دقیق این حملات اشاره‌ای نکرد. اوکراینی‌ها منتظرند با دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ این ضد حمله را انجام دهند و در حال حاضر تسلیحاتی برای ضربه زدن به روس‌ها ندارند و روی قدرت هوایی حساب باز کرده‌اند. زلنسکی پیش‌تر گفته بود که برای آزادسازی مناطق اشغال شده از دست روس‌ها، به ۴۸ جنگنده اف-۱۶ نیاز دارند و از ناتو خواسته بودند این تعداد جنگنده را در اختیارشان قرار دهد و آموزش استفاده از این تسلیحات را به خلبانان اوکراینی هم شروع کرده‌اند.
هرچند ضد حملات اوکراین قرار است در مناطق شرقی این کشور علیه نیرو‌های روسیه انجام شود، اما به نظر می‌رسد مقامات کی‌یف با حملات پهپادی در مسکو، می‌خواهند نوع واکنش روس‌ها را نسبت به درگیری‌های آتی بسنجند. حضور پهپاد‌های کوچک انتحاری اگرچه نمی‌تواند توازنی در جنگ بین دو طرف ایجاد کند، اما می‌تواند چالش‌های امنیتی مسکو را تشدید کند و اوکراینی‌ها روی این مسئله متمرکز شده‌اند.