دربی ۱۰۱ دربی جام و حسرت

انتظارش می‌رفت که پرسپولیس و استقلال در فینال جام حذفی به یکدیگر بخورند، اما شاید کمتر کسی تصور این حجم از حاشیه را قبل از رویارویی امروز داشت. قهرمانی پرسپولیس، اما اوضاع را حسابی پیچیده کرد، موفقیتی که به هیچ عنوان به مزاج آبی‌پوشان پایتخت خوش نیامد، به‌طوری‌که ساپینتو بی‌توجه به دو امتیاز حساسی که مقابل نفتی‌های آبادان از دست داده بود در پایان برد پرگل تراکتور در اختتامیه لیگ با دلخوری هرچه تمام‌تر گفت که اجازه دهید به قهرمان تبریک نگویم! او صراحتاً عنوان کرد استقلال شایسته قهرمانی بود و سعی داشت اینطور القا کند که این عنوان از تیم او گرفته شده است! این در حالی بود که استقلال علاوه بر چهار باختی که این فصل مقابل سپاهان (در دو بازی رفت و برگشت)، تراکتور و پرسپولیس متحمل شد، امتیاز‌های زیادی را به واسطه کسب هشت مساوی از دست داد. ۱۶ امتیازی که در صورت کسب آن‌ها می‌توانست بی‌هیچ دغدغه‌ای بر سکوی نخست و قهرمانی بایستد. با این وجود از دست رفتن جام، آبی‌پوشان را چنان برآشفته که باعث شده حساسیت فینال جام حذفی چند برابر شود. هرچند در آن سوی میدان پرسپولیس هم اگرچه بعد از یک سال وقفه بار دیگر به عنوان قهرمانی دست یافته، اما چیزی از رقیب دیرینه خود در کری خواندن کم نیاورده و پا به پای استقلال پیش رفته تا حاشیه‌های این دیدار قبل از به صدا درآمدن سوت شروع بازی آغاز شود! روندی که بر حساسیت صد و یکمین مصاف پرسپولیس و استقلال افزوده است.

برتری استقلال در این نبرد، دربی دیگری را به دنبال خواهد داشت، چراکه قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی باید در سوپرجام مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند و این دیدار می‌تواند قبل از آغاز رقابت‌های این فصل لیگ برتر انجام شود. برتری پرسپولیس، اما به معنای پایان کار استقلال است و می‌تواند دو جام برای سرخپوشان به ارمغان بیاورد، به همین دلیل هم یحیی درست بعد از کسب عنوان قهرمانی خیلی زود تمرینات تیمش را از سر گرفت تا مبادا شاگردانش از شرایط ایده‌آل برای مصاف با استقلال دور شوند.



نبرد امروز دو تیم، تقابل بهترین خط حمله با بهترین خط دفاع لیگ است. تردیدی نیست که استقلال با ۵۲ گل زده زهردارترین مهاجمان را در اختیار دارد که هر تیمی را می‌توانند به دردسر بیندازند، اما پرسپولیس هم خط دفاع مستحکمی دارد که در طول ۳۰ بازی تنها ۱۳ گل دریافت کرده است، درست برخلاف خط حمله این تیم که هرگز نمایش خارق‌العاده‌ای از خود ارائه نکرد و جور آن را همواره دیگر خطوط تیم کشیدند و این مسئله می‌تواند سرخپوشان پایتخت را در مصاف با استقلال دچار مشکل کند، خصوصاً که استقلال نه فقط به دنبال کسب جام در تنها فرصت باقیمانده امسال است که با هدف گرفتن انتقام دربی برگشت به میدان می‌آید. باخت در دور برگشت رقابت‌های لیگ مقابل پرسپولیس برای استقلال گران تمام شد و حالا ساپینتو و شاگردانش این فرصت را دارند که علاوه بر گرفتن انتقام، یک جام هم با خود به خانه ببرند و دست‌شان بیش از این در رقابت‌های این فصل خالی نماند.

پرسپولیس در این دیدار هیچ محرومی ندارد، اما استقلال مهدی مهدی‌پور را به دلیل دو اخطاره بودن به همراه ندارد. علاوه بر آن گفته می‌شود یاماگا هنوز مهیای حضور در میدان نیست، اما بی‌شک قائدی و محبی دو مهره تأثیرگذار استقلال مقابل سرخپوشان هستند که می‌توانند روز سختی را برای مدافعان حریف رقم بزنند. البته به شرط آنکه ارتباط بین آن‌ها در زمین قطع نشود که در آن صورت استقلال با مشکل مواجه می‌شود. پرسپولیس، اما برخلاف حریف سنتی خود بیشتر مهره‌های کلیدی‌اش در جناح‌های راست و چپ هستند. نفراتی که تیم را در بازگشت به عقب و مهار ضدحملات یاری می‌رسانند. ترابی و وحید امیری بدون تردید دو مهره پرکار و دونده این تیم در مصاف با یاران ساپینتو هستند که عدم مهار آن‌ها می‌تواند برای استقلال دردسر ایجاد کند.

اما آنچه مسلم است اینکه داستان جام حذفی با رقابت‌های لیگ کاملاً متفاوت است و پرسپولیس نمی‌تواند با دلخوش بودن به قهرمانی در لیگ و برتری مقابل استقلال در دربی برگشت به برد در بازی امروز نیز مطمئن باشد، خصوصاً که استقلال در رقابت‌های لیگ دستش از کسب عنوان قهرمانی کوتاه مانده و حالا به این سادگی‌ها از خیر تنها جام باقیمانده نمی‌گذرد و برای دستیابی به آن از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود. با این وجود یحیی تأکید دارد که کار پرسپولیس هنوز تمام نشده است: «انگیزه‌های ما برای گرفتن جام هیچ وقت تمام نمی‌شود، خصوصاً که بازی دربی، حساس و مهم است. آخر فصل است و بازیکنان از نظر روحی و بدنی تحت فشار زیادی هستند، اما امروز تنها برای بالا بردن جام است که به میدان می‌رویم و می‌خواهیم با دبل قهرمانی به کار خود در رقابت‌های امسال پایان دهیم. ضمن اینکه با داشتن بیرانوند دغدغه‌ای نداریم که کار به پنالتی بکشد و فقط این برایمان مهم است که با برتری زمین بازی را ترک کنیم.»
با توجه به گله‌های بی‌پایان استقلال و درخواست این تیم برای استفاده از داور خارجی، فدراسیون فوتبال ابوالفضل حسن‌زاده‌محمدی (رئیس کمیته انضباطی) و سهیل آرحیمی را به عنوان ناظر ویژه انضباطی در این دیدار برگزیده تا حتی الامکان از ایجاد حاشیه و جنجال پیشگیری کرده باشد.