وحشت اسرائیل از گشوده شدن جبهه سینا

عملیات سرباز مصری که طی آن، سه صهیونیست به هلاکت رسیدند، روابط تل‌آویو و قاهره را تیره کرده است، تا جایی که نتانیاهو برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و تشکیل جبهه جدید علیه سرزمین‌های اشغالی به مقامات صهیونیستی گفته در برابر این عملیات اظهارنظر نکنند تا خشم مصری‌ها برانگیخته نشود.
رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر علاوه بر اینکه در داخل با موج گسترده‌ای از اعتراضات از سوی مخالفان مواجه است، در بیرون هم با انبوهی از مشکلات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند که ابتکار عمل را از دست داده است. پس از غزه و کرانه باختری، لبنان و سوریه، اکنون چالش جدیدی پیش روی تندرو‌های صهیونیستی گشوده شده که صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است. هرچند مقامات تل‌آویو در چهار دهه گذشته بر اساس توافقات «کمپ دیوید» خیال‌شان از تهدیدات امنیتی از مرز‌های مصر راحت بود، اما در روز‌های اخیر تحولاتی رخ داده است که می‌تواند به تشدید اوضاع دو طرف بینجامد. به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، نتانیاهو از ترس خدشه‌دار شدن روابط میان اسرائیل و مصر، از اعضای کابینه خود و نمایندگان پارلمان خواست در خصوص عملیات «محمد صلاح» سرباز مصری در مرز‌های مشترک و هلاکت سه نظامی صهیونیست، اظهارنظر نکنند. رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که این تصمیم نتانیاهو بعد از آن اتخاذ می‌شود که نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی سخنان تندی را علیه مصر مطرح کرده‌اند و ادامه یافتن این روند می‌تواند به روابط دوجانبه خدشه وارد کند.
نتیجه عملیات سرباز مصری در مرز مشترک میان این کشور و اراضی اشغالی و هلاکت سه نظامی صهیونیست، تأکید مجدد بر موضع ملت‌های عربی به ویژه ملت مصر علیه عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی و حمایت از گزینه مقاومت به شمار می‌رود.
این عملیات ضربه محکمی بر پیکر قدرت بازدارندگی ارتش رژیم صهیونیستی وارد آورد و کابینه نتانیاهو را در موضع سختی قرار داد. عملیات محمد صلاح جبهه جدیدی در میدان مبارزه با دشمن صهیونیستی باز کرد که خارج از حساب و کتاب‌های مقامات این رژیم است.


شبکه ۱۲ تلویزیون عبری در گزارشی اعلام کرد که سؤال‌های جدی درباره عملیات روز شنبه وجود دارد؛ چگونه مجری عملیات بدون اینکه ارتش متوجه شود از مرز عبور کرده است؟ چگونه ارتش چند ساعت پس از کشته شدن نیروهایش متوجه انجام این عملیات نشده است؟ یوسی یوشع، تحلیلگر ارشد یدیعوت آحارونوت با انتقاد از ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «این عملیات توسط نیرو‌های یگان «رضوان» حزب‌الله لبنان که از دیوار مرزی عبور کرده‌اند، انجام نشد، بلکه یک سرباز ساده مصری با یک اسلحه کلاشینکف همه ارتش را به چالش کشید.»
اسرائیل که این روز‌ها از هر جهت تحت محاصره گروه‌های مقاومت فلسطینی و لبنان قرار گرفته است و به اعتراف مقامات این رژیم توان جنگیدن در چند جبهه را ندارد، از اینکه مصر هم به فاز تهاجمی علیه اشغالگران تبدیل شود واهمه دارد. در صورتی که مرز‌های مصر ناامن شود، فضا برای گروه‌های مقاومت در غزه هموار خواهد شد تا بتوانند عملیات علیه سرزمین‌های اشغالی را افزایش دهند و این کابوس صهیونیست‌ها است. با وجود روابط دیپلماتیک مصر با اسرائیل، مردم مصر همچنان نگاه منفی نسبت به صهیونیست‌ها دارند و همواره حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کرده‌اند. مصر حتی در جنگ‌های اعراب با اسرائیل رهبری آن‌ها را برعهده داشت و یکی از بزرگ‌ترین حامیان فلسطین بود. آریل کهانا، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در این باره گفت که روند صلح میان مصر و اسرائیل که بیش از چهار دهه در جریان است موفق به رسیدن به سطح مردم نشده است و مصری‌ها همچنان نسبت به اسرائیلی‌ها نفرت دارند. همچنین عاموس یادلین، ژنرال ذخیره ارتش اسرائیل انتقاد شدیدتری را علیه دولت مصر داشت و در این باره گفت: «ما روابط سردی با مصر داریم، به عقیده من مصری‌ها با عقیده صلح با ما بزرگ نشده‌اند، بنابراین باید فرض کنیم که هرازگاهی شاهد چنین اقدامات مسلحانه‌ای خواهیم بود.»
نتانیاهو سعی داشت کشور‌های عرب بیشتری را به مدار عادی‌سازی روابط بکشاند، اما اقدامات تحریک‌آمیزی که تندرو‌ها در ماه‌های اخیر انجام داده‌اند، روند سازش را مختل کرده است و هیچ کشوری حاضر نیست در چنین شرایطی که همه چیز علیه اشغالگران است در این مسیر ننگین پیشگام شود.
تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی
به‌رغم هشدار فلسطینی‌ها به تنش‌آفرینی تندرو‌های اسرائیلی در مسجدالاقصی، شهرک‌نشینان بدون اعتنا به این هشدار‌ها دیروز هم به این مکان مقدس تعرض کردند. به گزارش فلسطین الیوم، در این تعرض نزدیک به ۱۰۰ صهیونیست مشارکت داشته‌اند که از سوی ۲۰ نیروی پلیس رژیم صهیونیستی به شدت حمایت می‌شدند. همچنین منابع فلسطینی از یورش نظامیان صهیونیست به مناطقی از جنین، اریحا و طولکرم در کرانه باختری خبر دادند. در پی یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه عقبه جبر در اریحا، آن‌ها به سوی فلسطینیان اقدام به تیراندازی کردند که طی آن سه فلسطینی زخمی شدند و مبارزان مقاومت نیز به سوی نظامیان صهیونیست تیراندازی کرده و یک خودروی زرهی آن‌ها را از کار انداختند. در جریان یورش نظامیان صهیونیست به روستای برقین در غرب جنین نیز مبارزان مقاومت به سوی آن‌ها آتش گشودند.